به گزارش اخبار اقتصادی، سهام بانک‌های آسیایی در روز دوشنبه سیزدهم مارس با واهمه از ورشکستگی بانک سیلیکون ولی سقوط کرد؛ به گزارش رویترز ورشکستگی این بانک که عمده فعالیت آن مربوط به شرکت‌های استارتاپی بود، به افت ارزش سایر بانک‌ها  در غرب و شرق دنیا انجامید. این در حالی بود که مقامات مالی در ایالات متحده آمریکا ظرف روزهای اخیر با اجرای اقداماتی سعی داشتند تا سپرده‌گزاران در این بانک را آرام کرده و با ایجاد آرامش میان سرمایه‌گذاران از سرایت جو منفی به سایر بانک‌ها خودداری کنند.

به این ترتیب در هنگ‌کنگ، سهام HSBC Holdings حدود 1.7 درصد ظرف ساعات ابتدایی بازگشایی بازار در روز دوشنبه کاهش داشت و ارزش آن به کمترین میزان ظرف 2 ماه اخیر رسید؛ این در حالی بود که ارزش سهام Standard Chartered Bank حدود یک درصد سقوط کرد و به کمترین میزان ظرف یک ماه اخیر رسید. در سایر نقاط آسیا، سهام Topix ژاپن تحت تاثیر سهام مالی کاهشی 2 درصدی داشت.

در این میان ارزش هر سهم بانک DBS سنگاپور که بزرگترین بانک این کشور است به 32.71 دلار رسید که این رقم کمترین میزان ارزش آن پس از  اکتبر سال گذشته بود. در عین حالب ارش سهام  OCBC نیز حدود 1.5 درصد کاهش یافت.

انتشار خبر ورشکستگی بانک سیلیکون‌ولی آمریکا در روز جمعه دهم مارس باعث شد تا بر ارزش شرکت‌های فناوری در ایالات متحده و در ادامه بازارهای آسیایی افزوده شود؛ اما بانک‌ نتوانستند نگرانی خود در خصوص ریسک‌های سیستمی را از میان برده و بانک‌های آمریکا و آسیا زیان‌ده شدند. ‌

بر اساس محاسبات رویترز، بانک‌های ایالات متحده در اواخر هفته گذشته پس از اعلام خبر ورشکستگی بانک سیلیکون‌ولی بیش از 100 میلیارد دلار از ارزش خود را از دست دادند؛ این در حالی بود که بانک‌های اروپایی با افت ارزش 50 میلیارد دلاری مواجه شدند.

در این شرایط کارشناسان انتظار دارند که اعلام خبر ورشکستگی بانک سیلیکون ولی باعث مهاجرت سرمایه از بانک‌های کوچک به سمت بانک‌های قوی و بزرگ شود. در عین حال بانک‌های کوچک با دارایی پایین‌تر همچنان شاهد خروج سرمایه توسط سپرده‌گذاران خواهند بود.