• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
2

موانع ورود هوش مصنوعی به صنایع و معادن ایران چیست؟

  • کد خبر : 43649
  • ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۳:۴۰
موانع ورود هوش مصنوعی به صنایع و معادن ایران چیست؟

اکو ایران: فعالان معدن و صنعت هنوز با اکوسیستم فناوری به یک زبان مشترک نرسیده اند تا شاهد تاثیر فناوری بر معادن و صنایع ایران باشند. فعالان اکوسیستم فناوری در جدیدترین نشست خود به بررسی موانع ورود هوش مصنوعی به صنایع و معادن ایران پرداختند.

اخبار اقتصادی؛ ورود اکوسیستم فناوری به صنایع و معادن ایران همچنان از دیدگاه فعالان اکوسیستم فناوری با چالش های فراوانی مواجه است. با این وجود، بسیاری از مدیران صنعتی و معدنی نسبت به این موضوع مقاومت نشان می دهند. البته از دیدگاه برخی از تحلیلگران این حوزه، مقاومت مدیران بخش خصوصی در صنعت و معدن ناشی از عدم درک کافی از این موضوع است یا به عبارتی به زبان مشترکی بین آنها نرسیده است. فناوری و صنعت و معدن.

مشکات اسدی، یکی از فعالان بخش خصوصی اکوسیستم فناوری معتقد است که دو چالش بزرگ در روند تغییر صنعت در ایران وجود دارد. به گفته وی، اولین مورد عدم مشارکت و همکاری بین بازیگران اصلی پروژه یعنی دولت، صنعت، اتحادیه ها و رسانه ها و اکوسیستم فناوری و نوآوری است. دوم عدم توجه به جنبه های انسانی و غیر فنی مشکل است.

می گوید: در این بین از دولت انتظار می رود زیرساخت ها و مقررات ایجاد کند. انتظار بخش خصوصی، یعنی بخش صنعتی، انتقال دانش فنی، آمار و حل مسئله و اسکان خلبانان است. انتظار می رود اکوسیستم فناوری اطلاعات راهکارهایی ارائه دهد و در نهایت تشکل های حرفه ای مانند اتاق بازرگانی، میز گفتگو را تشکیل دهند.

اسدی که در شانزدهمین جلسه کمیسیون تحول، نوآوری و بهره وری اتاق تهران سخنرانی کرد؛ وی در بخشی از بیانیه خود به تبادلات و مذاکرات پایدار اشاره می کند و می گوید که اتاق باید نقش واسطه بین فاوا و دولت را ایفا کند.

این کارشناس فناوری همچنین به راهکارهایی برای رفع چالش ها اشاره می کند و می گوید: پروژه دیجیتالی شدن باید از مدیران ارشد آغاز شود. طراحی آموزش برای مدیران ارشد باید آغاز شود زیرا از آنجا تغییر آغاز می شود.

نکته دیگری که وی بر آن تاکید کرد توجه به پروژه های کوچک مقیاس و زودبازده به جای پروژه های بلندمدت و دیربازده بود، زیرا هیچ تمایلی از سوی مدیران صنایع به پروژه هایی که زمان زیادی می برد و هزینه بالایی دارند وجود ندارد. . دسته ای

مشکات اسدی می گوید: وقتی یک پروژه سریع به نتیجه می رسد و مدیران سریعتر به نتیجه می رسند، انگیزه بیشتری پیدا می کنند و تمایل دارند از فناوری بهره ببرند. متاسفانه تجربه تلخ نشان می دهد که صنعت هنوز آمادگی پذیرش این فناوری را ندارد.

در ادامه، حمید بهانگر، مدیرعامل انجمن فاوایی استان تهران، دولت، فناوران، دانشگاه ها و کاربران را بازیگران اصلی تعامل صنعت و اکوسیستم فناورانه می داند و می گوید: هر نقش و بازیگری را در این چالش جریان اضافی ببینیم. ما در دراز مدت در طول تعامل صنعت با اکوسیستم، یک سری مشکلات را می توان با تحقیقات دانشگاهی حل کرد.

و می افزاید: اقتصاد دیجیتال، تحول دیجیتال و هوش سه موضوع مجزا هستند که اگرچه در ابتدا به هم متصل هستند، اما در دراز مدت از هم جدا می شوند و دنیاهای متفاوتی خواهند داشت.

بهگر در پاسخ به این سوال که «صنعت آمادگی پذیرش فناوری را ندارد» می گوید: صنعت به قول خودش آمادگی پذیرش فناوری را دارد. این بدان معناست که ما باید اصطلاحات مربوط به صنعت را به فناوری اطلاعات بیاوریم. طبیعی است که اگر از سمت IT وارد صنعت شوید جوابی نخواهید گرفت. در واقع صنعت و فناوری باید به یک زبان مشترک برسند تا بتوانند با هم کار کنند.

نکات برجسته؛ اجرای تحول دیجیتال بدون طراحی مجدد استراتژی ایجاد نمی شود و استراتژی بدون زیرساخت فرهنگی و اصلاح فرهنگ بدون تغییر دیدگاه مدیر عامل محقق نمی شود.

بهگر همچنین معتقد است: ما در هوش مصنوعی شکست نمی خوریم، بلکه بخشی از تکامل در چیزی آشکار می شود که به آن شکست می گویند.

ایجاد چهارمین مرکز انقلاب صنعتی

محمد عبده ابطحی، رئیس دفتر چهارمین انقلاب صنعتی معاونت تحقیقات اقتصادی اتاق تهران نیز به دو چالش مهم یعنی هماهنگی بین ذینفعان و گذر از طرح‌های پایلوت به طرح‌های بزرگ‌تر یا به‌نظر وی، اشاره می‌کند. برزخ پایلوت می گوید: دنیا برای حل این دو چالش نهادهایی ساخته و این نهادها اجرای فرآیندها را تسهیل می کنند و در حال حاضر این موسسات در کشورهای همسایه مانند ترکیه و امارات ایجاد شده و دائماً در حال فعالیت هستند. ساده سازی فرآیند تحول دیجیتال به عنوان مراکز چهارمین انقلاب صنعتی که شبکه 20 نفره آن توسط مجمع جهانی اقتصاد مدیریت می شود و شاید بهتر باشد که دوربین وارد این حوزه شود و به شکل گیری این نهادها در کشور کمک کند.

سعید رسول اف نایب رئیس کمیسیون نیز با اشاره به اینکه برنامه کلی کمیسیون تحلیل و بررسی فناوری اطلاعات و کاربرد آن در صنایع است، گفت: متوسط ​​تولید ناخالص داخلی معدن در دنیا بین 5 تا 6 درصد است. اما در ایران کمتر از یک درصد است که نشان دهنده لزوم توجه بیشتر و استفاده از هوشمندی در معدن و صنایع معدنی است. بهتر است کمیسیون در برنامه جلسات آینده خود هر جلسه را به یک صنعت اختصاص دهد تا تجربه آن صنعت در زمینه استفاده از فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی را بررسی کند.

حسن فروزان فرد، رئیس کمیسیون حاکمیت سازمانی اتاق تهران نیز با بیان اینکه تحول دیجیتال زیرمجموعه بهره وری است، گفت: تحول و فناوری از نگاه صنایع حرکت بزرگی است اما واژه بهره وری قابل لمس است و باستانی می توان زیر آن جابجا کرد. می توانیم از طرح های بهبود حاصل از تحول دیجیتال در جشنواره بهره وری استفاده کنیم و همکاری و همکاری کمیسیون تحول با جشنواره بهره وری را بر این اساس قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از جنبه های شناخته شده بهبود سیستم های حاکمیتی در سطوح شرکتی، هلدینگ و ملی مفهوم تحول دیجیتال است، می گوید: تحول دیجیتال زمینه شفافیت، مشارکت و پاسخگویی را به شیوه های جدید فراهم می کند.

رضا قربانی، نایب رئیس کمیسیون تحول، نوآوری و بهره وری اتاق تهران نیز به موضوع هوشمندسازی معادن اشاره می کند و به موضوع فعالان مرزی به عنوان موضوعی مهم اشاره می کند و می گوید: فرآیند هوشمندسازی معدن باید چگونه باشد. علاوه بر ارائه راه حلی برای سودآوری بیشتر، موضوع محیط زیست و زندگی است. گروه‌هایی که در زمینه هوشمندسازی معادن فعالیت می‌کنند می‌توانند بر موضوع حفظ و احیای محیط زیست در مناطق معدنی و همچنین کاهش کربن که موضوعات بسیار مهمی هستند تمرکز کنند تا از حمایت‌های ملی و بین‌المللی برخوردار شوند.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=43649

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.