• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
4

علت قطع شدن برق موتور سیکلت چه میتواند باشد؟

  • کد خبر : 31737
  • ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۴
علت قطع شدن برق موتور سیکلت چه میتواند باشد؟

موتور سیکلت از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که یکی از مهم‌ترین آنها سیستم برق‌رسانی است.‌ گاهی اوقات به دلیل اختلالاتی که در این سیستم به وجود می‌آید برق موتورسیکلت قطع شده و راکب موتورسیکلت نمی‌تواند آن را روشن کند. در این شرایط باید به علائم مختلف توجه کرد تا بتوان علت را جویا شد. اگر می‌خواهید علت قطع شدن برق موتورسیکلت بدانید این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

ضعیف شدن برق موتورسیکلت

ضعیف شدن برق موتور سیکلت ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود. یکی از این دلایل باتری خراب است. باتری سیکلت ممکن است خراب شده باشد یا شارژ آن به اتمام رسیده باشد. اگر کلاچ موتور به درستی عمل نکند، برق موتور به صورت ناپیوسته و ضعیف عبور می‌کند. اگر موتور سیکلت در حالت خنثی نباشد هم این مشکل پیش می‌آید.

در برخی مواقع، موتور در حالت خنثی نبوده و بخش برقی وقدرتی آن به صورت پیوسته عمل می‌کند که می‌تواند باعث ضعف برق موتور شود. اگر مخزن سوخت خالی باشد، سوخت به موتور منتقل نمی‌شود و برق موتور ضعیف می‌شود. در برخی موتورسیکلت‌ها، سوپاپ سوخت می‌تواند خاموش شده و جریان سوخت را متوقف کند که باعث ضعف برق موتور می‌شود.  اگر استارت موتور به درستی عمل نکند، برق موتور نمی‌تواند به‌صورت کامل فعال شود و ضعف در عملکرد برق موتور رخ می‌دهد. نقص یا خرابی در سیستم‌های الکترونیکی موتور، می‌تواند باعث ضعف برق موتور شود.  اگر انژکتور سوخت خراب باشد، تزریق سوخت به موتور به صورت ناپیوسته صورت می‌گیرد و برق موتور ضعیف می‌شود.

شمع‌های سوخت در صورت خرابی، می‌توانند باعث ضعف برق موتور شوند. اگر شیر هوا گرفته یا مسدود شده باشد، جریان هوا که برای احتراق مورد نیاز است متوقف می‌شود که باعث ضعف برق موتور می‌شود. اگر سوئیچ پایه جانبی خراب شده یا از کار افتاده باشد، برق موتور تحت تأثیر قرار می‌گیرد و ضعف می‌کند. همه این موارد دلایلی هستند که باعث می‌شوند برق موتور سیکلت ضعیف و حتی قطع شود. در هر صورت، برای تشخیص و رفع مشکل باید به یک تعمیرکار مجرب واجد تخصص مراجعه کرد.

خراب بودن باتری موتورسیکلت

در صورتی که باتری موتور سیکلت خراب باشد برق موتور قطع می‌شود. خراب بودن باتری با علائمی همراه است. یکی از این علائم کم بودن برق چراغ‌ها و ناپایداری آن‌هاست یعنی چراغ‌های موتورسیکلت روشن می‌شوند اما ضعیف و گاهی هم خاموش می‌شوند. اگر باتزی خراب باشد شما سوئیچ استارت را فشار می‌دهید اما صدای ایجاد می‌شود و موتور روشن نخواهدشد. در این شرایط روشن کردن موتور با استفاده از پدال استارت انجام نخواهد شد. در صورت مشاهده هرکدام از این علائم، می‌توانید باتری را تست کنید.

با استفاده از ولت‌متر، ولتاژ باتری را اندازه‌گیری کنید. اگر ولتاژ زیر حد نصاب تعیین شده برای باتری باشد، ممکن است باتری خراب باشد.  اطمینان حاصل کنید که اتصالات و پایانه‌های باتری به درستی و محکم متصل شده باشند و هیچ خوردگی یا کثیفی در آنها وجود ندارد.  باتری را به یک شارژر اصلی و قابل اطمینان متصل کنید و مجدداً ولتاژ آن را بررسی کنید. اگر ولتاژ باتری بعد از شارژ کافی به حد نصاب برسد، باتری سالم و به خوبی کار می‌کند و احتمالاً مشکل در سیستم شارژ است. اگر با انجام این تست‌ها هنوز مشکل مشخص نشده باشد، ممکن است مشکل قطع شدن برق مربوط به قسمت دیگر باشد. انواع سیم و کابل کنترل موتور در قطع شدن برق آن موثر هستند.

برق موتور

خالی بودن مخزن سوخت

اگر مخزن سوخت موتور سیکلت خالی باشد باعث قطع شدن برق موتور سیکلت می‌شود که در نهایت موتورسوار نمی‌تواند از موتورسیکلت خود استفاده کند. در صورتی که بخواهید مشکل خالی بودن مخزن سوخت را بررسی کنید، می‌توانید با انجام مراحل زیر متوجه شوید که آیا سوخت کافی در مخزن وجود دارد یا خیر:

  • بررسی گیج بنزین: بررسی کنید که آیا سوزن گیج بنزین در حال نشان دادن سطح بنزین مخزن است یا خیر. اگر سوزن به سمت کمترین سطح بنزین حرکت می‌کند یا به حداقل می‌رسد، مخزن سوخت شما خالی است و نیاز به پر شدن دارد.
  • شیب سواری: در صورتی که موتورسیکلت شما روی شیبی قرار دارد، سطح بنزین در مخزن ممکن است به سمت یک طرف انحراف کند و در نتیجه خوانش گیج بنزین نادرست باشد. در این صورت، می‌توانید موتورسیکلت را به سمت مسطح قرار داده و سپس دوباره گیج بنزین را چک کنید.
  • تکان دادن موتورسیکلت: باک بنزین را اطراف موتورسیکلت تکان دهید. آیا می‌توانید صدای حرکت سوخت را بشنوید؟ اگر بله، بیشتر احتمال می‌دهد که بنزین کافی در مخزن وجود داشته باشد. اما اگر نه، احتمالاً مخزن سوخت خالی است و نیاز به شارژ دارد. با انجام این مراحل، می‌توانید مشکل خالی بودن مخزن سوخت را بررسی کنید. در صورتی که مخزن خالی است آن را پرکنید اگر مشکل برق حل شد که دیگر نیازی به بررسی مجدد ندارید اما اگر باز هم برق قطع بود باید بخش‌های دیگر را بررسی کنید.

مشکلات الکترونیکی

 مشکلات الکترونیکی می‌توانند باعث قطع برق موتورسیکلت شوند. در این صورت باید فیوزها بررسی شوند. فیوزها نقاط قوت الکترونیکی موتورسیکلت هستند و به‌منظور جلوگیری از خرابی در سیستم برق مورداستفاده قرار می‌گیرند. چک کنید که آیا فیوزها سالم هستند و در صورت لزوم آن‌ها را تعویض کنید. به بررسی قطعات الکترونیکی دیگر هم بپردازید. اتصالات، سوئیچ‌ها، قطع کننده‌ها و سایر قطعات الکترونیکی باید بررسی شوند. چک کنید که آیا هر یک از این قطعات سالم و درست عمل می‌کنند و در صورت وجود مشکل، قطعه معیب را تعمیر یا تعویض کنید.

بررسی نگهداری باتری و سیستم شارژ هم اهمیت دارند. باتری و سیستم شارژ باید به‌درستی عمل کنند تا برق موتورسیکلت تأمین شود. اطمینان حاصل کنید که باتری سالم است و قطعات مربوط به شارژ (استاتور، رگولاتور و سوئیچ شارژ) به درستی کار می‌کنند. در صورتی که مشکل الکترونیکی موتورسیکلت را نتوانستید تشخیص دهید و رفع کنید، توصیه می‌شود به یک تعمیرکار متخصص موتورسیکلت مراجعه کنید.

مجموعه پیشتازتجارت

اگر هر یک از بخش‌های مختلف سیستم برق‌رسانی موتور سیکلت دچار آسیب شود و شما نیاز به تعویض این قطعات داشته باشید می‌توانید از خدمات مجموعه پیشتاز تجارت استفاده کنید. این مجموعه انواع لوازم یدکی، مصرفی وتزیینی موتور‌سیکلت به فروش می‌رساند و شما می‌توانید برندهای معتبر و با کیفیت‌ها از این مجموعه خریداری کنید. برای برخورداری از خدمات این مجموعه کافی است به سایت پیشتاز تجارت مراجعه کرده و تمامی خدمات را به صورت غیرحضوری دریافت ‌کنید.

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=31737

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.