• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
6

شرایط تخصیص خودرو برای جانبازان زیر 50 درصد

  • کد خبر : 23090
  • ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۵
شرایط تخصیص خودرو برای جانبازان زیر 50 درصد

چند هفته پیش سید امیرحسین قاضی زاده، مدیرعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران از واردات خودرو خبر داد. جانبازان بالای 50 درصد بدون پرداخت سود بازرگانی انجام خواهد شد. این خبر را اینجا بخوانید. بعد از یک هفته آیین نامه این طرح صادر شد که اینجا هم می توانید مطالعه کنید.

باید دانست چه کسانی واجد شرایط واردات خودرو و خرید خودروهای ملی هستند و تحویل خودروهای ملی به جانبازان با چه کسانی در اولویت است و همچنین چه تسهیلاتی در اختیار ایثارگران قرار می گیرد.

طبق اعلام کمیسیون پزشکی بنیاد شهید، 25 تا 49 درصد جانبازانی که محدودیت حرکتی بدنی دارند تا پایان سال 1401 با اولویت تعیین درصد جانبازی امکان خرید خودروی داخلی را دارند.

علاوه بر جانبازان، آزادگان نیز مشمول خرید خودروی داخلی هستند. این انتقال با تشخیص معلولیت آزاده توسط کمیسیون پزشکی بنیاد شهید انجام می شود.

همسران و فرزندان شهدا به رسمیت شناخته شده توسط کمیسیون پزشکی بنیاد شهید معل نیز مشمول این قانون می باشند.

ماده 11 آیین نامه واردات خودرو جانبازان مقرر می دارد متقاضیان خودروی کشوری که از امتیازات تحویل خودرو موضوع ماده 45 قانون جامع ارائه خدمات به ایثارگران یا بند (ی) تبصره 7 این قانون استفاده کرده اند. قانون 1401 بودجه کل کشور مشمول تحویل سفارشات کشوری نمی باشد.

در بند «ی» تبصره 7 قانون بودجه 1401 کل کشور آمده است: وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است 10 هزار دستگاه خودرو به همسر، فرزندان و والدین محل تولید محصول ملی خود از طریق ایران خودرو و سایپا به فروش برساند. خودرو شهدا و جانبازان 25 درصد و بیشتر با محدودیت جسمی و حرکتی و جانبازان 50 درصد و بیشتر با معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران به شرط نداشتن خودرو و عدم دریافت خودرو با معرفی ایثارگران. و بنیاد امور ایثارگران با اقساط 5 ساله و کارمزد 4 درصد از محل تاسیسات قرض الحسنه تبصره 16 .

جانبازان بالای 70 درصد مشمول شرایط این بند نمی باشند. پس از ارسال اسامی و مشخصات ذینفعان به بانک عامل تعیین شده همراه با اعلام قیمت خودروی تخصیص یافته از سوی وزارت حراست، شرکت های خودروسازی کشوری یا مجاز وزارت حراست موظف به پرداخت مبلغ 100 هستند. ٪. از قیمت خودرو حداکثر ظرف مدت 2 ماه خودروی تعیین شده را به ذینفع تحویل دهید.

بر اساس بند (و) ماده 10 آئین نامه اجرائی تبصره 7 ماده 1 قانون بودجه سال 1402 اولویت تحویل خودروهای ملی برای کسانی است که قیمت خودرو را به صورت نقدی و بدون استفاده از امکانات

اشخاص زیر مشمول این حکم می شوند:

1- جانبازان 25 تا 49 درصدی که طبق کمیسیون پزشکی بنیاد دارای محدودیت جسمی از نظر حرکت هستند با رعایت اولویت تعیین درصد جانبازی تا پایان سال 1401.

2- آزادگانی که از طرف کمیسیون پزشکی بنیاد معلول به رسمیت شناخته می شوند.

3- همسران و فرزندان شهدا توسط كميسيون پزشكي بنياد معلول معلول شناخته شده اند.

همچنین در ماده 12 آیین‌نامه مذکور مقرر شده است که شرکت‌های ملی خودروسازی یا مجاز‌های وزارت حراست موظفند اسامی و مشخصات مشمولان را همراه با اعلام قیمت خودرو برای شخص تعیین‌شده ارسال کنند. بانک طبق لیست اعلام شده از سوی وزارت حراست و حداکثر ظرف مدت دو ماه پس از واریز 100 درصد قیمت خودرو نسبت به تحویل خودروی واگذار شده به ذینفع اقدام نماید.

بر اساس این حکم، بانک مرکزی بر اساس ماده 6 آیین نامه اجرایی بند (و) تبصره 7 ماده یک قانون بودجه سال 1402، کل کشور موظف است بر اساس اطلاعیه صادره. توسط شرکت‌های خودروسازی یا مجاز وزارت حراست، از طریق بانک‌های عامل و پس از اخذ ضامن‌های قانونی مشمولان خودروهای ملی باید نسبت به پرداخت تسهیلات اعتباری مبلغ مندرج در این آیین‌نامه در اقساط ۶۰ ماهه با حداکثر کارمزد پرداخت کنند. 4 درصد به شرکت های خودروسازی ملی یا مجاز وزارت. شروع اقساط نصب یک ماه پس از تحویل خودرو می باشد.

واگذاری 250 میلیون تومان تسهیلات برای خرید خودروهای ملی به ایثارگران

بر این اساس هر یک از مشمولان دریافت خودرو ملی می توانند تا سقف 2.5 میلیارد ریال معادل 250 میلیون تومان به صورت تکی بدون توجه به قیمت خودرو و پرداخت مابقی قیمت خودرو دریافت کنند. مازاد بر تسهیلات پرداختی به عهده گیرنده است.

بر اساس اعلام شرکت های ملی خودروسازی و یا مجاز وزارت حراست، پس از اخذ ضمانت نامه های قانونی مشمولان و همزمان با سپرده متقاضی (حداقل یک ماه قبل از موعد تحویل پیش بینی شده)، اپراتور بانک موظف است هزینه نصب را به حساب شرکت پرداخت کند.

از سوی دیگر، در ماده 9 این آیین نامه، نظارت و نظارت بر عملکرد بانک های عملیاتی بر عهده بانک مرکزی و نظارت بر امور محوله بر عهده وزارت امنیت است. اتومبیل ها شرکت ها و یا دارای مجوز از وزارت حراست در این آیین نامه.

فارس

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=23090

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.