به گزارش اخبار اقتصادی؛ در دومین گزارش تهیه شده توسط شرکت مشاور مدیریت ایلیا با همکاری گروه رسانه ای دنیای اقتصاد، سبک زندگی و سبک زندگی بیش از 300 مدیر عامل غیردولتی مورد ارزیابی قرار گرفته است. این گزارش با عنوان اصلی «دردسر مرز تاپایداری» میزان خوش بینی مدیران عامل به آینده اقتصادی ایران و همچنین امید آنها به عملکرد مثبت شرکت هایشان را می سنجد. یافته ها نشان داد که اگرچه در سال 1400 علیرغم نااطمینانی بالای محیطی در ایران و نگاه بدبینانه به وضعیت اقتصادی کشور، مدیران عامل نسبت به عملکرد و رشد شرکت خود امیدوار بودند. اما در گزارش دوم، این دیدگاه تغییر کرده است، به طوری که یافته‌ها نشان می‌دهد که مدیران عامل نسبت به رونق فضای کسب‌وکار ایران در سال 1402 خوش‌بینی بسیار پایینی دارند و میزان امید به عملکرد مثبت شرکت‌های خود نسبت به گذشته کاهش یافته است. سال در این گزارش خاطرنشان می شود که از مجموع 300 مدیر عاملی که در بیش از 27 صنعت فعالیت می کنند، تنها 5 درصد به رونق اقتصادی ایران در سال 1402 خوش بین هستند در حالی که این متغیر در سال 1400 حدود 37 درصد بوده است.

به عبارت دیگر، شرکت ها در شرایطی با آنتروپی و هرج و مرج بالا به سر می برند که پایدار به نظر نمی رسد و نیازمند اقدامات عاجل برای بهبود و بهبود از سوی مسئولان و ذینفعانی است که در سطوح مختلف سیاست گذاران کشور تصمیم گیرنده هستند.

همچنین ارزیابی نشان می دهد که اولویت های دغدغه مدیران عامل نسبت به شماره قبل تغییر چشمگیری داشته است و مسائل مربوط به نقدینگی و وضعیت فیلترینگ از بزرگترین دغدغه های مدیران عامل است.

از سوی دیگر، بر اساس ارزیابی های انجام شده، اولویت های دغدغه مدیران عامل نسبت به شماره قبل تغییر محسوسی داشته است و مسائل مربوط به نقدینگی و وضعیت فیلترینگ از بزرگترین دغدغه های مدیران عامل است.

از سوی دیگر، داده ها به وضوح نشان می دهد که کسب و کارها اکنون در حال انجام امور (عمدتاً جاری) خود در یک محیط مبهم، پیچیده و چالش برانگیز هستند. به طوری که 65 درصد از مدیران عامل اعتراف کردند که تمرکزشان در سال جاری روی مسائل روزمره بوده و تنها 20 درصد از آنها اهداف غیرمالی مانند توسعه زیرساخت ها، سرمایه گذاری جدید و تجدید ساختار داشته اند.

این داده ها از یک سو دشواری آینده نگری و برنامه ریزی برای آینده را نشان می دهد و از سوی دیگر نشان می دهد که اگر سازمان ها بتوانند ظرفیت سازی خود را برای آینده از طریق روش هایی مانند تغییر ساختار هزینه ها، ایجاد درآمدهای پایدار و افزایش دهند. افزایش سودآوری، آنها در بازی بلند مدت برنده خواهند شد. بود. به عبارت دیگر، مدیران عامل درگیر پارادوکس دشوار چگونگی پیشبرد عملیات فعلی با حفظ کیفیت و رقابت و در عین حال ایجاد ظرفیت برای آینده هستند. در کنار پاسخ به این سوال کلیدی که برای هر سازمانی پاسخ متفاوتی دارد، داده های جمع آوری شده نشان می دهد که مدیران عاملی که بیشتر به مراقبت از خود اهمیت می دهند، امید بیشتری دارند.

ناامیدی مدیران

حدود 90 درصد از مدیران عامل موافق رشد اقتصادی ایران در سال 1391 نیستند و نزدیک به نیمی از مدیران عامل شرکت کننده در این نظرسنجی رکود بزرگی را برای سال 1391 پیش بینی کرده اند. همچنین حدود 40 درصد از مدیران معتقدند اقتصاد ایران شاهد نسبی خواهد بود. رکود در سال 1402.

در این میان تنها 5 درصد رونق نسبی را پیش بینی کرده اند، هیچ یک از مدیران عامل شرکت کننده رونق بالایی را برای وضعیت اقتصادی ایران در سال 1402 انتخاب نکرده اند. مقایسه آمارها با سال گذشته نشان می دهد که مدیران عامل نسبت به سال 1401 خوشبین تر بوده و چندان خوش بین نبوده اند. رونق در سال 1402. همچنین تنها 7 درصد از مدیران معتقدند ایران در سال آینده تغییری در ابعاد اقتصادی نخواهد داشت.