• امروز : پنجشنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 19 September - 2024
1

مواد اولیه معدن پایین ترم پیشران.

  • کد خبر : 44174
  • ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۹
مواد اولیه معدن پایین ترم پیشران.

اکوایران: بر اساس آمار مرکز آمار ایران، تورم ماهانه و سالانه تولیدکنندگان بخش معدن در مردادماه امسال نسبت به تیرماه کاهش یافته، اما تورم در این بخش نقطه به نقطه افزایش یافته است.

اخبار اقتصادی، تورم تولیدکننده یکی از متغیرهایی است که نشان می دهد قیمت نهاده های تولید در کارخانه ها و شرکت های تولیدی چقدر افزایش یافته است. وقتی این تورم تولیدکننده در یک بخش افزایش می یابد به این معنی است که قیمت نهاده های تولید مانند نیروی کار و مواد اولیه در آن بخش افزایش یافته است. در نتیجه این افزایش قیمت نهاده ها، قیمت محصولات تولید شده توسط کارخانه های آن بخش نیز افزایش می یابد. بنابراین می توان گفت که نتیجه تورم تولیدکننده در هر بخشی از اقتصاد در نهایت با اختلاف زمانی به قیمت بازار کالا منتقل می شود.

این اختلاف زمانی در بخش های مختلف اقتصاد متفاوت است. به عنوان مثال در بخش کشاورزی به دلیل کوتاه بودن زنجیره تولید، تورم تولیدکننده در بازه زمانی بسیار کوتاهی به قیمت بازار منتقل می شود و باعث افزایش تورم مصرف کننده در بخش کشاورزی می شود. بخش

اما به عنوان مثال در بخش صنعت به دلیل پیچیده‌تر بودن محصولات و طولانی‌تر بودن زنجیره تولید، فاصله زمانی بین تورم تولیدکننده و تورم مصرف‌کننده بیشتر خواهد بود و می‌تواند به چند ماه برسد که در صنایع مختلف متفاوت است.

به همین دلیل تورم تولیدکننده در یک اقتصاد را تورم محرک نیز می‌نامند، زیرا این تورم نقش محرک تورم مصرف‌کننده در آن بخش را ایفا می‌کند و با فاصله زمانی بر آن تأثیر مستقیم می‌گذارد.

بخش معدن نیز یکی از مهم ترین بخش های اقتصاد است که از این قاعده مستثنی نیست. آمارهای مرکز آمار ایران از تورم تولیدکنندگان بخش معدن در مرداد ماه 1403 نشان می دهد که تورم ماهانه و سالانه این بخش نسبت به تیرماه کاهش یافته است. اما تورم پیسران نقطه به نقطه در این بخش در مرداد ماه امسال افزایش یافته است.

کاهش تورم ماهانه ماینینگ به سطح 2.6 درصد

مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش خود آمار تورم تولیدکنندگان در بخش معدن را اعلام کرد. بر اساس این آمار، تورم ماهانه تولیدکننده در بخش معدن در مرداد ماه امسال نسبت به تیرماه کاهش یافته و از 3.6 درصد در تیرماه به 2.6 درصد در مردادماه رسیده است.

طبق آمار، تورم سالانه تولیدکننده و همچنین تورم ماهانه در بخش معدن کاهش یافته است. تورم سالانه تیرماه امسال 34.2 درصد بوده که در مردادماه به 31.4 درصد کاهش یافته است. به عبارت دیگر متوسط ​​قیمت نهاده ها در 12 ماه منتهی به مردادماه امسال نسبت به میانگین قیمت نهاده در مدت مشابه سال قبل 31.4 درصد افزایش داشته است.

از سوی دیگر تورم پارسان در این بخش نقطه به نقطه افزایش یافته است. تورم اختصاصی تولیدکننده در بخش معدن در تیرماه 1403 معادل 9/17 درصد بوده که در مرداد ماه با 1/3 واحد درصد افزایش به 21 درصد رسیده است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=44174

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.