به گزارش اخبار اقتصادی، بخش تولید در چین از رکود در ماه فوریه در امان ماند و این امر بازارهای کالا را به بهبود چشم انداز تقاضا امیدوار کرد. به این ترتیب بخش قابل توجهی از فلزات و محصولات معدنی صنعتی در آخرین روزهای هفته اول اسفند بازدهی مثبتی را برای سرمایه گذاران به همراه داشت.

شاخص مدیران خرید تولیدی چین برای ماه فوریه 52.6 واحد و شاخص مدیران خرید تولیدی Caixin که بر واحدهای عمدتا خصوصی، متوسط ​​و کوچک متمرکز است نیز 51.6 واحد اعلام شد. هر دو شاخص بهتر از برآورد این اقتصاددان بودند و نشان دادند که اقتصاد چین بهتر از حد انتظار به مسیر رشد بازگشته است.

سطح 50 واحدی معیاری برای سنجش رکود اقتصادی در شاخص مدیران خرید است. قرار گرفتن این شاخص در نرخی بالاتر از 50 واحد نشان دهنده عبور اقتصاد از رکود است.

رکورد 11 ساله PMI

به گزارش رویترز، شاخص مدیران خرید تولیدی چین (PMI) در ماه فوریه بالاترین نرخ رشد را در یک دهه گذشته ثبت کرد و از 50.1 واحد در ژانویه به 52.6 در فوریه رسید. این برآورد نشان داد که بخش تولید بیش از حد انتظار است که محدودیت‌های کرونا را در بزرگترین اقتصاد کالا محور جهان و بازگشت چین به مسیر رشد حذف کند. سطح 52.6 واحد برای شاخص مدیران خرید رسمی تولید در چین بالاترین سطح این شاخص پس از آوریل 2012 بود.

زو هائو، اقتصاددان در Guotai Junan International معتقد است که با این داده ها باید با احتیاط برخورد کرد. عوامل و رویدادهای فصلی می توانند در رشد چشمگیر این داده ها نقش داشته باشند، در عین حال بازگشت اقتصاد چین به مسیر رشد نیز در این اوج نقش بسزایی دارد.

بازارها انتظار دارند نشست حزب کمونیست چین که در آن تصمیمات اصلی برای اقتصاد این کشور در سال جاری اتخاذ می شود، در هفته آینده برگزار شود و اهداف اقتصادی و رشد اقتصادی چین برای سال 2023 در نظر گرفته شود. مشخص خواهد شد.

در این زمینه، انتشار PMI چین بهتر از انتظار یک نکته مثبت است که مقامات سیاسی چین در نشست حزب کمونیست به آن تکیه می کنند، انتظار می رود دولت سیاست های حمایتی بیشتری را برای بازگرداندن اقتصاد به مسیر رشد اجرا کند.

اگرچه داده‌های شاخص مدیران خرید بخش تولید در چین نشان می‌دهد که رکود گذشته است، اما واحدهای تولیدی همچنان از نظر قیمت محصولات نهایی تحت فشار هستند.

تولید در چین همچنان تحت فشار است

در حالی که بخش تولید شروع به نشان دادن نشانه‌های بهبود بیشتری می‌کند، با کاهش قیمت کارخانه‌ها در ژانویه به دلیل مصرف محتاطانه داخلی و نامطمئن بودن تقاضای خارجی، همچنان تحت فشار است.

بانک مرکزی چین هفته گذشته اعلام کرد که انتظار می رود اقتصاد داخلی این کشور در سال 2023 به طور کلی بهبود یابد، اما بازارهای خارجی این کشور همچنان در وضعیت دشواری قرار دارند.

PMI ترکیبی که شامل فعالیت‌های تولیدی و غیرتولیدی می‌شود، از 52.9 در ژانویه 2023 به 56.4 افزایش یافت.