• امروز : پنجشنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 19 September - 2024
0

نشانه آرامش در قیمت بازار املاک پایتخت

  • کد خبر : 44317
  • ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۳
نشانه آرامش در قیمت بازار املاک پایتخت

اکوایران: رشد متوسط ​​پنج ماهه قیمت مسکن تهران در سال 1403 به کمترین میزان خود از سال 1400 تاکنون رسیده است.

اخبار اقتصادی، تورم قیمت در بازار مسکن موضوعی است که در سال های اخیر بارها در رسانه های اقتصادی تکرار شده و با موجی از بلاتکلیفی برای خریداران مسکن به ویژه در پایتخت مواجه شده است. آمارهای به دست آمده نشان می دهد که وضعیت قیمت ها در سال های اخیر به آرامش نسبی رسیده است.

رشد ماهانه قیمت مسکن در تهران به حدی کاهش یافته که در برخی از ماه‌های سال گذشته منفی شده است. این بدان معناست که قیمت مسکن در برخی ماه ها نسبت به ماه قبل نه تنها افزایشی نداشته بلکه کاهش نیز داشته است. این اتفاق همراه با کاهش چشمگیر تعداد معاملات مسکن نسبت به اواسط دهه 90 مشاهده شده است.

محاسبات بر اساس آمار بانک مرکزی نیز حاکی از آن است که رشد پنج ماهه قیمت مسکن در تهران در سال 1403 به کمترین میزان خود از سال 1400 تاکنون رسیده است.

کاهش رشد قیمت مسکن از تقریبا 50 درصد به کمتر از 10 درصد

بانک مرکزی آمار ماهانه مربوط به بازار املاک تهران را منتشر می کند. آخرین آمار منتشر شده حاکی از آن است که در مرداد ماه 1403 متوسط ​​قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران 88.5 میلیون تومان بوده است.

مقایسه این رقم با پایان اسفند سال گذشته نشان می دهد که رشد قیمت مسکن در تهران در پنج ماه اخیر چقدر بوده است. نتیجه این محاسبات نشان می دهد که قیمت مسکن در پایتخت طی این 5 ماه تنها 8.7 درصد بوده است. این رقم از این نظر قابل توجه است که از سال 2016 به بعد تنها طی دو سال شاهد رشد پنج ماهه کمتر از 10 درصد بوده ایم. علاوه بر این، این نرخ کمترین رشد پنج ماهه قیمت مسکن در سه سال اخیر است. به عنوان مثال در مرداد ماه 1401 قیمت هر مترمربع مسکن در تهران نسبت به فروردین همان سال 21.7 درصد افزایش یافت.

از سال 96 تاکنون بیشترین رشد پنج ساله قیمت مسکن در پایتخت با 47.9 درصد نسبت به سال 99 بوده است که کمترین رشد پنج ماهه 2.3 درصد بوده که یک بار در سال 96 و بار دیگر در سال 1400 مشاهده شده است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=44317

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.