به گزارش اخبار اقتصادی، بانک مرکزی سرانجام پس از سه سال و چهار ماه آمار تورم را اعلام کرد. بانک مرکزی که از مهرماه ۱۳۹۶ انتشار آمار تورم را متوقف کرده بود، امروز تورم بهمن ماه امسال را برای مناطق شهری کشور اعلام کرد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی بانک مرکزی تورم نقطه به نقطه در بهمن امسال 54.6 درصد برآورد شده است. به عبارت دیگر هزینه ای که یک خانواده برای یک سبد کالا و خدمات خاص در بهمن امسال خرج کرده است نسبت به هزینه تهیه همان سبد در بهمن سال گذشته حدود 54 درصد افزایش داشته است.

نظرسنجی ها نشان می دهد تورم نقطه ای نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی حدود 2 درصد بیشتر از نرخ تورمی اعلامی مرکز آمار است که اخیرا منتشر شده است.

همچنین بانک مرکزی تورم سالانه مناطق شهری در سال جاری را 43.6 درصد اعلام کرد. به عبارت دیگر میانگین شاخص قیمت در 12 ماه منتهی به بهمن امسال نسبت به میانگین شاخص قیمت در 12 ماه منتهی به بهمن سال گذشته نزدیک به 44 درصد افزایش داشته است. برخلاف شاخص نقطه به نقطه که در تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی بالاتر بود، در خصوص تورم سالانه شاهد هستیم که برآورد مرکز آمار از تورم سالانه بیش از 3 درصد بیشتر از تورم سالانه مرکزی است. بانک

بر اساس آمار بانک مرکزی بیشترین میزان تورم نقطه به نقطه این رقم در میان گروه های اصلی بهمن امسال به گروه خوراکی ها تعلق دارد. تورم نقطه ای این گروه 67.1 درصد برآورد شده است.

البته تورم نقطه به نقطه گروه رستوران و هتل بیش از 80 درصد است، اما به دلیل وزن کم این گروه، عموماً جزو گروه های اصلی در محاسبه تورم محسوب نمی شود.

کمترین تورم نقطه ای ثبت شده نیز به گروه دخانیات با 21 درصد تعلق دارد. آمارهای بانک مرکزی حاکی از آن است که تورم نقطه ای مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت ها در سال جاری در مرز 50 درصد است.

همچنین تورم منطقه به نقطه گروه حمل و نقل نیز در بهمن ماه 50.3 درصد برآورد شده است.