• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
4

عادت‌شکنی حباب سکه و دلار/ اونس جهانی در مدار صعود

  • کد خبر : 36496
  • ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۲
عادت‌شکنی حباب سکه و دلار/ اونس جهانی در مدار صعود

اکوایران: در گذشته که بازار ارز و طلا رشد می کرد، حباب نیز روند صعودی به خود می گرفت، اما رشد اخیر بازار ارز و ارز با رشد قبلی متفاوت بوده و با وجود افزایش قیمت ها، تعداد حباب ها کاهش یافته و حتی حباب درهم منفی شده است.

مهمترین عامل اساسی تاثیرگذار بر بازار طلا در هفته گذشته تغییرات قیمت اونس طلا بود.

اونس طلا روز پنجشنبه هفته گذشته در محدوده 2046 دلار به کار خود پایان داد و پس از یک هفته 110 دلار افزایش یافت.

در واقع کاهش رشد ماهانه تورم در ایالات متحده به پایین ترین سطح خود در سه سال اخیر باعث افزایش ارزش اونس طلای جهانی در اوایل این هفته شد. علاوه بر این، پس از سخنرانی جروم پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا، احتمال کاهش نرخ بهره در سال جاری در میان معامله گران افزایش یافت و اونس جهانی طلا به صعود خود ادامه داد.

روند صعودی اونس جهانی طلا معاملات طلا را در این هفته افزایش داد.

در دی ماه همزمان با افزایش قیمت دلار، محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی از انتشار سکه های بدون تاریخ خبر داد. علاوه بر این، گفته شد که سکه ها در سال 1986 ضرب شدند و در نهایت یک ربع با محدودیت عرضه برای هر نفر 5 عدد عرضه شد. سیستم مرکز مبادلات در هر دو روز مزایده تحت تأثیر قرار گرفت و انتقاداتی را نسبت به روش حراج به دنبال داشت. مجموع عوامل فوق باعث شد حراج سکه تاثیر چشمگیری بر بازار ارز و طلا نداشته باشد و بازار ارز و طلا تنها در روزهای عرضه متوقف شود.

این هفته، دادگاه عالی ایالات متحده به تایید صلاحیت های ترامپ رأی داد، ترامپ در رقابت های ایالتی جمهوری خواه از دیگران پیشی گرفت و رقیب اصلی جمهوری خواه ترامپ در نهایت از انتخابات کنار رفت تا راه را برای حضور ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده باز کند.

بازار ارز نسبت به حضور ترامپ در کوتاه مدت حساس بوده است، هرچند برخی تحلیلگران معتقدند برخلاف تصور بازار، پیروزی ترامپ در انتخابات به نفع ایران خواهد بود زیرا ترامپ قادر به ایجاد اجماع علیه ایران نیست. اما برخلاف اقدامات ترامپ در دوران ریاست جمهوری او در حافظه بازار باقی مانده است. البته گزارش های بین المللی حاکی از آن است که تاثیر تحریم های ترامپ بر صادرات نفت تا پایان دوره ریاست جمهوری وی از بین رفته است.

واگرایی حباب درام و رشد دلار

قبلاً هرگاه قیمت دلار افزایش می یافت، حباب آن نیز کاهش می یافت، اما اخیراً بین حباب درهم و قیمت دلار واگرایی پدید آمده است و همزمان با رشد دلار، حباب درهم کاهش یافته است. حباب آنها منفی شده و از 3 مارس حباب منفی شده است. رشد کندتر درهم در برابر دلار حباب درهم را منفی کرده است.

روز چهارشنبه هفته جاری خبرگزاری تسنیم از عرضه 400 میلیون درهم توسط بازارساز در سامانه نیما خبر داد، اتفاقی که به گفته این خبرگزاری باعث سقوط قیمت دلار می شود اما تحلیل اکوایران از حباب درهم نشان می دهد. که عرضه درهم تا کنون مناسب بوده و دلار در هوا است. و با کشیدن درهم پشت خود در روز پنجشنبه حباب درهم وارد کانال منفی پانصد تومان شد که باید دید آیا احتیاط در بین دلارها افزایش می یابد؟ بازرگانان؟

حباب های سکه باعث کاهش بافت می شوند.

در گذشته که بازار ارز و طلا رشد می کرد، حباب نیز روند صعودی به خود می گرفت، اما رشد اخیر بازار ارز و سکه متفاوت از قبل است و با وجود افزایش قیمت، تعداد حباب ها کاهش یافته است. و حتی حباب درهم منفی شده است.

علاوه بر حباب، حباب ارز نیز در این هفته کاهش یافت و کف 15 درصد را لمس کرد و در محدوده 16 درصد متوقف شد. میانگین هفتگی حباب سکه در محدوده 16 درصد است. این در حالی است که یک ماه پیش کف حباب ارز در کانال 16 درصد قرار داشت.

IMG_20240308_104743_017

عرضه ارز در مرکز مبادلات و رشد ارزش اونس جهانی طلا دو عاملی است که با وجود افزایش قیمت طلا و ارز باعث کاهش حباب شده است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=36496

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.