• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
5

عقبگرد دارایی‌هایی طلایی بورسی از اوج

  • کد خبر : 30004
  • ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۵
عقبگرد دارایی‌هایی طلایی بورسی از اوج

کاهش تب جنگ در غزه در هفته سوم آبان ماه و عدم مشارکت مستقیم سایر کشورهای منطقه باعث ارزان شدن طلا در بازار جهانی و بازار داخلی شد به طوری که حجم نقدینگی ورودی به شمش طلا. گواهی حلقه سپرده نسبت به هفته قبل به نصف کاهش یافته است. البته دارایی های طلا همچنان در جایگاه بسیار بالاتری نسبت به ابتدای جنگ قرار دارند، ارز بورس از کانال قیمتی 26 میلیون و 900 هزار تومان به کانال قیمت 29 میلیون و 100 هزار تومان رسیده است. و سایر دارایی های مبتنی بر طلا نیز رشد مشابهی با این دارایی دارند.

به گزارش اخبار اقتصادی، ارز بورس در هفته منتهی به جمعه 28 آبان ماه در کانال قیمت 29 میلیون تومان معامله شد; به این ترتیب این دارایی برای سومین هفته متوالی در این کانال قیمتی تثبیت شد. در این دوره هفتگی، حجم نقدینگی ورودی به حلقه سپرده گذاری شمش طلا نیز کاهش یافته است. البته حجم معاملات در این بازار همچنان بسیار بیشتر از قبل از شروع جنگ در نوار غزه است.

کاهش 49 درصدی حجم معاملات شمش طلا در بازار سهام

حجم اوراق گواهی سپرده فروش شمش طلا در هفته سوم آبان ماه منتهی به جمعه نوزدهم ماه جاری به 728 هزار و 900 فقره رسید. همچنین در این بازه زمانی ارزش کل معاملات گواهی سپرده شمش طلا بالغ بر 2401 میلیارد ریال بوده است. این ارقام بسیار بیشتر از حجم و ارزش معاملات هفتگی انجام شده در این بازار بود، اما حجم و ارزش معاملات هفتگی این دارایی طلا نسبت به هفته قبل منتهی به جمعه 21 آبان کاهش یافته بود.

در هفته منتهی به جمعه 21 آبان ماه، در مجموع یک میلیون و 453 هزار فقره اوراق گواهی سپرده شمش طلا به ارزش چهار هزار و 853 میلیارد ریال در دایره بازار مالی بورس کالا معامله شد. به این ترتیب حجم فروش هفتگی این دارایی 49 درصد کاهش و ارزش معاملات 50 درصد کاهش یافت. اعلام موضع سایر کشورهای منطقه در قبال جنگ باریکه غزه و عدم تمایل آنها به ورود مستقیم به این جنگ، رشد دارایی های طلا در بازار جهانی و بازار داخلی را کند کرد و باعث افت حجم شد. نقدینگی ورودی به حلقه گواهی سپرده شمش طلا.

اگرچه حجم و ارزش معاملات حلقه سپرده شمش طلا در هفته گذشته کاهش یافت، اما حجم و ارزش معاملات همچنان بسیار بیشتر از هفته های قبل از شروع جنگ در استریپ است. در هفته منتهی به جمعه 23 مهرماه، بالغ بر 133 هزار فقره اوراق شمش طلا به ارزش 396 میلیارد ریال در بازار مالی بورس کالا معامله شد.

تثبیت ارز مبادله ای در کانال 29 میلیونی

در هفته سوم آبان ماه 29 میلیون تومان ارز مبادله ای در کانال قیمت معامله شد. قبل از شروع جنگ در نوار غزه، نرخ ارز تا 26 میلیون تومان کاهش یافته بود. اما افزایش نرخ ارز در بازار داخلی و جهش قیمت طلا در بازارهای جهانی پس از شروع این جنگ باعث شد تا علاقه به معاملات دارایی های مبتنی بر طلا و ارز سهام نیز بازگردد. جهت رو به بالا

در 19 روز از آبان ماه، ارز سهام عمدتاً در کانال قیمتی 29 میلیون تومان معامله شده است. البته این دارایی در 15 آبان به 30 میلیون تومان رسید اما طی روزهای بعد نتوانست این کانال قیمتی را حفظ کند.

روز چهارشنبه 26 آبان ماه، متوسط ​​نرخ فروش هر گواهی پولی در بازار فیزیکی بورس کالا به 29 میلیون و 80 هزار برداشت رسید که با نرخ فروش این دارایی در بازار فیزیکی تفاوت جزئی 0.07 درصدی داشت. در همین روز ارز در بازار فیزیکی با نرخ 29 میلیون و 100 هزار تومان معامله شد.

اصولا ارزش بنیادی هر گواهی ارز برابر با یک صدم نرخ فروش ارز در بازار فیزیکی است و بنابراین ارزش بنیادی ارز سهام و ارز فیزیکی یکسان است. اما انتظارات کمی در معاملات گواهی ارزی می تواند باعث تثبیت نرخ مبادله این دارایی بالاتر یا پایین تر از ارزش بنیادی شود. فروش یک سکه مبادله ای با قیمتی در محدوده سکه فیزیکی نشان می دهد که معامله گران در هر دو بازار انتظارات قیمتی مشابهی دارند.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=30004

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.