• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
7

شعار واردات خودروهای خارجی و لاغیر! + آمار واردات به مدت 5 ماه

  • کد خبر : 19465
  • ۲۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۸
شعار واردات خودروهای خارجی و لاغیر!  + آمار واردات به مدت 5 ماه

گمرک ایران آمار خودروهای وارداتی به کشور را تا پایان بهار امسال اعلام کرد، آماری که این روند را تایید می کند واردات خودرو یک خارجی به کشور می زند. بر اساس آمار اعلام شده از سوی گمرک که در بازه زمانی ابتدایی بهمن ماه 1401 تا پایان خرداد 1402 می باشد، تنها 280 دستگاه خودرو وارد کشور شده است (واردات به معنای ترخیص نهایی از گمرکات کشور است). البته گمرک اعلام کرد 768 دستگاه خودرو در حال ترخیص هستند. به این ترتیب، در مجموع، تعداد کل خودروهایی که پس از لغو ممنوعیت واردات خودرو در اردیبهشت ماه سال گذشته توسط شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا وارد کشور شده اند، تا پایان خردادماه (مجموع خودروهای وارد شده از طریق گمرک و آنهایی که اخراج شده اند) 1480 است.

ورود خودروهای خارجی به کشور حدود 18 ماه از صدور مصوبه آزادسازی واردات و ابلاغ آیین نامه مربوطه در اوایل شهریورماه سال گذشته می گذرد. با احتساب مدت تقریباً 11 ماهه ای که از ابلاغ آیین نامه واردات خودرو می گذرد و همچنین نظر مساعد دولت و شورای اسلامی و حتی نهادی مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص این موضوع – واردات خودرو. – پیش بینی می شد در این مدت ده ها هزار خودروی خارجی از کشور بازدید کنند. اتفاقا مقامات سابق وزارت امنیت نیز وعده ارقام بسیار بالاتری را برای واردات خودرو داده بودند و آخرین آمار منتشر شده حاکی از تحقق وعده های وزارت امنیت است. بر اساس وعده مقامات سابق وزارت امنیت، قرار بود تا پایان سال گذشته 100 هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود. این وزارتخانه همچنین قول داده است که در سه ماهه نخست سال جاری 100 هزار دستگاه خودرو دیگر از کشور بازدید کنند. بنابراین بر اساس وعده صامتیس تا پایان خردادماه باید 200 هزار خودروی خارجی وارد کشور می شد، اما تا امروز تنها 280 خودرو از گمرک ترخیص شده و تعداد خودروهای در شرف ترخیص از 768 خودرو فراتر نمی رود. .

این در حالی است که در حال حاضر حدود 34 هزار نفر در انتظار دریافت خودروهای خارجی خود هستند که هیچ کدام موفق به دریافت خودرو نشده اند. این 34 هزار نفر در اسفندماه سال گذشته در طرح همایش وزارت امنیت شرکت کردند و برای خرید خودروی خارجی ثبت نام کردند. بر اساس آمار گمرک تا پایان خردادماه تنها 280 خودروی خارجی وارد کشور شده است. بدین ترتیب از 122 متقاضی در نوبت، تنها یک وسیله نقلیه وارد کشور شده است (البته تا پایان خرداد). بنابراین اگر خودروهای مورد نظر (280 خودروی مجاز) به دست مشتریان برسد، تقریباً کمتر از یک درصد متقاضیان موجود خودروی خود را دریافت خواهند کرد و بیش از 99 درصد فعلا بلاتکلیف خواهند ماند.

حتی اگر مجموع خودروهای وارد شده به گمرک و ترخیص را در نظر بگیریم، بر اساس آمار 1.48 خودرو و 34 هزار متقاضی احتمالی، به ازای هر 33 متقاضی در صف، تنها یک خودرو وارد شده است. بنابراین با فرض ترخیص کامل این 1480 خودرو از گمرک و آماده تحویل، تنها 3 درصد از متقاضیان خودروی خارجی دریافت می کنند و 97 درصد دیگر باید منتظر بمانند.

این آمار و ارقام ثابت می کند که پیش بینی اکثر رسانه ها و کارشناسان مبنی بر عدم انطباق با طرح وزارت امنیت برای واردات حجم بالای خودرو کاملا درست بوده است. این در حالی است که بارها تاکید شده بود که برنامه واردات خودرو وزارت حریم خصوصی مانند سنگ بزرگی است و نشانه ای نیست، اما این تحلیل ها و پیش بینی ها از سوی مسئولان وزارت حریم خصوصی سیاه خوانده شد. این در حالی است که طبق آنچه از سوی گمرک اعلام شده، ورود خودرو به کشور تا پایان خرداد ماه با کندی همراه بوده و این نشان می دهد که موانع زیادی بر سر راه واردات وجود دارد. گفته می شود در حال حاضر عمده ترین مانع واردات خودرو به کشور کمبود ارز است که از همان ابتدای آزادسازی واردات خودرو با توجه به تحریم کشور و وجود چالش های مبادله ای قابل پیش بینی بود.

علاوه بر بحث ارز، ظاهرا چالش‌های دیگری نیز وجود دارد، از جمله اینکه گفته می‌شود با تسریع ورود خودروهای خارجی به کشور، مخالفت‌های پشت پرده ایجاد شده است. اگر روند بسیار کند واردات خودرو به کشور ادامه یابد، بعید است تا پایان امسال تعداد خودروهای وارداتی به 10 هزار خودرو برسد، مگر اینکه قانونگذار موانع و بی نظمی های موجود در مسیر ورود خودروهای خارجی را برطرف کند. ایالات متحده. به هر طریق ممکن یا اندازه آن را کاهش دهید. هدف سیاستگذار واردات خودرو تنظیم بازار بود، اما ورود لاک پشت های خودرویی نمی تواند این برنامه را محقق کند.

آمار دقیق واردات خودرو

اما طبق اعلام گمرک، بهار امسال 241 دستگاه خودروی سواری به ارزش 5.6 میلیون دلار وارد کشور شد. همچنین عمده خودروهای وارداتی شامل خودروهای «آمبولانس» و سواری با برندهای «ZOTYE»، «چانگان» و «بنز» است. وجود بنز در بین خودروهای وارداتی به کشور این است که حداکثر قیمت 20 هزار دلار برای ورود خودرو به کشور در نظر گرفته شده است و باید دید آیا مدل وارداتی آن سقف را رعایت کرده است؟

این در حالی است که از ابتدای بهمن 1401 تا 31 خرداد 1402، 246 دستگاه خودرو وارد کشور شده است که در این میان بیشترین خودروهای سواری وارد شده توسط «پارس خودرو» 90 دستگاه خودرو به ارزش 966 هزار دلار بوده است. به این ترتیب سهم پارس خودرو از واردات بهار امسال 17.96 درصد از ارزش و 36.59 درصد از کل خودرو است. شرکت های «پاکرو سبز قشم» و «مهندسی مانی مهر آب خاک» به ترتیب رتبه های دوم و چهارم جدول واردات شهربازی را به خود اختصاص داده اند. همچنین از اول بهمن 1401 تا 31 خرداد 1402 بر اساس آخرین اطلاعات استخراج شده از سامانه آمار تجارت خارجی سازمان، تعداد 768 دستگاه خودرو به ارزش 12.5 میلیون دلار به دلیل عدم دریافت مجوز اعزام، کد رهگیری بانکی صادر نکرده و یا ورودیه را پرداخت نکرده اند. هزینه در مراسم ترخیص از بین این خودروها، بیشترین میزان از نظر ارزشی متعلق به «شرکت پشتیبانی و بازرگانی بین‌المللی کرمان خودرو» با 300 دستگاه خودرو بوده که طی مراحل مجوز 48 درصد ارزش و 39 درصد از تعداد خودروهای سواری را به خود اختصاص داده است.

سپس «سایپا» با 327 دستگاه خودرو و با سهم 29 درصد از ارزش و 43 درصد از تعداد و «بازرگانی کوشا خودرو نگین» با 53 دستگاه خودرو، با سهم 9 درصد از ارزش و 7 درصد از تعداد. ، در جایگاه دوم و سوم قرار دارند. بیشترین خودروهای سواری طی مراحل ترخیص در دوره مورد گزارش نیز متعلق به گمرکات «شهید باهنر بندرعباس»، «غرب تهران» و «امور واردات تهران» با سهام 48، 30 و 7 درصد ارزش دلاری بوده است. ماشین ها به ترتیب در آمار منتشر شده از خودروهای وارداتی، برخی از بازیکنان تیم ملی فوتبال نیز دیده می شوند که البته قیمت آنها بسیار بالاتر از سقف تعیین شده است. به عنوان مثال خودروی وارد شده توسط یکی از بازیکنان 115 هزار دلار قیمت دارد که تقریباً شش برابر سقف تعیین شده است. البته تخلف از حداکثر قیمت در مورد برخی شرکت های واردکننده نیز صدق می کند.

دنیای اقتصاد

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=19465

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.