• امروز : جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 10 May - 2024
1

قبض برق 2 میلیون تومانی مصرف کنندگان کولرگازی

  • کد خبر : 38476
  • ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۹
قبض برق 2 میلیون تومانی مصرف کنندگان کولرگازی

به گزارش اخبار اقتصادی، عبدالامیر یاقوتی، مدیر کل انرژی و امور مشتریان شرکت توانیر اظهار کرد: به دنبال شناسایی فرصت ها و مولفه های مختلف مصرف برق و طراحی تعرفه های برق به گونه ای هستیم که رفاه و تامین برق را تامین کند. باید توان قابل اعتماد و پایدار را در نظر گرفت که یکی از اجزای مهم مصرف، سیستم های خنک کننده و یخچال ها می باشد.

وی افزود: تعرفه برق در ایران به 5 منطقه تقسیم می شود که 4 منطقه گرم و دارای مشخصات ویژه است و یک منطقه نرمال یا غیر گرم است که بیشتر جغرافیای کشور را شامل می شود و حدود 80 درصد مشترکین را شامل می شود.

یاقوتی افزود: مناطق شمال غرب و شمال شرق کشور، تهران، زنجان، تبریز، قزوین، اصفهان و شهرهای غربی، شیراز و … به عنوان حداکثر دمای مرطوب کولرهای آبی می توانند دمای مطلوب بین 21 تا 25 درجه سانتیگراد را در روز فراهم کنند. بیشتر روزها در این مناطق

مدیر کل انرژی و امور مشتریان شرکت توانیر در ادامه تاکید کرد: چیلر آبی با توجه به میزان مصرف به عنوان یک دستگاه خنک کننده برای مناطق عادی مناسب است. مصرف برق ماهانه یک چیلر آبی حدود 90 تا 120 کیلووات ساعت است که شامل مصرف سایر تجهیزات اعم از روشنایی و لوازم خانگی می شود که در مجموع حدود 150 تا 180 کیلووات ساعت برق مصرفی ماهانه در ماه های گرم می باشد. در سال، آن را در محدوده 300 کیلووات ساعت قرار می دهد که همان الگوی مصرف در مناطق عادی است.

به گفته یاقوتی، الگوی مصرف در مناطق عادی 300 کیلووات است که بیش از 75 درصد جامعه را تحت تأثیر قرار می دهد، یعنی 75 درصد جامعه کمتر از این میزان مصرف می کنند؛ اما این میزان مصرف در مناطق عادی 300 کیلووات است. در واقع مولفه مصرف آب سرد در ماه های گرم سال بین 90 تا 120 کیلووات ساعت از مجموع 300 کیلووات ساعت را نشان می دهد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه قبض معمولی زیرالگوی مصرف به گونه ای طراحی می شود که متناسب با درآمد و ویژگی های اقتصادی افرادی باشد که از این الگو پیروی می کنند، خاطرنشان کرد: این قبض معمولاً 35 هزار تا 37 هزار است. تومان در ماه و از آنجایی که فاکتورهای ما هر دو ماه یکبار صادر می شود به طور متوسط ​​در تابستان حدود 70 هزار تومان و با ارزش افزوده و سایر اجزای موجود حدود 80 هزار تومان پیش بینی می شود.

مدیرکل انرژی و خدمات مشترکین شرکت توانیر در عین حال خاطرنشان کرد: با وجود همه این موارد، اگر مشتری از کولر گازی استفاده کند معمولا مصرف سرمایش آن 6 تا 7 برابر است و به دلیل ویژگی خاص کولر گازی چیلر گازی که به صورت نقطه ای خنک می شود حداقل 800 کیلووات ساعت صرفاً برای سرمایش در یک خانه معمولی استفاده می شود که با توجه به مصرف سایر تجهیزات برقی، میانگین مصرف ماهانه آن حدود 900 تا 1000 کیلووات ساعت خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: این میزان مصرف بیش از 3 برابر مصرف یک خانه مشترک با همان مشخصات و تجهیزات خانگی است که در صورت قرار گرفتن در پله های بیشتر از نمونه از کولر آبی به جای کولر گازی استفاده می کند. نرخ برق افزایش خواهد یافت.

یاقوتی تصریح کرد: در واقع در محدوده 300 کیلووات ساعت، هر کیلووات ساعت به طور متوسط ​​120 تومان در قبوض برق مشترکان محاسبه می شود، اما در محدوده 900 یا 1000 کیلووات ساعت، مشترک باید 1000 تومان بپردازد. به ازای هر کیلووات ساعت که حدود 8 برابر بیشتر از پرداخت هزینه برق است، بنابراین مصرف 3 برابری و افزایش 8 برابری نرخ باعث افزایش 24 برابری قبض برق مشترکین استفاده کننده از کولر یعنی برق می شود. قبض این مشترکین در مدت 2 ماه بیش از 2 میلیون تومان خواهد بود.

یاقوتی در پایان تاکید کرد: پیش بینی می شود قبض برق مشترکی که در تابستان از تهویه مطبوع استفاده می کند بیش از 2 میلیون تومان باشد، این در حالی است که امکان استفاده از کولر آبی و هزینه آن برای همه افراد عادی در مناطق عادی بسیار کمتر است.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=38476

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.