• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
4

نظر معامله‌گران ارزی نسبت به رای اعتماد وزرا؛ به سیاست مهار اسب سرکش ارزی خوش آمدید!/ بدهی طلا در چارت

  • کد خبر : 43232
  • ۰۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۷
نظر معامله‌گران ارزی نسبت به رای اعتماد وزرا؛ به سیاست مهار اسب سرکش ارزی خوش آمدید!/ بدهی طلا در چارت

قیمت انس از سقف فاصله گرفت اما همچنان بالای 2500 دلار در نوسان است / حباب طلای ذوب شده پس از 10 روز مثبت شد / بازار فارکس و سکه پشت خط مقاومت در نوسان بود / فروش فردا تا دوشنبه هفته بعد کاهش یافت / بازار این رفتار را به عهده می گیرد وزرا باید نظارت شوند؟

بازار ارز و ارز با رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت پزشکی با واکنش مثبت معامله گران مواجه شد. به گفته آنان، رای اعتماد کامل به دولت نشانه خوبی از همکاری دولت با دولت جدید است.

برخی فکر می کنند رای به عباس عراقچی به این معناست که سیاست خارجی ایران در دوره جدید احتمالا به سمت روابط متوازن با دولت های مختلف پیش می رود. یکی دیگر از چهره های مورد بحث در بازار عبدالناصر همتی به عنوان وزیر اقتصاد بود. همتی روز چهارشنبه مانند سایر وزرا مورد اعتماد مجلس قرار گرفت و با ۱۹۳ رای موافق به عنوان وزیر اقتصاد انتخاب شد. از آنجایی که همتی پیش از این رئیس بانک مرکزی بود و اکنون وزیر اقتصاد شده است، دلالان از صحبت ها و سیاست های قبلی وزیر در بازار استفاده کردند.

بحث اصلی بازار درباره تحولات قیمت دلار در دوره ریاست همتی بر بانک مرکزی بود. در مرداد ۱۳۹۶ در دوره دوم ریاست جمهوری روحانی، عبدالناصر همتی جایگزین ولی الله سیف در بانک مرکزی شد. همتی قیمت دلار را بین 9 تا 10 هزار تومان برآورد کرد و در کمتر از دو ماه قیمت دلار در مهرماه به 19 هزار و 350 تومان رسید که به معنای رشد 100 درصدی قیمت دلار است. در آذرماه 97 قیمت دلار با 50 درصد کاهش از حداکثر به 9690 تومان کاهش یافت. در آن زمان رئیس جمهور آمریکا ترامپ بود و برجام را زیر پا گذاشت و بازارها را دچار نوسان کرد.

همچنین در سال 2019 با افزایش کرون و کاهش درآمد ایران از صادرات نفت به دلیل کاهش قیمت نفت و تحریم ها، قیمت دلار به بالاترین نرخ 32 هزار تومانی در بیش از سال 2019 رسید. ، قیمت دلار در آذرماه به کانال 20 هزار تومان بازگشت.

از نظر معامله گران این نوسان قیمت و فاصله بالا و پایین قیمت دلار در زمان همتی زیاد بود و عبدالناصر همتی به عنوان نوسانگر بزرگ بازار شناخته می شود. سیاست همتی برای مدیریت قیمت دلار، مهار اسب سرکش بود. به این ترتیب قیمت کاهش می یابد و بانک مرکزی با نرخ ارز ملی نزدیک به بازار فروش آبشاری را آغاز می کند و قیمت کاهش می یابد. از این حیث صحبت های همتی در ماه گذشته در باشگاه بازار دست به دست شد. همتی از مدیریت بانک مرکزی بر نرخ دلار در دوره فرزین انتقاد کرد و گفت: بانک مرکزی مرتب تزریق می کند، قیمت کاهش نمی یابد بلکه افزایش می یابد. شما باید در یک آبشار دخالت کنید، یعنی باید از بالا تزریق کنید، نه از پایین قیمت. تزریق به زمین فقط رانت ایجاد می کند.

حالا با شکل گیری این تفاسیر در بازار و وزیر اقتصاد شدن همتی، بار دیگر اکثر تحلیلگران بازار می گویند که به عصر نوسانات قیمت دلار و کنترل اسبی خوش آمدند. همتی با قیمت 59 هزار تومان در ستاد وزارت اقتصاد نشست، حالا باید ببینم سیاست همتی در وزارتخانه ها چگونه است؟

در روز رای اعتماد وزرای پیشنهادی دولت، بازار ارز و ارز دچار نوسانات زیادی شد و پشت خط مقاومت ماند.

به غیر از بازار داخلی، انس در روز سه شنبه به بالاترین قیمت 2530 دلاری رسید و پس از آن سقف را شکست و در روز چهارشنبه به 2504 دلار سقوط کرد. در حال حاضر در روز چهارشنبه قیمت هر اونس طلا بین 2520 تا 2504 دلار در نوسان بوده است.

با کاهش قیمت انس و دلار، قیمت سکه با شکاف منفی در انتهای کانال 42 میلیونی آغاز شد. قیمت ارز در محدوده 42 میلیون و 100 هزار تومان بسته شد.

قیمت طلای مذاب از پله سوم کانال 15 میلیونی شروع شد و برای سومین بار متوالی در سه روز گذشته با افزایش روبرو شد و در پله پنجم کانال 15 میلیونی به سمت خط مقاومت حرکت کرد. با کاهش قیمت انس و توقف قیمت طلای مذاب در سطوح فعلی، ارزش ذاتی طلا کاهش یافت و در نهایت پس از 10 روز حباب طلای مذاب مثبت شد.

نوسانات قیمت دلار در پشت خط مقاومت ادامه یافت. قیمت دلار هرات با 58 هزار و 450 تومان باز شد، به 58 هزار و 510 تومان رسید و باز هم کاهش یافت و در قیمت 58 هزار و 450 تومان به پایان رسید.

قیمت دلار تهران روندی مشابه دلار هرات داشت، از کانال 58 هزار تومان آغاز شد و تا 59 هزار و 100 تومان افزایش یافت و پس از آن دوباره کاهش یافت.

قیمت درهم امارات با فاصله منفی 20 تومانی 16 هزار و 700 تومان آغاز شد و روز سه شنبه با نرخ پایانی 16 هزار و 900 تومان بسته شد.

در این بازار معامله گران اعلام کردند روز شنبه و یکشنبه بازار تعطیل است و نرخ های فردا دوشنبه تسویه می شود. اگر یک نوسان ساز در این تعطیلات وارد بازار شود، قیمت ها می توانند به عقب و جلو نوسان کنند.
به گفته معامله گران فنی، تا رسیدن پول جدید، نوسانات بازار تحت تأثیر قرار می گیرد و آماتورها چپ و راست می شوند. البته آنها بر اساس چت های ایجاد شده در نمودار معتقدند که قیمت در اعداد بالا بدهی دارد و امکان مشاهده آن اعداد در بازار طلا وجود دارد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=43232

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.