به گزارش اخبار اقتصادی، مرکز آمار ایران به تازگی گزارش شاخص قیمت مصرف کننده بهمن ماه را منتشر کرده است. تورم ماهانه بهمن امسال به 3.5 درصد رسیده که نسبت به ماه قبل 0.8 واحد درصد کاهش داشته است. نرخ تورم ماهانه درصد تغییر شاخص قیمت نسبت به ماه قبل است. همچنین در این گزارش نرخ تورم نقطه ای در بهمن ماه 1401 به 53.4 درصد رسیده است که به معنای تغییر وضعیت است. شاخص قیمت مصرف کننده در هر مرحله با موقعیت مشابه خود در سال قبل مقایسه می شود.

با توجه به اینکه کالاها و خدمات مختلف اثر یکسانی بر تورم کل ندارند، با در نظر گرفتن اهمیت هر یک از این مولفه های مهم موثر بر تورم ماهانه و نقطه ای بهمن ماه، تحلیل مقایسه ای سهم این اجزا انجام شده است. در واقع مشخص است که گروه های مختلف در هر مرحله چه سهمی از تورم ماهانه و نقطه ای داشته اند.

بررسی سهم تورمی گروه‌های کالایی در تورم ماهانه بهمن

بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران در بهمن ماه، خوراکی ها و آشامیدنی ها با سهم 1.88 درصدی از تورم ماهانه بیشترین رشد قیمت را در بهمن ماه به ثبت رساندند. به عبارت دیگر دلیل اصلی افزایش قیمت در بهمن ماه از گروه مواد غذایی بوده و بر اساس اعلام مرکز آمار، افزایش قیمت سبزی و انواع گوشت (گوشت گوسفند، گوساله یا گوساله و انواع ماهی) نقش داشته است. بیشترین افزایش قیمت در گروه مواد غذایی نسبت به ماه قبل بوده است. گروه مسکن و حمل و نقل نیز بیشترین سهم از افزایش 3.5 درصدی شاخص بهای کالاها و خدمات خانگی را در بهمن ماه 1401 به خود اختصاص داده است.

بر اساس سهم مولفه های مشارکت در تورم بهمن ماه، 82 درصد رشد قیمت ماهانه در بهمن ماه از سه گروه بوده است. بر اساس بررسی های انجام شده سهم گروه حمل و نقل از تورم ماهانه بهمن ماه معادل 0.4 واحد درصد، خوراکی ها و آشامیدنی ها 1.88 واحد درصد و مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت ها 0.58 واحد درصد بوده است.

مواد غذایی در بالا تورم نقطه ای بهمن ماه

بر اساس داده‌های مرکز آمار، در مقایسه نقطه‌ای آمار تورم مشاهده می‌شود، مانند تورم ماهانه بهمن ماه، در تورم نقطه‌ای این ماه، مواد غذایی بیشترین سهم رشد قیمت را در یک سال اخیر داشته است. تا اواسط زمستان امسال این گروه با سهم ۲۵.۲۴ درصدی دلیل اصلی افزایش قیمت ها نسبت به بهمن ماه سال گذشته است.

در تحلیل رشد قیمت ها در گروه خوراکی ها و آشامیدنی ها نسبت به بهمن ماه سال گذشته می توان بیان کرد که در ماه های ابتدایی سال جاری سیاست دولت برای جراحی اقتصادی دولت حذف … ارز ترجیحی و اصلاح یارانه کالاهای اساسی باعث جهش قیمت ها به ویژه قیمت اقلام غذایی در کشور شده است. البته بسیاری بر این باورند که این رشد قیمت همچنان تخلیه خواهد شد و از محصولات غذایی حذف خواهد شد.

در تورم نقطه ای بهمن ماه، سایر گروه هایی که نقش پررنگ تری در افزایش قیمت داشتند شامل مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت ها با سهم 9.68 درصد، حمل و نقل 5.95 درصد، بهداشت و درمان 3.05 درصد، پوشاک و کفش 2.64 درصد است. امتیازی بوده و حدود 40 درصد رشد قیمت در بهمن ماه امسال از این گروه ها و 48 درصد نیز مربوط به گروه خوراکی ها و آشامیدنی ها بوده است.