• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
3

زیر کاسه کاهش قیمت دلار چه نیم کاسه‌ای است؟

  • کد خبر : 41649
  • ۲۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۱
زیر کاسه کاهش قیمت دلار چه نیم کاسه‌ای است؟

قیمت دلار کف جدیدی را ثبت کرد/ قیمت ارز و طلا در برابر دلار حرکت کرد/ حباب پول در سال 1403 به کمترین میزان خود رسید/ افت قیمت دلار در چند نیمه جام است؟

در ابتدای تعطیلی یک هفته ای بازار طلا، قیمت دلار در برابر قیمت ارز و طلا حرکت کرد. کاهش قیمت دلار ادامه یافت و وارد کانال 57 هزار تومان شد اما ارزها و طلا در برابر کاهش مقاومت کردند. با این کاهش در بازار ارز، قیمت دلار به کمترین میزان خود در سال 1403 رسید.

قیمت دلار هرات که روز پنجشنبه وارد کانال 57 هزار تومانی شده بود، روز شنبه از کانال 58 هزار تومانی کاهش یافت. قیمت دلار در هرات از 57 هزار و 700 تومان آغاز شد و تا 57 هزار و 400 تومان کاهش یافت و در این بخش باقی ماند. قیمت دلار در هرات 57 هزار و 550 تومان به پایان رسید. با کاهش قیمت دلار هرات، قیمت دلار تهران در معاملات روز شنبه وارد کانال 57 هزار تومانی شد و در 1403 به یک طبقه جدید رسید.

قیمت درهم امارات که در روز پنجشنبه 16 هزار تومان از دست داده بود، روز شنبه به روند کاهشی خود ادامه داد. قیمت درهم از 15 هزار و 840 تومان آغاز شد و با 70 تومان افت، به 15 هزار و 770 تومان بسته شد. به گفته گروهی از معامله گران، ریزش بازار ارز ناشی از تزریق درهم است. این گروه معتقدند با تزریق قیمت دلار تا مراسم تحلیف آقای مزیکیان کاهش می یابد، بنابراین دولت فعلی نرخ دلار را به دولت چهاردهم واگذار خواهد کرد.

سوداگران می گویند در ابتدای دولت سیزدهم حجت عبدالمالکی مدعی شد که تزریق دلار می تواند در کوتاه مدت قیمت را کاهش دهد و از مردم خواست مراقب باشند. ظاهراً همین نظر در بازار وجود دارد که در کنار انتظارات مثبت، دولت بدش نمی آید که قیمت تحویل دلار به دولت بعدی را زیر 60 هزار تومان قرار دهد.

قیمت سکه از روز پنجشنبه در انتهای کانال 40 میلیونی قرار دارد. با این توقف قیمت ارز، حباب آن به 17 درصد کاهش یافت که کمترین میزان در سال 1403 بود، قیمت طلای مذاب در برابر دلار افزایش یافت و به 14 میلیون و 617 هزار تومان ختم شد. البته دومین متغیر طلا و ارز یعنی آناس طلا در پایان هفته با افزایش 2411 دلاری به فعالیت خود پایان داد. قیمت هر اونس طلا پس از انتشار آمار تورم از ایالات متحده روند صعودی خود را آغاز کرد.

از سوی دیگر، قیمت دلار و یورو در مرکز مبادلات در برابر بازار آزاد حرکت کرد و افزایش یافت. قیمت حواله به دلار که قیمت نیما نیز نامیده می شود به 43 هزار و 500 تومان افزایش یافت. با این افزایش قیمت ها و کاهش قیمت دلار در بازار آزاد، شکاف بازار رسمی و آزاد به کمترین میزان خود از 30 آذرماه تاکنون رسید.

صحبت های طیب نیا در مورد تک نرخی شدن دلار به سود بازرگانان است. طیب نیا در پاسخ به خبرنگاران گفت: قیمت سکه نیما افزایش می یابد و به تدریج به قیمت بازار می رسد که امروز بین 55 تا 60 هزار تومان است. بحث های داغ بازار حول محور چالش های ارز واحد بود. آنها با اشاره به ابتدای سال 1401 که دولت سیزدهم تصمیم به حذف سکه 4200 تومانی گرفت، گفتند پس از مدتی قیمت دلار در بازار افزایش یافت و تحریم ها باعث شد این سیاست آسیب بیشتری به دهک های پایین بیاورد. جامعه و در نهایت بانک مرکزی مجبور به ایجاد ارز جدید 28500 تومانی شد. پس از ایجاد ارز ۲۸۵۰۰ تومانی، با افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، بار دیگر شاهد شکاف بین قیمت رسمی و بازار آزاد بودیم. این دسته معتقدند تا زمانی که موضوع تحریم ها و FATF حل نشود، به راحتی می توان موضوع قیمت گذاری دستوری و تک نرخی شدن ارز را حل کرد.

به گفته معامله گران تکنیکال، بازار فارکس در مرزهای پایینی فروش بیش از حد و واگرایی مثبت را تجربه کرده است، اما روند تغییر چندانی نکرده است. به همین دلیل است که می گویند بازار با تزریق و سفارش پایین آمده است و فروش را توصیه نمی کنند. البته گروهی از معامله گران نیز بر این باورند که بازار تا هفته اول مرداد ماه دچار مشکل می شود و پس از آن ممکن است نوسان داشته باشد. در صورت تداوم تزریق به بازار، ممکن است قیمت دلار هرات تا حمایت 56 هزار و 800 تومان کاهش یابد. خط مقاومتی دلار هرات 57 هزار و 800 تومان است که مانع از افزایش روز شنبه بازار شد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=41649

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.