• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
6

قیمت مسکن در بازار ساعتی بالا می رود

  • کد خبر : 2258
  • ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۹
قیمت مسکن در بازار ساعتی بالا می رود

به گزارش اخبار اقتصادی، در شرایطی که بازار با بحران فایل های فروش مواجه است و در بسیاری از موارد عرضه فایل های فروش به صفر رسیده است، برخی از فروشندگان که عملا دیگر تمایلی به فروش ندارند، به دنبال بهانه ای برای عدم فروش هستند. واحد و در سال آینده عرضه شود. قیمت های فروش روزانه و حتی ساعتی را تغییر می دهند.

این شرایط باعث شده است که بازار آن هم در برهه ای حساس، در بی ثبات ترین وضعیت خود از نظر سطح قیمت قرار گیرد. شب عید که طبق عرف هر سال تقاضا برای خرید مسکن افزایش می یابد. به ویژه افزایش عدم اطمینان، تمایل به خرید مسکن را در میان گروه های مختلف (مصرف کننده و غیرمصرف کننده) افزایش داده است.

در واقع قیمت ها در بازار مسکن به قیمت ژله تبدیل شده است. بازار مسکن بازاری است که طبق عرف همیشه آخرین و با تاخیرترین بازاری است که تحت تاثیر تغییرات نرخ و نوسانات قیمتی در بازارهای دارایی از جمله بازار ارز و غیره قرار می گیرد و این یعنی چسبندگی قیمت در مسکن. بازار همواره بالاتر بوده و اثربخشی تحولات سایر بازارها با تاخیر زمانی در این بازار بوده است.

اما در حال حاضر نوسانات و جهش شدید ارز در سایر بازارها مانند بازار سکه، طلا و … باعث شده است که بسیاری از افراد برای حفظ دارایی خود اقدام به تبدیل آپارتمان خود کنند و یا بتوانند آپارتمان خود را با قیمت پایین تری تبدیل کنند. قیمت نسبت به سال بعد برای انجام بهتر، ورود به بازار معاملات ملکی به عنوان متقاضی. این در حالی است که نه تنها حجم عرضه فایل به دلیل انتظار فروشندگان برای تداوم رشد قیمت در سال آینده به شدت کاهش یافته است، بلکه برخی از آنها تغییرات ساعتی و روزانه در قیمت فایل های خود ایجاد کرده اند.

این امر باعث شده تا اعتبار یا تاریخ انقضای قیمت در فایل های فروش به کمترین میزان ممکن برسد. البته این اولین باری نیست که بازار مسکن با تغییرات قیمتی روزانه و ساعتی در پرونده های فروش مواجه می شود، بلکه پیش از آن هم که قیمت ها در بازار به اوج می رسید و حباب مسکن متورم می شد و به همین دلیل این انتظار وجود داشت که عملیات تخلیه هر لحظه انجام شود. حباب شروع شد و قیمت واقعی و حتی اسمی مسکن شروع به کاهش کرد، این شرایط تجربه شد.

اما تفاوت مهم و آشکاری بین شرایط دوره های قبل با دوره فعلی وجود دارد. این تفاوت مربوط به این است که بازار در آن دوره ها در فاز رونق تورمی قرار دارد و بازار فعلی در رکود شدید قرار دارد.

در دوره هایی که بازار در اوج رونق تورمی قرار داشت، گاهی اوج قیمت در این بازار با بی ثباتی سطح قیمت ها و تغییرات روزانه و ساعتی قیمت در این بازار همراه بود. اما پس از مدتی روند تخلیه حباب و رسیدن به ثبات نسبی قیمت ها آغاز شد. اکنون با وجود رکود شدید در بازار مسکن، این بی ثباتی قیمتی در حال تجربه است. آن هم زمانی که بسیاری از فروشندگان عملا از فروش منصرف شده و در بهترین حالت آن را به ابتدای سال آینده موکول کرده اند. در این شرایط حجم تقاضای مسکن نسبت به نیمه اول سال افزایش چشمگیری داشته است. تقاضایی که این روزها با کمبود فایل مواجه است و عملا نمی توان از بازار خرید کرد.

دنیای اقتصاد

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=2258

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.