• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
3

مدرک دکتری داروسازی شرط لازم برای تاسیس داروخانه است.

  • کد خبر : 42910
  • ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۹
مدرک دکتری داروسازی شرط لازم برای تاسیس داروخانه است.

شهاب الدین جنیدی جعفری، سخنگوی انجمن داروسازان ایران می گوید: بسیاری از داروسازان جوان و فارغ التحصیلان رشته داروسازی به عنوان موسس و مسئول فنی در کشور مشغول به کار هستند. با توجه به پیچیدگی های پزشکی و اهمیت آن، مدرک دکتری داروسازی شرط لازم برای تاسیس داروخانه می باشد.

اخبار اقتصادی، سازمان غذا و دارو در روزهای اخیر اعلام کرد از این پس مجوز تاسیس داروخانه به افرادی غیر از داروسازان اعطا می شود.

این اطلاعیه حاکی از آن است که امتیاز مدرک تحصیلی برای تایید صلاحیت برای تاییدیه اصلی تاسیس داروخانه به ترتیب مدرک دیپلم 500 امتیاز، مدرک دانشگاهی در رشته های غیر پزشکی 600 امتیاز، مدرک کاردانی علوم پزشکی 800 امتیاز و کارشناسی ارشد و بالاتر در رشته های علوم پزشکی 1000 امتیاز می باشد.

اما این قطعنامه چه پیامدهایی می تواند داشته باشد؟ آیا این خبر خوبی برای داروسازان است یا خیر؟ شهاب الدین جندی جعفری، عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران و سخنگوی انجمن داروسازان ایران، در این خصوص با اشاره به عدم استقبال انجمن داروسازان از این موضوع به اکوایران می گوید: بهتر است به ریشه این مشکل؛ تقریباً 70 سال از تصویب سال 1334 در مورد مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی می گذرد و اصلاحات و الحاقات بعدی که انجام شد اساساً ساختار اساسی این قانون را تغییر نداد.

وی ادامه می دهد: این قانون در زمانی تدوین شد که تعداد داروسازان، صنایع دارویی، شرکت های توزیع و گروه های فعال در حوزه درمان و دارو بسیار محدود بود. یعنی وقتی پزشکان از دانشکده های پزشکی و داروسازی فارغ التحصیل شدند، شرایط حرفه ای، کاری و شغلی تغییر کرد. گویا در دارالفنون دوره پزشکی را گذرانده بودند و دانشکده پزشکی تهران تأسیس نشده بود. در نتیجه، طبابت توسط چندین پزشک و وکیل دارای مجوز قانونی انجام شد و از دولت مجوز گرفت.

قانون غذا، نوشیدنی و محصولات بهداشتی ناقص است

جنیدی جعفری توضیح می دهد: به تدریج با گذشت زمان و کهولت سن افرادی که به این روش طبابت می کردند؛ به تدریج با گذشت زمان و بالا رفتن سن افرادی که به این روش طبابت می کردند. طی چندین دهه میزان تولیدات علمی به گونه ای تغییر کرده است که امروزه گذراندن دوره پزشکی عمومی شرط لازم برای انجام حرفه پزشکی است. در رابطه با بحث داروها و داروخانه ها معتقدیم که اگرچه قانون مواد غذایی، آشامیدنی و بهداشتی 1334 نسبت به زمان خود قانونی مدرن است، اما کاستی هایی نیز دارد.

سخنگوی دانشکده داروسازان می گوید: برای تاسیس داروخانه به دلیل پیچیدگی پزشکی و اهمیت آن، مدرک دکتری داروسازی و همچنین سایر مدارک حرفه ای که از سوی دولت به موسسان اعطا می شود، شرط لازم است. در کمیسیون های حقوقی ماده 20. من فکر می کنم تأسیس داروخانه مانند مسئولیت فنی، سمت هایی است که نیاز به تحصیلات دانشگاهی دارد و به چند دلیل فکر می کنم بازنگری قانون 1334 قطعاً می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.

ما هیچ مشکلی با دسترسی به دارو نداریم. عرضه دارو کم است

جنیدی با تاکید بر اینکه «در حال حاضر با کمبود دارو مواجه هستیم» تاکید می کند: دسترسی مردم به دارو تقریباً حل شده است. اگر دارو نباشد به این معنا نیست که داروخانه وجود ندارد، بلکه به این معناست که عرضه دارو در کشور ما کمتر از تقاضا است.

سخنگوی انجمن داروسازان ادامه می دهد: شاید یکی از اشتباهات بزرگ در دو سه سال اخیر در شرایط تحریم و در شرایطی که تامین مواد اولیه و تخصیص ارز همواره مشکل ساز بوده است. برای کسانی که در زمینه پزشکی فعالیت می کنند، افزایش تعداد داروخانه ها اساساً برای مشاغل هزینه دارد. توزیع افزایش یافت و سردرگمی مردم در تهیه دارو افزایش یافت. زمانی که مقدار و تعداد بازار دارویی افزایش نیافته است، افزایش مناطق عرضه شما غیرحرفه ای است.

می گوید: در حال حاضر بسیاری از داروسازان جوان و فارغ التحصیلان داروسازی به عنوان موسس و مدیر فنی در کشور مشغول به کار هستند. کشور در شرایطی نیست که برای متقاضیان تاسیس داروخانه آموزش مرتبط با داروسازی را در نظر نگیریم.

شاهد افزایش بی رویه داروخانه ها در مناطق پرمصرف هستیم

وی در خصوص افزایش تعداد داروخانه ها در کشور توضیح می دهد: افزایش بی رویه تعداد داروخانه ها در سال های اخیر و پس از سال 1400 اتفاق افتاده است، تعداد داروخانه ها به نسبت جمعیت و تعداد افراد ساکن در یک شهر دارای چندین دهه است که همیشه در اساسنامه داروخانه ها گنجانده شده است، اما متأسفانه در اساسنامه اخیر وزارت بهداشت این عنصر (یعنی نسبت تعداد داروخانه ها به جمعیت)، فاصله بین داروخانه ها و ارزیابی میزان دارو حذف شده است. نیازهای منطقه

جنیدی در خصوص پیامدهای این قصورها می گوید: اتفاقی که در اساسنامه اخیر افتاد باعث شد بسیاری از داروخانه ها در نقاط پرتردد مستقر شوند و از یکدیگر فاصله نداشته باشند یا فاصله کمتری داشته باشند. بر این اساس شاهد افزایش تراکم و تعداد بیش از حد داروخانه ها بودیم و در بسیاری از مناطق شاهد نبود داروخانه بودم.

ادامه می‌دهد: پیامدهای کار غیر کارشناسی و عدم توجه به منویات مدیران دوره‌های قبل، برنامه‌ریزی‌ها و تغییراتی که بدون انجام آزمایشی و بهره‌گیری از تجربیات کشورهای دیگر و نگاه نکردن به مجموعه‌های دارویی انجام دادند. و استانداردها و مقیاس های بین المللی چیزی است که می تواند کشور ما را دچار بحران کند. ما این اشتباه را در زمینه تاسیس داروخانه انجام دادیم و اساساً این اتفاق که حالا سازمان غذا و دارو مجبور شد این تغییرات قوانین را اعمال کند و امتیازاتی را که باید در هر آموزش و پرورش ایجاد شود گزارش کند، یکی است. از نقص مقررات یعنی ریشه اصلی این اصلاح که به کد اضافه شد، در نبود کدگذاری قانونی و در استناد به اسناد قبلی و مطابق قانون سال 1334 بود، یعنی آیین نامه داروخانه یک سری داشت. برخی از این ایرادات توسط دیوان عدالت و شاکیانی که این کار را انجام داده اند و سازمان غذا و دارو مجبور به صدور این آیین نامه شده است.

چنین چیزی قبلاً در آیین نامه دوره های قبل وجود داشت و عملاً اتفاق جدیدی نیفتاده است، اما در دولت جدید با پیشنهادی که به مجلس ارائه می شود با توجه به تغییراتی که در اقتصاد کشور رخ داده است، لازم است. نظام دارویی طی 70 سال گذشته نسبت به تهیه و تدوین قوانین مربوط به مواد غذایی، آشامیدنی و فرآورده های بهداشتی در قالب مشاوره و درخواست کار کارشناسی از کلیه علاقمندان، ارائه بهتر مواد دارویی، غذایی، آرایشی و بهداشتی به مردم و قانونی که بتواند سالیان متمادی همه جوانب مسائل دارویی و غذایی را بررسی کند و تحلیل و مقررات را کند کند و قانونی کارآمدتر و به روزتر برای خدمت رسانی بهتر به مردم عزیز کشورمان ارائه کند.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=42910

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.