به گزارش اخبار اقتصادی، اگرچه در سال‌های اخیر تقاضا برای فلز قرمز به طور مستمر افزایش یافته و انتظار می‌رود این روند ادامه داشته باشد، اما برخی از تحلیلگران نسبت به جایگزینی این فلز با فلزات ارزان‌تر هشدار داده‌اند و بر این باورند که تحقق این مشکل می‌تواند بخش مهمی باشد. از بین بردن تقاضای مس در آینده

افزایش تقاضا و افزایش قیمت مس در بازارهای جهانی در سال‌های اخیر باعث افزایش سودآوری معادن مس در جهان در سال‌های اخیر شده است. با این حال نگرانی از کسری عرضه مس در سال های آینده، مصرف کنندگان این فلز را نگران کرده است. در سال های اخیر کشف معادن بزرگ مس در موارد استثنایی اتفاق افتاده و تولید در معادن موجود نیز کاهش یافته است. در این شرایط که جهان با کمبود عرضه مواجه است، مصرف کنندگان این فلز به دنبال راه های جدیدی برای حل مشکل کسری فعلی هستند.

BMO Capital Markets پیش بینی می کند که رشد تقاضا برای فلز قرمز بدون سناریوی ذخیره و جایگزینی بیشتر خواهد شد. تقاضا برای فلز قرمز تا سال 2030 به 40 میلیون و 400 هزار تن خواهد رسید. در این برآورد تقاضای مس در سال 2022 معادل 31 میلیون و 800 هزار تن در نظر گرفته شد و با احتساب نرخ رشد مرکب سالانه 3 درصدی تقاضای 40 میلیون تن در سال 2030 برآورد شده است.

با این حال، تحلیلگران BMO Capital Markets نیز این احتمال را داده اند که جایگزینی فلز قرمز با سایر کالاها باعث می شود که تقاضای 20 میلیون تنی برای این فلز در سال 2030 برآورده نشود. این احتمال وجود دارد که میزان مصرف مس در سال 2018 کاهش یابد. شبکه های انتقال و توزیع برق، ظرفیت تولید انرژی های تجدیدپذیر، کابل های ارتباطی، واحدهای تهویه مطبوع صنعتی و بخش حمل و نقل و در برخی موارد این فلز با فلزات دیگری مانند آلومینیوم جایگزین می شود. .

در حال حاضر مس چهار برابر گرانتر از آلومینیوم است. این در حالی است که در سال 2000 نسبت قیمت این دو فلز تقریباً یک به یک بود. اگرچه عرضه آلومینیوم 60 درصد مس است، اما قیمت بسیار ارزان‌تر آن امکان جایگزینی آن را با فلز قرمز فراهم می‌کند. در عین حال، وزن مس بسیار سبکتر از آلومینیوم است و این نیز به مزایای جایگزینی آن با مس در برخی کاربردها می افزاید.

صرفه جویی در مس در خطوط برق DC با ولتاژ بالا و سیستم های تهویه مطبوع بسیار محتمل است. استفاده بیشتر از خطوط برق جریان مستقیم ولتاژ بالا (HVDC) نسبت به شبکه های انتقال معمولی، میزان مصرف مس را کاهش می دهد، در حالی که تغییر جهان به سمت سیستم های ارتباطی فیبر نوری به جای خطوط ارتباطی مسی، می تواند تقاضا برای این فلز را نیز کاهش دهد. گسترش پروژه های تولید انرژی های تجدیدپذیر نیز راهی برای کاهش مصرف مس است. در نیروگاه های تجدیدپذیر امکان اتصال مستقیم به شبکه توزیع وجود دارد و می توان از سیم کشی با ولتاژ پایین تری استفاده کرد، بنابراین در این نیروگاه ها معمولاً فلز کمتری در هر کیلومتر در مقایسه با کابل های فشار قوی تر مورد نیاز است.

BMO معتقد است که سیستم های تهویه مطبوع نیز پتانسیل زیادی برای کاهش مصرف مس دارند. این شرکت به تصمیم دایکین، غول تهویه مطبوع جهان، اشاره می کند که قصد دارد تا پایان سال جاری مصرف مس خود را به نصف کاهش دهد.

این شرکت تخمین می زند که جایگزینی مس و صرفه جویی در مصرف آن در موارد ذکر شده می تواند تا سال 2023 10 میلیون تن تقاضای مس را از بین ببرد. البته این تمام ماجرا نخواهد بود. علاوه بر این، همچنین ممکن است مصرف کنندگان مس در سایر صنایع مانند خودروسازی، طراحی جدیدی را به گونه ای اتخاذ کنند که مصرف فلز قرمز کاهش یابد. به این ترتیب باید انتظار کاهش 20 میلیون تنی تقاضای مس در سال 2030 را داشت که پیش بینی اینکه تحقق آن می تواند آسیب جدی به قیمت این فلز در بازار بلندمدت وارد کند.