• امروز : چهارشنبه, ۲۵ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 16 October - 2024
1

مقررات دست و پا گیر، عامل اصلی منفی شدن تراز تجاری

  • کد خبر : 45229
  • ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۱
مقررات دست و پا گیر، عامل اصلی منفی شدن تراز تجاری

اکوایران: فعالان اقتصادی بر این باورند که ایجاد قوانین، بی ثباتی مقررات، ایجاد محدودیت برای کارآفرینان به بهانه های مختلف، انباشت قوانین و… در سال های اخیر روند صادرات را مختل کرده و باعث منفی شدن تراز تجاری کشور شده است. مشکلاتی که رئیس جدید سازمان بازرگانی با پذیرش آنها اشاره می کند که یکی از اصول و راهبردهای اصلی این سازمان در دور جدید، تسهیل تجارت است.

اخبار اقتصادی، بررسی ها نشان می دهد یکی از دلایل اصلی کاهش صادرات، قوانین دست و پا گیر است. به همین منظور، محمدعلی دهقان دهنوی، تسهیل تجارت و تجارت را یکی از اولویت های اصلی سازمان در دوره جدید می داند و خاطرنشان می کند: ایجاد مقررات متناقض و متعدد و انبوه مؤسسات بدون رقابت در راه اندازی بحث این است که مقررات وضعیت نامناسبی در صادرات ایجاد می کند، بر این اساس باید صادرات را تسهیل کنیم.

دهنوی در ادامه، توسعه سبد صادراتی را یکی دیگر از مسیرهای توسعه صادرات معرفی کرد و در این خصوص اشاره کرد که مقاصد صادراتی ما محدود است، اما باید در نظر داشت که برخی از این مقاصد قطب صادراتی به سایر مناطق هستند. به همین ترتیب، به عنوان مثال، امارات متحده عربی این نقش را ایفا می کند. بنابراین، برای تنوع بخشیدن به مقاصد صادراتی، نقش لجستیک بسیار مهم است و فرآیندهای حمل و نقل بین المللی نیز باید توسعه یابد.

فعالیت مجدد شورای عالی صادرات غیرنفتی

شورای عالی توسعه صادرات غیرنفتی یکی از راهکارهای توسعه تجارت خارجی کشور محسوب می شود اما این شورا چند سالی است که در حاشیه قرار گرفته است. رئیس سازمان توسعه در خصوص فعالیت مجدد این شورا. و بازرگانی درباره احیای شورای عالی صادرات غیرنفتی گفت: این شورا قبلا فعال بود اما چند سالی رها شد و در سه سال اخیر این شورا تشکیل نشد.

به گفته قائم مقام وزیر صامت، کارگروه این شورا جلسات خود را زیر نظر سازمان توسعه تجارت برگزار کرد اما جلساتی که باید زیر نظر معاون اول رئیس جمهور برگزار می شد حذف شد.

رئیس سازمان تجارت و توسعه در ادامه خاطرنشان کرد: در جلسه ای که با آقای عارف داشتیم، مقرر شد به زودی اولین جلسه شورای عالی صادرات غیرنفتی برگزار شود تا این مصوبات انجام شود. اجرا شود.

روند تجارت خارجی

بر اساس آمار اعلام شده در سال گذشته از سوی رئیس سازمان توسعه و تجارت، صادرات غیرنفتی بالغ بر 49.3 میلیارد دلار بوده که از نظر وزنی 9.8 درصد افزایش و از نظر ارزشی 8.9 درصد کاهش داشته است. همچنین در دوره مورد بررسی، کشور 66.2 میلیارد دلار واردات داشته که 115 میلیارد دلار از صادرات و واردات کشور را تشکیل می دهد.

به گفته دهقان دهنوی، با توجه به تجارت خارجی کشور در سال گذشته تراز تجاری کشور 16.8 میلیارد دلار منفی بوده است.

وی افزود: در نیمه نخست امسال 70 میلیون تن غیرنفتی به ارزش 25.8 میلیارد دلار صادر کردیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 3.4 درصد و از نظر ارزشی 6.5 درصد افزایش نشان می دهد.

به گفته رئیس سازمان توسعه و تجارت سال گذشته، «چین» با ۷ میلیارد دلار، «عراق» ۵.۲ میلیارد دلار، «امارات متحده عربی» ۳.۴ میلیارد دلار، «ترکیه» ۲.۴ میلیارد دلار و «افغانستان» با یک میلیارد دلار كمي بيش از يك ميليارد دلار 5 مقصد اول صادرات بوده است كه سهم 75 درصدي از صادرات كشور را به خود اختصاص داده است. با در نظر گرفتن مقاصد صادراتی در سال گذشته می توان گفت که مقاصد صادراتی باید متنوع شوند.

دهقان دهنوی بیان کرد: در نیمه نخست امسال 18.2 میلیون تن واردات به ارزش 32.5 میلیارد دلار داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی 2.8 درصد و از نظر ارزشی 6.6 درصد افزایش داشته است.

بر اساس اطلاعات رئیس سازمان تجارت و توسعه، پنج مقصد اصلی واردات در سال گذشته کشورهای امارات متحده عربی، چین، ترکیه، آلمان و هند بوده اند که 75 درصد از واردات کشور را به خود اختصاص داده اند. بر اساس داده های اعلام شده می توان گفت تراز تجاری نزدیک به 7 میلیارد دلار منفی است.

این مسئول افزود: در مجموع سال گذشته تجارت کشور به 115 میلیارد دلار رسید که رقم مطلوبی نیست و باید افزایش یابد.

4 عامل اصلی کسری تراز تجاری

قائم مقام وزیر صامت همچنین با اشاره به علت کسری تراز تجاری گفت: دو عامل کاهش قیمت های جهانی به ویژه در حوزه محصولات پتروشیمی با کاهش متوسط ​​30 تا 60 درصدی و بروز برخی مشکلات در صادرات گاز که باعث افت 5.3 میلیارد دلاری این محصول شد. یکی از عوامل خارجی کاهش صادرات بود.

به گفته دهقان دهنوی عامل سوم وضع عوارض صادراتی بر محصولات خام و نیمه خام است. وی خاطرنشان کرد: ما قبول داریم که صادرات این کالاها کار خوبی نیست، اما با نحوه رسیدگی به آن موافق نیستیم.

دهقان دهنوی گفت: چهارمین عامل وضع مقررات در ایجاد زمان، بی ثباتی مقررات، محدودیت صادرکنندگان و واردکنندگان به بهانه های مختلف، ایجاد محدودیت برای همه صادرکنندگان به دلیل تخلف معدود و انباشت قوانین که باعث شده روند صادرات کشور مختل شود. امروز صادرکننده ناراضی است. امروز صادرکننده به گونه ای در دام مقررات گرفتار شده است که می گوید اگر یک بار این را صادر کنم دیگر وارد بحث صادرات نمی شوم.

شکاف بین نرخ و بازار باید کاهش یابد

دهقان دهنوی در ادامه با ادعای اینکه مالیات چندگانه ارزها منجر به درآمد می شود، گفت: زمانی که فاصله ارز در سامانه نیما تا بازار توافقی بیشتر می شود، انگیزه برای اعلام کمتر و بیشتر ایجاد می شود که آمارها مخدوش می شود نرخ خطا افزایش می یابد؛ بنابراین، نرخ ها باید نزدیک به یکدیگر باشند.

و اضافه کرد: تنوع محصولات و برندها، تنوع مقاصد وارداتی، ارزش گذاری و اعلام دقیق کالا را غیرممکن می کند و همواره در این زمینه ایراداتی وجود دارد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر تسهیل تجارت گفت: حوزه لجستیک و حمل و نقل بین المللی در توسعه صادرات و تنوع بخشی به مقاصد صادراتی بسیار حائز اهمیت است. برای توسعه تجارت نیازمند توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و لجستیک هستیم، بنابراین سرمایه‌گذاری در این زمینه باید افزایش یابد و بخش خصوصی با دید بلندمدت وارد این حوزه شود.

وی خاطرنشان کرد: مناطق آزاد یکی از عوامل مهم توسعه تجارت است که مشکلاتی را برای تجار و تولیدکنندگان ایجاد کرده است. به دنبال برنامه ریزی ظرفیت ها با همکاری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد هستیم.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=45229

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.