• امروز : پنجشنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 19 September - 2024
1

سرنوشت بازار طلا در گرو چهارشنبه

  • کد خبر : 44165
  • ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۴
سرنوشت بازار طلا در گرو چهارشنبه

پس از محدود شدن عرضه جهانی طلا، ابهاماتی در مورد ادامه روند طلا ایجاد شده و موج آن به بازار ارز و ارز رسیده است. چرا چهارشنبه برای بازار طلا مهم است؟ قیمت دلار در مشهد در کانون توجه روز یکشنبه بازار ارز قرار گرفت.

بازار ارز و طلا که در اولین روز هفته با نوسانات فزاینده وارد کانال جدید شده بود، روز یکشنبه از سطوح بالا عقب نشینی کرد. قیمت سکه تا کانال 43 میلیون کاهش یافت و قیمت طلای مذاب نیز کانال 16 میلیونی را از دست داد و به خط حمایت رسید.

بازار ارز روز یکشنبه نیز کاهش یافت. به نظر می رسد اولین نشانه کاهش بازار ارز و ارز از قیمت درهم بوده است. قیمت دلار هرات روز یکشنبه با قیمت 59 هزار و 400 تومان آغاز شد و پس از آغاز به کار بازار دبی و روند نزولی آن، نرخ دلار کاهش یافت. قیمت دلار هرات در نیمه دوم به 59 هزار و 100 تومان کاهش یافت و نتوانست زیر این حد تثبیت شود. به گفته معامله گران، اگر این حد دلار هرات در بازار گم شود و تثبیت ساعتی زیر آن اتفاق بیفتد، روند بازار نزولی و کانال 58 هزار تومان می شود.

قیمت درهم امارات روز یکشنبه با قیمت 16330 تومان آغاز شد و از ابتدا روند نزولی داشت. قیمت درهم در نهایت با 110 تومان کاهش به 16220 تومان رسید. در بازار دبی، 16300 تومان مهم بود که فقط یک روز بالای آن دوام داشت و در روز دوم هفته به زیر آن نزول کرد. حباب دلار درهم در روز یکشنبه بالای 300 تومان ایستاد و این سومین روزی است که شکاف دلار درهم در این حد است.

قیمت دلار تهران که هفته گذشته بالای کانال متوسط ​​59 هزار تومانی در نوسان بود، روز یکشنبه به زیر این سطح سقوط کرد. قیمت دلار تهران از 59 هزار و 400 تومان آغاز شد و پس از افت به 59 هزار و 200 تومان رسید. نقطه کانونی روز یکشنبه بازار ارز، قیمت دلار در مشهد بود که زیر تمامی نرخ ها و حول و حوش 58 هزار و 800 تومان معامله می شد که کمتر از قیمت دلار در تهران است. قیمت دلار در ایران از شرق به غرب افزایش می یابد، یعنی قیمت دلار در شرقی ترین نقطه ایران ارزان تر از غربی ترین نقطه است. به نظر می رسد با توجه به نزدیکی بازار مشهد به هرات، این بازار نقش هرات را در بستن بازار ارز هرات ایفا می کند.

قیمت طلای مذاب بالای کانال 16 میلیونی بازگشایی شد اما نتوانست دوام بیاورد و بازار ارز سقوط کرد. قیمت طلای ذوب شده در نیمه دوم معاملات به 15 میلیون و 950 هزار تومان کاهش یافت و در حال حاضر در این بخش باقی مانده است.

قیمت ارز روز یکشنبه با شکاف منفی 100 هزار تومانی زیر کانال 44 میلیونی آغاز شد. قیمت ارز 43 میلیون و 900 هزار تومان افتتاح شد و با 350 هزار تومان کاهش به 43 میلیون و 550 هزار تومان رسید. حباب پولی روز یکشنبه 17 درصد برآورد شد که نشان می دهد قیمت ارز در بازار هفت میلیون و 650 هزار تومان بیشتر از ارزش ذاتی معامله است.

در سمت رسمی بازار اما شرایط متفاوت بود: قیمت دلار نیما تا 46 هزار تومان افزایش یافت. قیمت دلار ثبت شده در سایت بانک مرکزی که از ابتدا روند صعودی داشت، روز یکشنبه در محدوده 43 هزار تومان افزایش یافت و به 43 هزار و 200 تومان رسید.

معامله گران سقوط بازارها را در روز یکشنبه به دو دلیل می بینند: برخی به رهبر قیمت درهم اشاره می کنند و معتقدند که تزریق اتفاق افتاده و درهم حمایت خود را از دست داده است. سایر معامله گران به انتهای برج و کمبود نقدینگی در بازار اشاره می کنند و به همین دلیل بازار مسدود شده است.

روز یکشنبه گزارش معاون اول رئیس جمهور درباره کسری بودجه دولت مورد توجه تجار قرار گرفت. عارف گفت وسط سال کسری بودجه داریم.

به گفته اپراتورهای فنی، در سال جاری قیمت دلار سه بار در کانال 57 و 58 هزار تومان کف را لمس کرده اما نتوانسته آن را از دست بدهد. همچنین در این حرکت نرخ دلار، الگوهای مثلثی شکل گرفته است که بازار می تواند کم کم آنها را مشخص کند. سقف حمایتی 15 میلیون و 900 هزار تومانی نیز برای بازار طلا حائز اهمیت است.

تحلیلگران بر این باورند که پس از اوج قیمت طلا و ابهامی که در این بازار در مورد تداوم قیمت شکل گرفته است، موج این بلاتکلیفی به بازار داخلی نیز رسیده است. در بازارهای جهانی، چهارشنبه برای بازار طلا بسیار مهم است و در آن روز فدرال رزرو در مورد کاهش نرخ بهره تصمیم خواهد گرفت.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=44165

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.