• امروز : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
2

سکه تمام رکورددار رشد هفتگی/ سکه گرمی بیشترین زیان را ثبت کرد

  • کد خبر : 38995
  • ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۸
سکه تمام رکورددار رشد هفتگی/ سکه گرمی بیشترین زیان را ثبت کرد

اکو ایران: در رکود هفتگی بازار ارز و طلا، سکه امامی که رکورد رشد هفتگی دارد و سکه یک گرمی شاخص سقوط کرد.

مالیات بر عایدی سرمایه، شکایت صادرکنندگان از مابه التفاوت دلار نیما و دلار آزاد و سفر رافائل گروسی، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران، سه خبر مهم در بازار ارز در سال جاری بوده است.

هر چند دلار تهران در این هفته نوسانات چندانی را به خود ندیده بود، اما بازار ارز گرفتار اخبار سرنوشت سازی شد. تصویب مالیات بر درآمد طلا، مسکن و خودرو بسیاری از موافقان و مخالفان را وادار به نوشتن کرد. در هر صورت سوال اقتصادی که در چنین مواقعی مطرح می شود این است که با قطع ورود نقدینگی به این بازارها، مقصد بعدی نقدینگی چه خواهد بود؟

با افزایش نرخ دلار آزاد و با وجود تثبیت اجباری قیمت، قاچاق کالا شکل می گیرد و با افزایش این تفاوت، قاچاق کالا رشد می کند. در شرایطی که بانک مرکزی می گوید مدتی است رشد ارز برای تامین نیازهای کشور رسانه ای شده است، رئیس مجلس نیز وارد این موضوع شده و برخی قاچاق دارو را یکی از دلایل کمبود ارز می دانند. داروها به دلیل قیمت پایین تر نسبت به کشورهای همسایه. افزایش قیمت تمام شده سوخت دولت به کشور یکی از آثار قیمت گذاری دستوری است که دولت همچنان با آن دست و پنجه نرم می کند.

البته آنچه مشخص است نتیجه اختلاف صادرکنندگان با بانک مرکزی به توانایی بانک مرکزی در حفظ تعادل بین عرضه و تقاضای ارز بستگی دارد.

سفر رافائل گروسی به تهران نیز یکی از عوامل خوش بینی بازار برای توقف روند صعودی بود، با این حال جلسه سوم خرداد (14 خرداد) هیات دولت نتیجه سفر گروسی به تهران را روشن می کند. دلار در هفته گذشته کمتر از یک درصد نوسان داشت که رکود بازار ارز را تایید می کند. سکه امامی با 1.2 درصد افزایش بیشترین عملکرد مثبت و سکه در سه ماهه چهارم با 2.9 درصد کاهش افت را به ثبت رساند.

حباب درهم در کانال مثبت و منفی 100 تومان در نوسان است که نشان از باز بودن دست بازارساز در معاملات درهم دارد. کف حباب ارز در سال گذشته در محدوده 16 درصد بوده است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=38995

اخبار مرتبط

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.