• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
3

نشانه تورم در بخش کشاورزی

  • کد خبر : 43413
  • ۰۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۵
نشانه تورم در بخش کشاورزی

اکوایران: آخرین آمار نشان می دهد که تورم تولیدکنندگان گروه «کشاورزی، باغداری و دامداری سنتی» در تیرماه امسال به 36 درصد رسید که نسبت به خردادماه با کاهش همراه بود.

اخبار اقتصادی، یکی از مهم ترین بخش های اقتصاد مرتبط با کشاورزی، بخش «کشاورزی سنتی، باغداری و دامداری» است. بررسی تورم تولیدکننده نشان می‌دهد که قیمت نهاده‌های تولید در بخش کشاورزی و دامپروری چقدر افزایش یافته است. دلیل اهمیت این موضوع به قیمت نهایی در بازار مصرف برمی گردد. با افزایش تورم تولیدکننده در این بخش و شتاب افزایش قیمت ها، در نهایت مصرف کننده نهایی مجبور به خرید محصولات کشاورزی و دامی با قیمت بالاتری می شود. به همین دلیل تورم تولیدکننده را تورم محرک نیز می گویند.

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران از تورم تولیدکنندگان در بخش «زراعت، باغداری و دامداری سنتی» نشان می‌دهد که تورم محرک سالانه تیرماه امسال نسبت به خردادماه کاهش یافته است. تحلیل تورم محرک‌های این گروه در مؤلفه‌های آن حاکی از آن است که در بخش‌های «کشاورزی» و «باغبانی» تورم تولیدکننده سالانه افزایش یافته و در بخش «دام سنتی» با کاهش چشمگیر مواجه شده است.

کاهش شدید تورم تولیدات دامی در تیرماه

بررسی تورم تولیدکننده «کشاورزی سنتی، باغداری و دامداری» نشان می دهد که تورم پیشران در این بخش از 36.2 درصد در خرداد ماه امسال به 36 درصد در تیرماه امسال افزایش یافته است.

این کاهش تورم برای تولیدکننده کل بخش در همه مولفه ها تکرار نشده است. به عبارت دیگر تنها در بخش‌های «کشاورزی» و «باغ‌داری» می‌توان افزایش تورم سالانه تولیدکننده را مشاهده کرد. بنابراین تورم سالانه در بخش «کشاورزی» از 10.1 درصد در ژوئن به 11 درصد در ماه جولای رسید. همچنین تورم سالانه تولیدکننده «باغداری» از 27.4 درصد در خرداد 1403 به 29.9 درصد در تیرماه افزایش یافت.

مهمترین بخش در تورم تولیدکنندگان «کشاورزی، باغداری و دامداری سنتی»، بخش «دامداری سنتی» است. تورم سالانه تولیدکننده در این بخش در خرداد ماه سال جاری 82.3 درصد بود که با کاهش شدید مواجه شد و در تیرماه به سطح 75.8 درصد رسید. البته شایان ذکر است که قیمت نهاده های دام سنتی در کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل 75.8 درصد افزایش داشته است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=43413

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.