• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
7

لیست مالکان بالای ۱۰۰ خانه آماده شد!

  • کد خبر : 2144
  • ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۳
لیست مالکان بالای ۱۰۰ خانه آماده شد!

به گزارش اخبار اقتصادی

ابوالفضل نوروزی مشاور وزیر راه و شهرسازی و رئیس دفتر اقتصاد مسکن به تشریح روند تکمیل اطلاعات سامانه املاک و اسکان پرداخت و با اشاره به اینکه همکاری خوبی با سازمان امور مالیاتی در خصوص انجام شده است. وی با موضوع اخذ مالیات از خانه های خالی تصریح کرد: شناسایی خانه های خالی در حال افزایش است و این مالیات با اولویت دانه درشت اخذ می شود. به همین منظور وزارت راه و شهرسازی فهرستی از اشخاص حقوقی و حقیقی با بیش از 100 و بین 50 تا 100 واحد مسکونی خالی را به سازمان امور مالیاتی ارسال کرده است.

رئیس دفتر اقتصاد مسکن با اعلام اینکه قبل از ارسال این لیست با ارسال پیامک و اخطارنامه، یک هفته مهلت داده شد تا افراد نسبت به تعیین وضعیت واحدهای مسکونی اقدام کنند و گفت: برخی خوداظهار کردند. ساکن یا ملکی که برای فروش و اجاره به آنها عرضه می شود. پس از پایان مهلت مقرر، لیست افرادی که آن را تکمیل نکرده بودند برای اخذ مالیات به سازمان امور مالیاتی ارسال شد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در لیست ارائه شده به سازمان امور مالیاتی در خصوص خانه های خالی 10 شخص حقوقی وجود دارد، تصریح کرد: به افرادی که واحدهای مسکونی بین 20 تا 50 متراژ خالی دارند طی نامه ای و در مرحله اخطار داده شد. از تکلیف برای لیست به سازمان امور مالیاتی ارسال می شود.

وی در خصوص همکاری دستگاه ها برای تکمیل اطلاعات سامانه املاک و مسکن گفت: با پیگیری های مستمر بیش از 350 میلیون پرونده اطلاعاتی از دستگاه های مختلف اداری دریافت شده و پس از ارزیابی کیفی و استخراج اطلاعات در محل سکونت افراد و همچنین اطلاعات مربوط به مالکیت واحدهای مسکونی، بهره برداری قرار گرفته است. در این راستا، اطلاعات موجود در سامانه ملی املاک و مسکن کشور شامل سکونتگاه های بیش از 73 میلیون شخص حقیقی و حقوقی است.

بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، نوروزی با بیان اینکه برای به روز رسانی اطلاعات برخی دستگاه ها نیاز به همکاری دارند، افزود: به عنوان نمونه سازمان ثبت اسناد و املاک از 5 خدمت مورد نیاز این سامانه سه سرویس در اختیار وزارت راه است. قرارداد دارد و دو سرویس مهم دیگر مانند دفتر املاک الکترونیکی را به سامانه ارائه نکرده است. برخی از شهرداری های کلان شهرها مانند تهران هنوز اطلاعات به روزی در خصوص صدور پروانه ساخت و ساز به این وزارتخانه ارائه نکرده اند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در خصوص لزوم خوداظهاری افراد و تکمیل اطلاعات مالکیت و سکونت افراد گفت: تکمیل سامانه املاک و مسکن مزایای زیادی در برنامه ریزی بازار مسکن، سهولت در امور دارد. مردم و جلوگیری از تقلب که باید در اسرع وقت مورد بهره برداری قرار گیرد. قانون برای جلوگیری از خوداظهاری نادرست یا عدم خوداظهاری سه ضمانت در نظر گرفته است. به این ترتیب کلیه خدمات عمومی دستگاه ها باید با استعلام از سامانه املاک و اسکان، افرادی که خود را اظهار نکرده اند، تعرفه برق واحد مسکونی آنها با بالاترین پله محاسبه و ملک مذکور، خانه خالی محسوب می شود و مالیات اخذ می شود. لذا از مردم تقاضا می شود در اسرع وقت به سامانه املاک و اسکان به آدرس (amlak.mrud.ir) مراجعه و نسبت به خود اظهاری اقدام نمایند.

منبع: اخبار جدید

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=2144

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.