به گزارش اخبار اقتصادی، سهم مصرف خصوصی از حجم واقعی اقتصاد ایران در سال 85 حدود 44 درصد بوده است. در حالی که این سهم در بهار امسال به 54 درصد رسیده است. همانطور که گفته شد اقتصاد ایران در چند سال گذشته در رکود نسبی بوده و همین امر باعث شده سهم مصرف افزایش یابد. تولید ناخالص داخلی ایران افزایش دادن. بررسی ها نشان می دهد که رابطه بین رشد اقتصادی و متوسط ​​مصرف در ایران تا حدودی منفی و بالعکس است و هر زمان که شاهد رشد منفی اقتصادی بوده ایم، به همان اندازه که اقتصاد کاهش یافته است، مصرف کاهش نیافته است و به دلیل چسبندگی متوسط ​​مصرف افزایش یافته است.

البته برای مدتی اینطور نبود و میانگین مصرف و رشد اقتصادی در کنار هم کار می کردند. به عنوان مثال، در دوران کرونا به دلیل محدودیت های کرونا مصرف خصوصی در کشور منفی شد و پس از پایان نسبی کرونا رشد اقتصادی مثبتی به ثبت رسید و همزمان با کاهش محدودیت ها، مصرف نیز رشد قابل توجهی را تجربه کرد. اما به طور کلی می توان گفت که در دورانی که اقتصاد ایران وارد رکود شد، مردم به اندازه رکود مصرف خود را کاهش ندادند و فشار اصلی رشد منفی اقتصادی را به سایر بخش ها منتقل کردند که در ادامه به آن پرداخته می شود. بخشی از گزارش

سهم انباشت سرمایه در حجم اقتصاد ایران در سال 90 نزدیک به 25 درصد بوده است. به بیان ساده تر، یک چهارم تولید ناخالص داخلی کشور سرمایه گذاری بود. این رقم در بهار امسال به حدود 13 درصد رسیده است. بررسی ها نشان می دهد طی 15 سال گذشته سهم انباشت سرمایه از حجم اقتصاد ایران در نوسان بوده است اما آنچه به یقین می توان گفت این شاخص روند نزولی داشته است.

همانطور که گفته شد، اقتصاد ایران در 10 سال گذشته تنها 10 درصد رشد داشته است. در حالی که مصرف خصوصی 28.6 درصد رشد داشته است. به عبارت دیگر رشد مصرف سه برابر رشد کیک اقتصاد بوده است. زمانی که رشد مصرف سریعتر بود، به طور طبیعی نسبت به سایر بخش ها کاهش یافت. بر این اساس میزان انباشت سرمایه از حدود 170 هزار میلیارد تومان در سال 90 به زیر 100 هزار میلیارد تومان رسیده است به عبارت دیگر انباشت سرمایه در ایران در 10 سال گذشته 41 درصد کاهش یافته است.

انباشت سرمایه یا به عبارتی سرمایه گذاری عامل اصلی رشد اقتصادی و بزرگتر کردن پای اقتصادی است. اگر قرار باشد روند فعلی اقتصاد ایران در چند سال گذشته در آینده نیز تکرار شود و حجم انباشت سرمایه کمتر از میزان فعلی باشد، قطعا رشد مثبتی در کشور انتظار نمی رود.