• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
10

مکان فرودگاه جدید چابهار تغییر کرده است

  • کد خبر : 28835
  • ۰۵ آبان ۱۴۰۲ - ۲:۱۲
مکان فرودگاه جدید چابهار تغییر کرده است

امیر مقدم در نشست خبری درباره اینکه آیا موافق تبدیل شورای توسعه سواحل مکران به سازمان هستید، گفت: امروز از چند درصد از اختیارات قانونی مناطق آزاد استفاده می کنیم؟ خیلی کم است ما باید بتوانیم در سطح مدیریت توافقات ایجاد کنیم. سواحل را به طور کلی ببینید و آنها را به صورت محلی مدیریت کنید

و افزود: لازم است مدیریت یکپارچه در حوزه اقتصاد ایجاد شود که شکل آن سازمان مشخص شود یا استاندار از اختیارات کامل برخوردار باشد.

وی در خصوص علت عدم صدور مجوز از سوی سازمان هواپیمایی کشوری برای ساخت فرودگاه جدید چابهار، خاطرنشان کرد: در گذشته دو گزینه برای فرودگاه چابهار مطرح شده بود که در این راستا دو گزینه برای ساخت فرودگاه چابهار مطرح شده بود. یکی فرودگاه کنارک فعلی است که خارج از منطقه آزاد است و نمی توانیم مدیریت و هزینه ای اعمال کنیم.

وی ادامه داد: گزینه دوم که سه سال پیش مطرح شد، ساخت فرودگاه جدید چابهار بود. بخشی از عملیات تسطیح و اجرای این فرودگاه بود، اما به دلیل مسائل ملی، ساخت این فرودگاه باید در راستای منافع ملی کشور مورد توجه قرار می گرفت. خوشبختانه در یک سال اخیر در سطح کشور اجماعی حاصل شد که ما مدیون سردار دهقان هستیم.

وی گفت: امروز مکان فرودگاه جدید اعلام شده، امضاهای لازم اخذ و تصمیم مهم ملی در این خصوص گرفته شده است.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در پاسخ به این سوال که آیا فرودگاه در همان محدوده قبلی ساخته می شود، گفت: خیر، همان منطقه نیست، تغییراتی ایجاد می شود. ساخت فرودگاه جدید شفاها اعلام شد و قرار شد از اول آبان ماه شروع به کار کنیم. مجوز ساخت فرودگاه جدید چابهار صادر شده و منتظر مشخصات هستیم.

وی با بیان اینکه در منطقه آزاد چابهار رویکردها بر اساس سیاست ها تنظیم می شود، تصریح کرد: با توجه به سیاست های شورای عالی مناطق آزاد 2 رویکرد اصلی را در دستور کار داریم. یکی جهانی شدن است تا بتوانیم زیرساخت های لازم اقتصاد بین الملل را فراهم کنیم. ایجاد مناطق آزاد مشترک نیز از دیگر ابعاد این موضوع است. مردمی شدن مناطق آزاد نیز یکی از سیاست هاست.

وی با اشاره به اینکه 120 بسته سرمایه گذاری به ارزش 58 میلیارد تومان در منطقه آزاد چابهار تهیه شده است، افزود: در بحث سرمایه گذاری خارجی باید برای فروش بسته ها تلاش می کردیم و یکی از راهکارها حضور در نمایشگاه های بین المللی (چین) بود. و ارمنستان).

وی با بیان اینکه باید 37 میلیارد تومان تفاهم نامه بین سازمان و ذی نفعان امضا کنیم، گفت: قبل از پایان سال باید گزارش دهیم که این توافقات تا چه حد منجر به انعقاد قرارداد شده است.

وی با بیان اینکه تقاضای سرمایه گذاری در منطقه آزاد چابهار 71 درصد افزایش داشته ایم، افزود: همچنین 30 درصد افزایش مجوزهای صادر شده را شاهد بوده ایم. نتیجه این رویکرد رشد صادرات تولید منطقه ای از 9.6 میلیون دلار به 13.5 میلیون دلار بوده است.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار رشد 158 درصدی ورود کالاهای کانتینری به بندر چابهار را برشمرد و یادآور شد: کانتینرها می آمدند اما کشتی ها نمی رسید. یکی از برنامه ها ایجاد خط دریایی منظم از بنادر مبدا چین و هند بود که از آبان ماه سال گذشته با کمک سازمان بنادر و دریانوردی به بهره برداری رسیده و منجر به کاهش زمان و هزینه شده است. امروزه صاحب کالا برای هر ظرف 400 دلار خوشحال تر است.

مقدم با بیان اینکه 2 میلیارد دلار برای ترانزیت هدف گذاری کرده ایم که یک میلیون دلار هم نیست، اظهار داشت: هزار کامیون برای توسعه ترانزیت در اختیار داریم و در چند روز آینده واردات خودرو منطقه آزاد چابهار انجام می شود. اجرا شود.

وی با اشاره به اینکه 2700 میلیارد تومان قرارداد منعقد شده در سال 99 داریم که بیانگر حدود 8000 میلیارد تومان ارزش فعلی است، گفت: نسبت به مهر سال گذشته 17 پروژه عمرانی و زیربنایی در منطقه آزاد چابهار فعال است که در سالی مانند تا مهرماه امسال حدود 775 میلیارد تومب به این پروژه ها اختصاص یافته است. از این رقم موفق شده ایم 7 پروژه را به بهره برداری برسانیم.

ساخت فرودگاه چابهار مجاز نیست

عبدالحکیم آصفی معاون فنی و زیربنایی منطقه آزاد چابهار در این نشست خبری در خصوص وضعیت فرودگاه چابهار و شهر فرودگاهی این منطقه گفت: ساخت این فرودگاه از سال 1378 آغاز شد اما البته وی متوقف شد. امیدواریم مجوز این فرودگاه از سوی سازمان هواپیمایی کشوری صادر شود. منطقه ای که قبلا برای این ساخت و ساز در نظر گرفته ایم 40 کیلومتر از کنارک و 15 کیلومتر تا چابهار است.

وی اعتبار اولیه ساخت فرودگاه چابهار را 450 میلیارد تومان عنوان کرد و یادآور شد: این پروژه حدود 2 سال است که متوقف شده است. با توجه به اینکه یک سری مصوبات اولیه داشتیم، شروع به ساخت پروژه کردیم تا فرصت را از دست ندهیم.

وی در پاسخ به این سوال که میزان اعتبار به روز شده برای ساخت این فرودگاه چقدر است، افزود: اعتبار مورد نیاز هنوز به روز نشده است اما احتمالا برای تحقق فرودگاه شهرستان چابهار 5 میلیارد تومان نیاز است.

آصفی در خصوص وضعیت خط ریلی چابهار – زاهدان گفت: پروژه مذکور توسط وزارت راه و شهرسازی در حال اجراست که از سال 92 آغاز شده و قطعه زاهدان – کاش از خاش تا چابهار به بهره برداری رسیده است. ، که در صورت تضمین اعتبار سال آینده یا 1404 به بهره برداری می رسد. برای ساخت حدود 500 کیلومتر از مسیر مذکور حدود 20 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی با بیان اینکه در حوزه حمل و نقل و ترافیک در 67 کیلومتر بزرگراه چابهار – کنارک کار می کنیم، گفت: این پروژه در 3 قطعه در 18 کیلومتر اول بندر شهید بهشتی تا بزرگراه پلیس راهور از طریق بنادر در حال احداث است. سازمان از نیروی انتظامی جاده تا کیلومتر 24.5 توسط منطقه آزاد و از کیلومتر 24.5 تا انتها توسط وزارت راه و شهرسازی احداث می شود.

وی در ابتدای این جلسه از احداث شهر لجستیکی در زمینی به مساحت 65 هکتار در پسکرانه بندر شهید بهشتی خبر داد و گفت: 17 پروژه عمرانی در بخش های مختلف ایجاد و توسعه زیرساخت های ترانزیتی، گردشگری، آب و برق، شهری. و روستایی، بهداشتی و درمانی و… با اعتباری بالغ بر 2700 میلیارد تومان در حال اجراست. طرح استخر شنا در زیرفصل پروژه های گردشگری در حال اجراست; اولین ماموریت و اولویت منطقه چابهار ترانزیت و ظرفیت دوم گردشگری است. این پروژه از سال 1378 آغاز شد و مبلغ اولیه قرارداد حدود 200 میلیارد تومان است. این استخر با هدف ایجاد مکانی امن برای شنای بانوان ساخته شده و برای آقایان نیز امکان شنا در فضایی امن وجود دارد.

معاون فنی و زیربنایی آزاد منطقه چابهار افزود: در نوروز 1403 استخر بانوان به بهره برداری می رسد و مابقی پروژه در سال 1403 به بهره برداری می رسد و همچنین کریکت یکی از قابلیت های چابهار است و بخش بزرگی از هدایت تیم ملی و فدراسیون کریکت بر عهده چابهاری ها و کنارکیس است. با توجه به این ظرفیت، بزرگترین آکادمی کریکت کشور با سرمایه گذاری منطقه آزاد چابهار در زمینی به مساحت 3 هکتار در حال ساخت است. پیشرفت فیزیکی این پروژه تقریباً 95 درصد است. برای تکمیل و بهره برداری از مجموعه ورزشی پیل بند چابهار 500 میلیارد تومان نیاز است که تاکنون 160 میلیارد تومان پرداخت شده است.

این در حالی است که معاون فنی و زیربنایی منطقه آزاد چابهار پیشرفت فاز اول مجموعه ورزشی پیل بند چابهار (ورزشگاه کریکت) را 95 درصد اعلام کرد در حالی که دقایقی قبل از این اظهارات مدیر پروژه مذکور پیشرفت 85 درصدی را اعلام کرده بود. .

تسنیم

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=28835

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.