• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
5

مسکن ملی 20 درصد ارزان می شود/ معتقدیم قیمت فولاد و سیمان باید در بورس کالا مدیریت شود

  • کد خبر : 27230
  • ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۵
مسکن ملی 20 درصد ارزان می شود/ معتقدیم قیمت فولاد و سیمان باید در بورس کالا مدیریت شود

به گزارش خبرنگار رکنا، جمشید برزگر رئیس مرکز انبوه سازان ایران وی در نشست خبری امروز گفت: با توجه به طرح ملی نهضت مسکن ما باید سالانه حدود یک میلیون واحد مسکونی بسازیم که بین 350 تا 400 هزار واحد آن توسط بخش خصوصی تولید می شود.

وی افزود: حدود 150 هزار واحد. بافت های فرسوده بازسازی شده است. بین 200 تا 250 هزار واحد باقی مانده است که دولت باید برای اقشار پایین جامعه که به اهداف خود در این بخش نرسیده اند، اجرا کند.

رئیس انجمن انبوه سازان مدعی است انبوه سازان می توانند این طرح را اجرا کنند. جنبش ملی مسکن وی برای کمک به دولت بیان کرد: ما مدعی هستیم در صورت واگذاری پروژه ها به همکاران ما در 31 استان کشور، قیمت تمام شده واحدها 20 درصد کاهش می یابد، اما در حال حاضر پروژه ها در قالب یک طرح به پیمانکاران واگذار می شود. تماس بگیرید و 75 درصد پروژه ها به دلیل مشکلات منابع است.

وی خاطرنشان کرد: پروژه خانه بیشتر مبلغ 2 میلیون و 200 هزار واحد از سال 1385 پیشنهاد شده بود، اما از ژانویه 2008 که انبوه سازان وارد این پروژه شدند سرعت آن افزایش یافت. در سال 2011، 1.4 میلیون دستگاه تحویل و مورد استفاده قرار گرفت.

برزگر با بیان اینکه طرح نهضت ملی مسکن در انعقاد قرارداد دارای اشکال است، تاکید کرد: آمادگی داریم از قدرالشام دولت زمین دریافت کنیم و واحدهای مشترک آن را برای تامین مسکن به متقاضیان نهضت واگذار کنیم. اما نتوانستیم با وزارت راه و شهرسازی به توافق برسیم. در صورت واگذاری پروژه ها به انبوه سازان، بلوک های 5 یا 6 طبقه حداکثر در مدت 18 ماه به اتمام می رسد.

رئیس انجمن صنفی سازندگان بزرگ تصریح کرد: هزینه های تحمیل شده به صنعت ساختمان افزایش یافته است. به عنوان مثال خدمات نظام مهندسی نسبت به سال گذشته 200 درصد افزایش یافته و هزینه پروانه ساخت نیز افزایش چشمگیری داشته است. تحت این شرایط فولاد و سیمان بخش قابل توجهی از هزینه ساخت را شامل نمی شود و بخش عمده آن مربوط به زمین و خدمات است، اما معتقدیم در بورس کالا، قیمت فولاد و سیمان. مدیریت شود

در همین زمینه فرشید پورجت دبیر انجمن انبوه سازان گفت: در اینکه بورس ابزاری مترقی تلقی می شود شکی نیست اما سازوکار فعلی بورس کالا در ایران تخلفات اساسی دارد که خود دوستان بورس نیز به آن اذعان دارند. . . باید مشخص شود که قیمت ها چگونه کشف می شوند. دولت باید ریسک قیمت مصالح ساختمانی را در طرح نهضت ملی مسکن کاهش دهد که یکی از آنها مدیریت قیمت سیمان و فولاد است.

جمشید برزگر در ادامه خاطرنشان کرد: از دهه 60 تاکنون دولت در هر دوره ای که وارد شده در تامین منابع مالی حوزه مسکن موفق بوده است. در سال ۱۳۷۷ ۴۰ تا ۶۰ درصد وام های بدون سپرده به سازندگان پرداخت شد و یکی از دوره های موفق تولید مسکن را پشت سر گذاشتیم.

رئیس انجمن انبوه سازان کشور با اشاره به اظهارات وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اینکه آماده سازی هر قطعه زمین برای نهضت ملی مسکن 200 میلیون تومان برای دولت هزینه دارد، گفت: می توان هزینه تمام شده را کاهش داد. خاک و زیرساخت از طریق اجرای پروژه ها در شهرها و نوسازی بافت های فرسوده.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=27230

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.