• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
1

قرعه کشی ایران خودرو/ این افراد 30 درصد شانس بیشتری برای برنده شدن دارند

  • کد خبر : 43171
  • ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۳
قرعه کشی ایران خودرو/ این افراد 30 درصد شانس بیشتری برای برنده شدن دارند

به گزارش اخبار اقتصادی به نقل از دنیای اقتصاد، شش روز از آغاز فروش جدید می گذرد. ماشین (خارج از سامانه یکپارچه) آمارهای رسمی حکایت از ثبت نام بیش از دو میلیون نفر در این طرح دارد.

چهارشنبه گذشته، بزرگترین خودروساز کشور پس از رهایی از سیستم یکپارچه، اولین طرح فروش خود را آغاز کرد، اما قوانین “یکپارچه” به ویژه قرعه کشی در آن مستقر است. مدل فروش به این صورت است که سایت مربوطه تا تاریخ معینی باز می ماند و با پر شدن ظرفیت (تعداد خودروهای ارائه شده) بسته نمی شود. بنابراین به دلیل اینکه تعداد درخواست ها بیش از ظرفیت است، نامزدهای نهایی باید به قید قرعه انتخاب شوند.

گفته شد در 24 ساعت اول پس از شروع طرح فروش خودرو، حدود یک میلیون نفر شامل متقاضیان طرح عادی، متقاضیان حمایت از خانواده و جوانان و مالکان خودرو در آن شرکت کردند. اکنون در زمان نگارش این مقاله تعداد ثبت نام ها از دو میلیون دستگاه فراتر رفته است. به گزارش خبرگزاری تسنیم ، تا ساعت 10 دیروز حدود 2 میلیون و 185 هزار نفر در طرح فروش خودرو ثبت نام کرده بودند. این در حالی است که بیشترین تقاضا مربوط به مشتریان ثابتی است که بیش از یک میلیون و 119 هزار نفر ثبت نام کرده اند. متقاضیان طرح حمایت از جمعیت جوانان و خانواده (مادران دارای دو فرزند یا بیشتر که فرزند دوم آنها در 19 آبان 1400 به بعد متولد شده است) نیز حدود 892500 نفر ثبت نام کرده اند. بر اساس قانون مجلس شورای اسلامی، خودروسازان باید 50 درصد از ظرفیت فروش خود را به «مادرها» اختصاص دهند، بنابراین نیمی از خودروهای عرضه شده در طرح فروش فعلی به آنها تحویل داده می شود. طبق قانون ۲۰ درصد از ظرفیت فروش خودروسازان باید به خودروهای فرسوده اختصاص یابد. طبق آمارهای غیررسمی تا ساعت 10 صبح دیروز کمتر از 129 هزار نفر در طرح تعویض خودروهای فرسوده شرکت کرده بودند. با توجه به اینکه تعداد خودروهای عرضه شده در طرح فعلی حدود 115 هزار دستگاه است، عملا 70 درصد خودروهای عرضه شده در اختیار «مادر» و «فرسوده» قرار می گیرد و شانس برنده شدن مشتریان عادی به مابقی محدود می شود. 30. درصد یعنی کمتر از 36 هزار واحد. از آنجایی که متقاضیان تا دیروز فرصت نمایندگی داشتند و سایت فروش تا آخر هفته باز است، قطعا تعداد ثبت نام کنندگان افزایش خواهد یافت. طبیعتا با افزایش تعداد شرکت کنندگان، شانس برنده شدن به خصوص در بین متقاضیان عادی کاهش می یابد. مدل های برقی نیز در طرح فعلی فروش خودرو ارائه می شود. این در شرایطی است که تا ساعت 10 صبح دیروز کمترین استقبال مربوط به این خودروها بود. بر اساس آمارهای غیررسمی، حداقل 45 هزار درخواست برای دو خودروی برقی ارائه شده ثبت شده است. در حال حاضر خودروهای برقی به دلیل مسائلی مانند گرانی و ضعف زیرساخت ها به ویژه جایگاه های شارژ، تقاضای زیادی ندارند و البته برای شهروندان ایرانی ناشناخته هستند. اگرچه ثبت نام خودروهای برقی در طرح فروش فعلی قطعا تا پایان هفته تعداد بیشتری را به ثبت می رساند، اما به نظر می رسد نسبت آنها با سایر متقاضیان کمتر باشد. با توجه به روند فعلی، احتمال می رود در پایان دوره ثبت نام متقاضیان عادی بیشترین تقاضا را داشته باشند که «مادر»، «فرسوده» و برق در دسته های زیر قرار می گیرند. بر اساس تقاضا از دیروز و تعداد خودروهای ارائه شده، شانس کلی برنده شدن در نمایشگاه (صرف نظر از شانس) تقریباً 1 در 20 است.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=43171

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.