• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
1

سهم نفت در صادرات ایران در نیمه اول 1403.

  • کد خبر : 44660
  • ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۳
سهم نفت در صادرات ایران در نیمه اول 1403.

اکوایران: آمار گمرک نشان می دهد که مجموع صادرات کشور در نیمه نخست امسال به 49 میلیارد و 600 میلیون دلار رسید که 23 میلیارد و 200 میلیون دلار آن مربوط به نفت در صادرات کشور بوده است.

اخبار اقتصادی؛ آمارهای اعلام شده از سوی گمرک نشان می دهد که وزن صادرات غیرنفتی در شش ماهه امسال 7 میلیون تن در بازه زمانی مورد بررسی بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 3.5 درصد افزایش داشته است. این در حالی است که در پنج ماهه نخست امسال، صادرات نهایی کالاهای غیرنفتی کشور بالغ بر 6.5 میلیون تن به ارزش 21.9 میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال 1402، رشد 7.2 درصدی به پزو داشته و 10 درصد رشد داشته است. به ارزش دلار

با توجه به داده های اعلام شده، این سوال مطرح می شود که وضعیت صادرات نفت در دوره مورد بررسی چگونه بوده است؟ اطلاعات اعلام شده از سوی رئیس کل گمرک ایران نشان می دهد که در این مدت 23 میلیارد و 200 میلیون دلار نفت صادر شده است.

محمد رضوانی فر در خصوص میزان واردات کالا به کشور در شش ماهه نخست امسال افزود: در این مدت میزان واردات کالا با احتساب 2.5 میلیارد دلار «شمش طلا» به رقم 32.6 میلیارد دلار رسید. که در مقایسه با آمار پنج ماهه امسال (26.3 میلیارد دلار) در شهریور 6.3 میلیارد دلار واردات گزارش می دهد.

بر اساس اطلاعات گمرک می توان گفت در این مدت 28.1 میلیارد تن محصولات پتروشیمی به ارزش 11.3 میلیارد دلار صادر شده است که از نظر وزنی 5 درصد و از نظر ارزشی 7 درصد افزایش داشته است.

از سوی دیگر، بر اساس اطلاعات اعلام شده، می توان گفت در نیمه نخست امسال دو کشور چین و امارات متحده عربی بزرگترین شرکای تجاری این کشور بودند.

مقاصد کالاهای تجاری ایران

بر اساس آمار گمرک، عمده‌ترین مقاصد صادراتی کشور در شش ماهه نخست امسال «چین» با ۷.۲ میلیارد دلار، «عراق» با ۵.۲ میلیارد دلار، «امارات متحده عربی» با ۳.۴ میلیارد دلار، «ترکیه» با ۲.۴ میلیارد دلار است. میلیارد دلار، «افغانستان» با ۱.۱ میلیارد دلار، «پاکستان» با یک میلیارد دلار و هند با ۹۰۰ میلیون دلار از جمله مقاصد اصلی صادرات کشورمان در این مدت بوده اند و این کشورها ۸۱ درصد وزن و ۸۲ درصد نماینده داشته اند. ارزش کل صادرات کشور

اهمیت کالا برای کشور

بر اساس اطلاعات منتشر شده، می توان گفت بیشترین کالاهای وارداتی به ایران در شش ماهه نخست امسال از کشورهای امارات متحده عربی با 10 میلیارد دلار، چین با 8.5 میلیارد دلار و ترکیه با 5.1 میلیارد دلار بوده است. “آلمان” 1.2 میلیارد دلار، “فدراسیون روسیه” و “هند” هر کدام 800 میلیون دلار و “هنگ کنگ” با 600 میلیون دلار و 77 درصد وزن و 83 درصد ارزش کل واردات کشور را تشکیل می دهند. . در این دوره یکی از هفت کشور ذکر شده بود. اطلاعات منتشر شده نشان می دهد که «چین» با 15.7 میلیارد دلار، «امارات» با 13.4 میلیارد دلار و «ترکیه» با 7.5 میلیارد دلار سه شریک تجاری اصلی این کشور هستند.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=44660

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.