به گزارش اخبار اقتصادی، «اشتغال» یکی از مهم ترین دغدغه های خانوارها است و یافتن آن برای فقرا دشوارتر از سایرین به نظر می رسد. بر اساس داده های مربوط به بودجه خانوار در مناطق شهری که مرکز آمار منتشر کرده است، حدود سه چهارم خانوارهای دهک اول در سال ۹۶ سرپرست «بیکار» داشته اند. همچنین در سال‌های 96 و 1401 در بین خانوارهای دارای سرپرست شاغل، بیشترین مشارکت در گروه «کارگر ساده» مشاهده شد.

اگر گروه «شغل های اعلام نشده و سایر مشاغل» را کنار بگذاریم، کمترین نسبت پرتفوی استخدامی دهک اول در این دو سال مربوط به گروه «قانون گذاران، مقامات ارشد و مدیران» است.

این گزارش توضیح می دهد که در سال های 1996 و 1901، چند درصد از فقیرترین خانوارهای مناطق شهری در هر گروه شغلی شاغل بودند؟

با سرپرست اما بدون کارمند

مرکز آمار سالانه داده های بودجه خانوار را منتشر می کند و جزئیات مربوط به وضعیت اشتغال و میزان درآمد و مصرف خانوارها در کشور را در بر می گیرد. در بخشی از این آمار اطلاعاتی ارائه شده است که نشان می دهد چند درصد از خانوارهای دهک اول مناطق شهری در هر گروه شغلی مشغول به کار هستند. دهک اول در مناطق شهری 10 درصد از فقیرترین خانوارهای این مناطق را تشکیل می دهد.

بر اساس این آمار در سال ۹۶ بیش از ۷۶.۵۱ درصد خانوارهای دهک اول «بیکار» بوده اند. این رقم در سال 1401 کاهش یافته اما همچنان بالای 60 درصد است.

نسبت فقرا با مشاغل تخصصی کمتر از 1 درصد.

نکته جالب توجه در بررسی وضعیت استخدامی سرپرستان دهم خانوار در مناطق شهری، نسبت بسیار ناچیز استخدامی دهک‌های اول در حوزه «قانون‌گذاری، کارمندان ارشد کشوری و مدیریت» است. بر اساس ساختار تفصیلی مشاغل ایران که توسط مرکز آمار منتشر شده است، این گروه از پست ها شامل طیف وسیعی از سطوح مدیریتی از وزارتخانه و سرپرستی سازمان های دولتی گرفته تا مدیریت مدارس و سالن های ورزشی است.

داده های به دست آمده نشان می دهد که در سال 96 تنها 07/0 درصد از دهک اول در این زمینه شاغل بوده اند. به عبارت دیگر، از هر 10 هزار خانوار دهک اول، تنها 7 خانوار در این بخش سرپرست داشتند. این نسبت در سال گذشته افزایش یافته است اما هنوز کمتر از 0.5 درصد است.

تنها 0.5 درصد از دهک اول در گروه شغلی «کارشناسان علمی و فنی» در سال 1401 شرکت کردند.

سهم 14 درصدی «کارگر عادی» در سبد اشتغال فقرا در سال 1401

در هر دو سال 96 و 1401 اکثریت سرپرستان خانوار دهک اول «کارگر ساده» بودند. به عبارت دقیق تر، در سال 96، حدود 7.7 درصد از فقیرترین خانوارهای مناطق شهری در گروه «کارگر عادی» شاغل بودند. این نسبت در سال گذشته تقریباً دو برابر شد و به 14.42 درصد رسید. این در حالی است که تنها 33.3 درصد از دهک های ثروتمند در مناطق شهری بیکار هستند.

گروه شغلی «تولیدکنندگان و کارکنان شرکت های مرتبط» به ترتیب زیر است. بررسی ها نشان می دهد که سال گذشته 6.67 درصد از فقرای شهری در این گروه کارگری کار می کردند. این در حالی است که تنها 3.37 درصد از این خانوارها در سال 2016 در این منطقه کار می کردند.

بنابراین به نظر می رسد سطح درآمد خانوارها با گروه شغلی آنها مرتبط باشد به گونه ای که یکی از کمترین سهم ها در مشاغل مدیریتی و تخصصی به نام دهک اول ثبت می شود.

photo_2023-10-08_09-58-23