• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
7

مصرف بنزین به 115 میلیون لیتر در روز رسید

  • کد خبر : 27775
  • ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۳
مصرف بنزین به 115 میلیون لیتر در روز رسید

سعید مداح مروج، مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه تاکنون پالایشگاه اصفهان از 2 واحد پالایشی 120 هزار بشکه‌ای تشکیل شده است، افزود: یکی از اقدامات خوب دولت، سیزدهمین مورد است. که انجام شد، افزودن یک واحد 120 هزار بشکه ای نفت خام به ظرفیت پالایشگاه اصفهان بود.

وی ادامه داد: پالایشگاه اصفهان دارای دو واحد پالایشی بود که در واقع واحد تقطیر دوم 120 هزار بشکه ای را شامل می شد و در مجموع 240 هزار بشکه ظرفیت داشت. ضمناً در این پالایشگاه دو واحد تغلیظ وجود دارد که با توجه به نیاز عملیاتی آنها را با نفت خام به گردش در می آوریم که ظرفیت آن 90 هزار بشکه بود که ظرفیت کل پالایشگاه اصفهان را به 330 هزار بشکه در روز می رساند.

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران تاکید کرد: البته واحدهای 120 هزار بشکه ای پالایشگاه اصفهان بالاتر از ظرفیت اسمی خود کار می کردند و در واقع این پالایشگاه می توانست تا 370 هزار بشکه نفت تولید کند. نفت خام در روز این پالایشگاه را پالایش کنید.

وی با تاکید بر اینکه بهره وری واحدهای تغلیظ پایین است، گفت: مقرر شد یک واحد تقطیر 120 هزار بشکه ای دیگر در پالایشگاه نفت اصفهان اضافه شود و با این اقدام ظرفیت پالایشگاه اصفهان معادل 3 واحد از 120 شد. هزار بشکه ظرفیت اسمی به 360 هزار بشکه در روز رسید. البته این ظرفیت می تواند تا 400 هزار بشکه در روز افزایش یابد زیرا در حال حاضر با ظرفیت 395 هزار بشکه در روز فعال است.

تولید روزانه 20 میلیون لیتر نفت و گاز با استانداردهای یورو 4 و 5 در پالایشگاه اصفهان

مداح مروج با اشاره به اینکه نخستین واحد تصفیه نفت و گاز پالایشگاه اصفهان در اوایل پاییز 1401 به بهره برداری رسید، افزود: این واحد در مجموع 100 هزار بشکه ظرفیت دارد و می تواند گاز نفتی با محتوای گوگرد کم تولید کند. و استاندارد یورو 5

وی ادامه داد: مخزن اول این واحد مهرماه سال گذشته به بهره برداری رسید، مخزن دوم آبان ماه به بهره برداری رسید و در آذرماه تثبیت شد. از نفت و گاز تولیدی پالایشگاه اصفهان با استاندارد یورو 5 تولید می شود.

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با بیان اینکه علاوه بر این واحدها، در واحد هیدروکراکری پالایشگاه اصفهان نیز وظیفه تبدیل فرآورده های سنگین به فرآورده های سبک تر و با ارزش افزوده بیشتر را بر عهده دارد، افزود: از جمله نفت سفید، نفت سفید و مسئول بنزین خام (نفتا)، همچنین امکان تولید گاز نفتی با استاندارد یورو 5 وجود دارد، اظهار کرد: این واحد ظرفیت تولید 2 تا 3 میلیون گاز نفت یورو 5 را دارد.

وی تصریح کرد: با راه اندازی واحد تصفیه نفت و گاز پالایشگاه اصفهان از 23 آذرماه، ظرفیت تولید نفت و گاز با استاندارد یورو 5 در پالایشگاه اصفهان در مجموع به 18 میلیون لیتر در روز رسید. واحد هیدروکراکینگ ما همچنین می توانیم نفت و گاز را استخراج کنیم. پالایشگاه اصفهان روزانه 20 میلیون لیتر نفت و گاز به طور مستمر تولید و به بازار عرضه می کند.

مداح مروج با اشاره به اینکه با وجود اینکه واحدها به صورت 24 ساعته کار می کنند، افزود: به هر دلیلی ممکن است مشکلی در سیستم ایجاد شود و واحدی برای مدت کوتاهی از خدمت خارج شود، اما این بدان معنا نیست که واحد مشکل دارد یا متوقف شده است و همکاران نیز به سرعت در حال رفع مشکل هستند.

وی با بیان اینکه در مجموع 9 ماه است که واحد تصفیه نفت و گاز پالایشگاه اصفهان در حال تولید و در حال بهره برداری بوده است، ادامه داد: با در خدمت بودن واحدهای تصفیه نفت و گاز پالایشگاه اصفهان، میزان استاندارد نفت و گاز تولیدی در کشور امروز می تواند بیش از 65 میلیون لیتر در روز باشد.

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: با توجه به اینکه میانگین ظرفیت تولید نفت و گاز کشور حدود 110 میلیون لیتر در روز است، هم اکنون بیش از 60 درصد تولید نفت و گاز ایران مطابق با ظرفیت تولید نفت و گاز کشور است. استاندارد یورو 4 و 5 توسط پالایشگاه های اصفهان، تبریز، اراک، تهران، بندرعباس، لوان و ستاره خلیج فارس تولید و روانه بازار می شود.

وی افزود: این میزان بیش از نیاز حمل و نقل شهری کشور است که تولید و توزیع می شود و هم اکنون گاز استاندارد NEF منطبق بر یورو 4 و 5 در تمامی نقاط، جاده های کشور و مسیرهای اصلی تردد توزیع می شود. و مسیرهای حمل و نقل بودن

افزایش ذخایر بنزین کشور با تعدیل مصرف در نیمه دوم سال

مداح مروج در خصوص میزان تولید و مصرف بنزین در کشور نیز گفت: میانگین مصرف بنزین در کشور در 7 ماه گذشته سال جاری بیش از 115 میلیون لیتر در روز بوده و در مقابل میزان تولید علی رغم استفاده از تمامی ظرفیت های موجود در کشور، روزانه 2 تا 3 میلیون لیتر کمتر از این میزان است.

وی ادامه داد: بنابراین روزانه 2 تا 3 میلیون لیتر کمبود بنزین در تولید و مصرف بنزین وجود دارد که از ذخایر و ذخایر فعلی کشور برای این کمبود استفاده می کنیم.

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران تاکید کرد: البته در نیمه دوم سال مصرف بنزین کاهش و تا حدودی تعدیل خواهد شد. امیدواریم با کاهش مصرف بنزین در کشور ذخایر را افزایش دهیم تا با مشکل تضمین عرضه مطمئن بنزین مواجه نشویم.

وی با اشاره به اینکه مصرف بنزین خودرو در کشور بسیار بیشتر از میانگین جهانی است، گفت: خودروها در ایران به طور معمول در هر 100 کیلومتر بین 10 تا 12 لیتر بنزین مصرف می کنند. حتی خودروهای جدیدی که به بازار می آیند بیش از 10 لیتر در 100 کیلومتر مصرف می کنند.

مداح مروج با بیان اینکه سالانه یک میلیون خودروی جدید وارد چرخه حمل و نقل کشور می شود، افزود: این در حالی است که خودروهای فرسوده از این چرخه حذف نمی شوند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر راه آهن و حمل و نقل عمومی شهری نوگان به حد مطلوبی توسعه نیافته است و این یعنی مصرف بنزین روز به روز در کشور افزایش می یابد.

تسنیم

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=27775

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.