• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
11

فروش خودرو در ماه آگوست کاهش یافت

  • کد خبر : 26453
  • ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۶
فروش خودرو در ماه آگوست کاهش یافت

به گزارش اخبار اقتصادی به نقل از مهر، بررسی رصد بخش واقعی اقتصاد ایران (بررسی 316 شرکت بورسی) در مرداد ماه 1402 افت 8.5 و 11 درصدی شاخص تولید و فروش شرکت های صنعتی بورسی در مردادماه را نسبت به ماه قبل نشان می دهد.

مشخصات تولید و فروش شرکت ها.

بر این اساس در مرداد 1402 شاخص تولید و فروش. شرکت های سهامی صنعتی نسبت به ماه مشابه سال قبل 6.1 و 0.7 درصد افزایش را تجربه کرده است، اما نسبت به ماه قبل به ترتیب 8.5 و 11 درصد شاخص های تولید و فروش 11 درصد کاهش داشته است که تحت تاثیر محدودیت های واردات دیده شد. . تامین برق صنایع و تعطیلات تابستانی کارخانه ها در مرداد ماه بود.

همچنین در مرداد ماه 1402 نسبت به ماه مشابه سال قبل، شاخص تولید بخش فعالیت ماشین و قطعات نسبت به ماه قبل 2.8 درصد افزایش و شاخص فروش 30.5 درصد کاهش و 22.7 درصد و 41.8 درصد کاهش داشته است.

در عین حال، شاخص تولید و فروش فلزات اساسی نسبت به ماه مشابه سال قبل 3.2 و 15 درصد افزایش و نسبت به ماه قبل 14.6 و 4.8 درصد کاهش داشته است.

در مرداد ماه 1402 نرخ رشد ماهانه قیمت فعالیت های صنعتی در بورس اوراق بهادار 1.9 درصد رشد مثبت را به ثبت رساند و رشد نقطه به نقطه با 3.8 واحد درصد افزایش نسبت به سال قبل به 20.8 درصد رسید. . ماه

تغییرات در شاخص تولید شرکت ها

بررسی دقیق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که در این ماه نسبت به ماه مشابه سال گذشته، از 15 حوزه فعالیت صنعتی در بورس، 8 حوزه با افزایش شاخص تولید و 7 حوزه افزایش داشته است. فعالیت ها با افزایش نرخ تولید مواجه شده اند. زمینه های فعالیت کاهش نرخ تولید را تجربه کرده اند.

حوزه فعالیت سیمان، دارو و تجهیزات الکتریکی بیشترین سهم را در افزایش نرخ تولید داشته و حوزه فعالیت های لاستیک و پلاستیک، چوب و کاغذ و مصنوعات فلزی به جز ماشین آلات و تجهیزات بیشترین سهم را در کاهش تولید داشته است. نرخ تولید .

همچنین در مرداد ماه 1402 نسبت به ماه قبل، حوزه فعالیت محصولات فلزی به استثنای ماشین آلات و تجهیزات، سیمان و دارو در شاخص تولید و حوزه فعالیت خودرو و قطعات یدکی آن، لاستیک و پلاستیک و … افزایش یافت. تجهیزات الکتریکی در نرخ تولید کاهش یافت.

شاخص تولید شرکت های معدنی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل 23.3 درصد افزایش و نسبت به ماه قبل 4.9 درصد کاهش داشته است.

همچنین در مرداد ماه 1402 شاخص تولید شرکت های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل 6.1 درصد افزایش ولی نسبت به ماه قبل از آن 8.5 درصد کاهش داشته است.

تغییرات در شاخص فروش شرکت ها

به‌طور مشخص، طی مرداد ماه 1402 شاخص فروش شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل 0.7 درصد افزایش و نسبت به ماه قبل 11 درصد کاهش داشته است.

در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل 9 فعالیت در شاخص فروش افزایش و 6 فعالیت در شاخص فروش کاهش داشته است.

بخش تجهیزات برق، دارو و کاشی و سرامیک بیشترین سهم را در افزایش شاخص فروش نسبت به ماه مشابه سال گذشته داشته اند و بخش خودرو و قطعات یدکی، فعالیت های لاستیک و پلاستیک و چوب و کاغذ بیشترین سهم را در افزایش شاخص فروش داشته اند. در کاهش نرخ فروش

همچنین در این ماه نسبت به ماه قبل تنها بخش فعالیت های شیمیایی (به استثنای دارو) و “پزشکی” و بخش خودرو و قطعات، لاستیک و پلاستیک و مواد در شاخص فروش افزایش یافته است. . بیشترین سهم را در کاهش شاخص فروش به خود اختصاص داده اند.

شاخص فروش شرکت های معدنی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل 24.6 درصد و نسبت به ماه قبل 9 درصد افزایش داشته است.

جزئیات رشد قیمت شرکت های صنعتی.

در مرداد ماه 1402 نرخ رشد ماهانه قیمت فعالیت های صنعتی در بورس اوراق بهادار رشد مثبت 1.9 درصدی را ثبت کرد.

همچنین رشد نقطه به نقطه با 3.8 واحد درصد افزایش نسبت به ماه قبل به 20.8 درصد رسیده است.

بررسی شاخص بهای فعالیت‌های بورس نشان می‌دهد در مردادماه امسال، فعالیت‌های شیمیایی به جز دارو و محصولات فلزی به جز ماشین‌آلات و تجهیزات بیشترین نرخ رشد ماهانه و فعالیت‌های فلزات اساسی و خودرو و قطعات بیشترین رشد نقطه به نقطه را تجربه کردند. نرخ رشد. نرخ رشد. .

لازم به ذکر است که میانگین سالانه شاخص قیمت نیز در مرداد ماه 1402 به روند نزولی سال گذشته خود ادامه داده و با کاهش 2.2 واحد درصدی نسبت به ماه قبل 29.1 درصد افزایش نشان می دهد.

تاثیر حذف ارز ترجیحی بر قیمت ها

به طور دقیق تر، رشته پزشکی در ماه آگوست رشد ماهانه 2.1 درصدی داشته است. لازم به ذکر است رشد نقطه به نقطه رشته پزشکی نسبت به ماه گذشته کاهش یافته و به 26.1 درصد رسیده و میانگین قیمت سالانه نیز 71.6 درصد افزایش داشته است.

از دیگر فعالیت‌هایی که در ماه‌های ابتدایی سال مشمول برداشت ارز ترجیحی شد، فعالیت مواد غذایی و آشامیدنی به جز شکر بود. بررسی سیر تحول قیمت ها در این حوزه فعالیت حتی پس از گذشت چند ماه از اجرای این سیاست جالب توجه است. به گونه ای که با حذف ارز کالای ترجیحی از این حوزه فعالیت، رشد ماهانه شاخص قیمت در اردیبهشت و مرداد 1401 به حدود 45 و 50 درصد رسید اما در ماه های بعد پس از تأثیر این شوک. تخلیه شد، به شدت کاهش یافت.

اما در ماه های اخیر اندکی افزایش یافته و در مرداد ماه رشد مثبت 1.6 درصدی داشته است. همچنین رشد نقطه به نقطه شاخص قیمت در این حوزه فعالیت از تیرماه مجدداً افزایش یافته و در مردادماه به 12.5 درصد رسیده است. لازم به ذکر است که میانگین قیمت سالانه در این حوزه فعالیت از مرداد ماه در حال کاهش بوده و به 71.6 درصد می رسد.

سقوط شامخ

همچنین بررسی نتایج طرح شماخ اتاق بازرگانی ایران نیز نشان می‌دهد که شاخص مدیران خرید صنعت در مردادماه امسال برای چهارمین ماه متوالی 47.72 بوده و نسبت به ماه گذشته با کاهش شدیدتری مواجه بوده و کمترین میزان را در هفت ماه گذشته از (دسامبر) به جز (آوریل) ثبت شده است.

شاخص ارزش تولید 43.87 برای چهارمین ماه متوالی کاهش یافته و در مرداد ماه کمترین مقدار خود را در هفت ماه گذشته (به جز فروردین) به ثبت رساند.

علاوه بر کاهش شدید تقاضای مشتریان که افت تولید را تحت تاثیر قرار داده است، قطعی مکرر برق، تعطیلات تابستانی کارخانه ها و کمبود مواد اولیه کاهش تولید در مردادماه را تشدید کرده است.

این در حالی است که بسیاری از کسب و کارها در دریافت مطالبات مشتریان با تاخیر مواجه هستند که به دلیل عدم تامین مالی بانک ها، نقدینگی و سرمایه در گردش به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

بر این اساس شاخص فروش محصولات با سرعتی بیشتر از ماه گذشته و برای چهارمین ماه متوالی 39.16 بوده و کمترین مقدار را در هفت ماه گذشته به ثبت رسانده است. این کاهش فروش ناشی از کاهش شدید تقاضای داخلی و کاهش صادرات است.

به طور کلی در این ماه مولفه های اصلی به جز میزان استخدام و استخدام نیروی کار و سرعت در انجام و تحویل سفارش زیر 50 گزارش شده است.

بنابراین می توان گفت که کاهش شاخص صنعت و ایجاد شرایط رکود عمدتاً ناشی از کاهش رشد سفارش است. همچنین افزایش قیمت خرید مواد اولیه در ماه های اخیر و کمبود نقدینگی در بازار باعث کاهش شدید تقاضای مشتریان و متعاقب آن رکود شده است.

لازم به ذکر است طی سه ماهه منتهی به مرداد 1402، میانگین متحرک سه ماهه شاخص تولید 4/3 درصد و شاخص فروش آن 2/1 درصد افزایش نشان می دهد.

41.8 درصد کاهش در فروش خودرو

با توجه به اهمیت بخش خودرو، تحقیقات نشان می‌دهد در مرداد ماه امسال، شاخص تولید بخش خودرو و قطعات یدکی بر اساس شرکت‌های بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل 2.8 درصد افزایش و نسبت به سال قبل 22.7 درصد کاهش داشته است. ماه قبل

همچنین شاخص فروش آن نسبت به ماه مشابه سال قبل 30.5 درصد و نسبت به ماه قبل 41.8 درصد کاهش داشته است.

بر این اساس تمامی زیربخش های حوزه خودرو و قطعات یدکی نسبت به ماه قبل رشد منفی داشته اند.

همچنین زیرمجموعه های خودروهای سواری و خودروهای سنگین نیز نسبت به ماه مشابه سال قبل با کاهش شاخص فروش مواجه بوده اند.

برای مشاهده متن کامل، فایل گزارش را از اینجا دانلود کنید.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=26453

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.