• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
10

عراق روزانه 100 هزار بشکه نفت ایران را تامین می کند

  • کد خبر : 21160
  • ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۰
عراق روزانه 100 هزار بشکه نفت ایران را تامین می کند

سید حمید حسینی درباره پاکسازی نفت و گاز عراق بیان کرد: جریان قراردادهای نفت و گاز ایران با عراق مشخص است کل صادرات گاز و برق ایران به عراق روزانه 10 تا 15 میلیون دلار تخمین زده می شود و عراقی ها به آمریکایی ها فشار می آورند و پیشنهاد می شود که برای تکرار نشدن این مشکل در آینده، باید با نفت و نفت کوره تمیز شود. در گذشته نیز این پیشنهاد مطرح شده بود اما عراقی ها این پیشنهاد را نپذیرفتند.

وی با بیان اینکه این بار از این پیشنهاد استقبال شد و توافقنامه ای بین ایران و عراق امضا شد، گفت: آمریکایی ها نیز اعلام کردند که به عراق 120 روز فرصت می دهند تا از بانک های غیرعراقی مانند عمان، قطر، ترکیه و کشورها درخواست برق ایران کند. که ایران می خواهد انتقال دهد.

حسینی تصریح کرد: آمریکایی ها تصور می کردند با این اقدام عراقی ها از بحث غرامت منصرف می شوند که برخلاف نظر آمریکایی ها بود، اما این اتفاق نیفتاد و آمریکایی ها واکنش نشان دادند و 14 بانک عراقی را به بهانه ارز مبادله ای تحریم کردند. همکاری با ایران از سوی دیگر دولت عراق قراردادی را که با ایران بسته بود قانونی کرد و قرار است از ابتدای مرداد ماه آغاز شود.

به گفته وی، بر این اساس مقرر شد که 30 هزار بشکه نفت خام فوق سنگین و حدود 70 هزار بشکه نفت کوره دریافت کنیم، در مجموع 100 هزار بشکه در روز دریافت کنیم که می تواند بخشی از روزانه را پوشش دهد. تقاضا

روابط تجاری و اقتصادی تهران و بغداد پس از سرنگونی رژیم بعث عراق گسترش بیشتری یافت.

دو کشور که در مجامع بین المللی از یکدیگر به عنوان کشورهای دوست و برادر یاد می کنند، در سال های اخیر علاوه بر حوزه های سیاسی، روابط اقتصادی خود را نیز توسعه داده اند.

ایران و عراق دارای میادین نفتی مشترک در غرب کارون هستند.

در اوپک نیز تولیدکنندگان مهم این سازمان به حساب می آیند، اما ایران در زمینه انرژی یک ویژگی برتر از عراق دارد و آن گاز و خدمات فنی و مهندسی بالاست.

روابط تجاری و اقتصادی ایران و عراق در سال های اخیر بیش از پیش گسترش یافته و دو کشور علاوه بر حوزه های سیاسی، روابط اقتصادی خود را نیز توسعه داده اند.

صادرات گاز ایران به عراق از سال 2015 آغاز شده است، اما مقامات دو کشور معتقدند دو کشور توانایی بالایی برای توسعه همکاری ها در بخش انرژی دارند.

ایران دو قرارداد گازی با عراق دارد. اول بغداد که در سال 1992 امضا شد و دیگری بصره در ژوئیه 2014. در سال 2014 قرارداد صادرات گاز به بصره به مدت 6 سال با هدف ارسال حداکثر 35 میلیون متر مکعب گاز در روز منعقد شد. به این منطقه

براساس این قرارداد ایران در فصل سرما روزانه 20 میلیون مترمکعب و در فصل گرما روزانه 35 میلیون مترمکعب گاز ارسال خواهد کرد.

قرارداد نهایی صادرات گاز ایران به نیروگاه بغداد با اولین خط لوله گاز (ایلام) در سال 1392 امضا شد که هر دو قرارداد اجرایی بوده و این کشور یکی از مشتریان گاز ایران محسوب می شود.

موضوع فسخ قرارداد صادرات گاز به عراق طی ماه های اخیر بارها از سوی مقامات وزارت نفت تکذیب شده است.

چندی پیش محمدرضا جولایی، مدیر دیسپاچینگ شرکت ملی گاز ایران، در جریان تور گروهی وزارت برق عراق به ایران از افزایش صادرات گاز به ایران خبر داد.

سخنگوی وزارت برق عراق نیز اواسط مهرماه سال گذشته اعلام کرد که کشورش بدهی گازی به ایران ندارد و هیئتی از عراق به ایران سفر می کند و با مقامات ایرانی برای افزایش صادرات گاز به این کشور رایزنی می کند. .

به گفته وی، عراق روزانه 20 میلیون مترمکعب گاز از ایران وارد می کند و این کشور به گاز بیشتری نیاز دارد، بنابراین مذاکرات، جلسات و سفرهای منظم در سطوح بالا برای افزایش واردات گاز با طرف ایرانی در حال انجام است.

مجید چگانی، معاون وزیر نفت و گاز اخیرا با اشاره به تسویه بدهی گاز عراق به ایران گفت: وزارت برق عراق تمام مطالبات گازی ما را پرداخت کرده است و این بدهی هم اکنون به صفر رسیده است، اما در برخی مواقع برای انتقال مشکل وجود دارد. پول از بانک TBI عراق به ایران متولد می شود.

در سال 1401 حدود 17 میلیارد مترمکعب گاز از ایران و به طور متوسط ​​روزانه 20 میلیون مترمکعب گاز به عراق صادر می شد.

در حال حاضر روزانه 35 میلیون مترمکعب صادر می شود. این دولت 1.6 میلیارد دلار از تقاضای معوق ایران برای صادرات گاز به عراق دریافت کرد که به ایران پرداخت نشد.

نکته جالب اینکه در دولت سیزدهم هر ماه پول گاز برای صادرات گاز به عراق دریافت می شود.

در سال 1401 در زمینه صادرات گاز به عراق 43 درصد رشد حجمی داشته ایم و مذاکراتی را برای تداوم صادرات در دستور کار داریم.

به گفته رئیس هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی ایران، آمریکا برای صادرات به عراق معافیت می‌دهد و گاه مدعی است معافیت صادر کرده و اجازه پرداخت پول ایران را داده است، اما در عمل سازوکار به این صورت است. به گونه ای طراحی شده است که دریافت شکایت آسان نباشد و به طور کلی بخشی از پول ما در عراق بماند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران افزود: به گفته وزیر امور خارجه عراق 18 میلیارد دلار و بر اساس اعلام بانک مرکزی ایران 11 میلیارد دلار از ایران پول در حساب های بانکی ما در عراق باقی مانده بود و امکان انتقال وجود نداشت.

حسینی با بیان اینکه به دلیل کاهش صادرات گاز و برق از ایران و به دلیل گرمای شدید عراق فضایی در این کشور ایجاد شد و دولت وی تحت فشار قرار گرفت تا چاره ای بیندیشد، گفت: برای اولین بار عراقی ها این کار را نکردند. ایران را مقصر دانستند و اعلام کردند که مقصر آمریکاست که اجازه داده است از انتقال خودداری کند

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی ایران با تاکید بر اینکه با توجه به مشکلاتی که در روابط ما با آمریکا و روابط بانکی عراق وجود دارد، این راه حل می تواند کمک کند و در آینده نیز افزایش یابد. وی تصریح کرد: قطعاً می‌توانیم با توجه به اینکه در مذاکرات آتی، حجم دریافت نفت خام یا سوخت کوره‌ها را به میزانی که روزانه برای نظافت نیاز داریم، افزایش خواهیم داد.

به گفته حسینی، با توجه به برخی بی‌ثباتی‌ها در عراق و شرایط نامناسب بانکی در این کشور، هرچه بتوانیم با منابع پولی خارج از این سیستم و از جهات دیگر با عراقی‌ها به توافق برسیم، موفق‌تر خواهیم بود. به نفع ما خواهد بود

روزنامه ایران

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=21160

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.