• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
5

زیان و بدهی خودروسازان به 450 میلیارد تومان رسید

  • کد خبر : 30268
  • ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۹
زیان و بدهی خودروسازان به 450 میلیارد تومان رسید

فرهاد بهنیا سخنگوی انجمن قطعه سازان و مجموعه سازان خودرو امروز در نشست خبری اعلام کرد صنعت خودرو امروز 200 تن زیان انباشته، 180 تن بدهی بانکی، 50 تن بدهی به قطعه سازان و 20 تن خرید دارد. بدهی به سازندگان قطعات یدکی وی گفت: شورای رقابت در زمانی آغاز به کار کرد که واردات خودرو ممنوع بود اما اکنون که واردات حتی دست دوم آزاد شده است، قیمت خودرو معنا پیدا می کند. نه تنها خودرو وارد بورس شود، بلکه قیمت آن نیز به شرکت ها اعلام شود.

وی به نیا توضیح داد: آنها با ضررهای انباشته دست و پنجه نرم می کنند و توپ را در زمین قطعه سازان رها کرده اند. قطعه سازان دیگر توانایی ندارند. در همین حال وزیر صامت بر خودروهای برقی تاکید دارد که قطعه سازان ظرفیت تولید آن را ندارند.

سخنگوی انجمن قطعه‌سازان و مجموعه‌های خودرو افزود: صنعت خودرو می‌تواند به خودکفایی برسد و حتی صاحب خودروهای برقی شود، اما اکنون دولت باید هزینه‌های آن را بپردازد.

و ادامه داد: حتی در صورت لغو نشدن قیمت های دستوری باید تعداد تصمیم گیران این بخش کاهش یابد. مثلا یک یا دو دستگاه قیمت خودرو را تعیین می کنند.

بهنیا تصریح کرد: در جلسه با وزیر از عدم پرداخت بدهی خودروسازان گلایه کردیم و وزیر تماس گرفت و خودروسازان قول پرداخت دادند. پس از آن ایران خودرو تنها حدود 3.8 میلیارد تومان و سایپا بین 800 تا 1000 میلیارد تومان پرداخت کردند. نکته جالب این است که از این 3.8 میلیارد تومبا که ایران خودرو مدعی پرداخت آن است، 2 مورد برای خرید به خارج از کشور منتقل شده است.

وی گفت: صنعت قطعه سازی به دلیل رکود قیمت ها و تقاضا نمی تواند دستمزد کارگران خود را افزایش دهد. کارخانجات قطعات یدکی حتی کارگران ساده را هم نمی توانند جذب کنند و این وضعیت خودروسازی را توضیح می دهد. شورای رقابت فولاد و پتروشیمی را کنار گذاشته و در مورد خودرو که محصول نهایی است تصمیم گیری می کند.

وی با بیان اینکه هزینه هایی که می توان صرف فناوری و تجهیزات کرد نباید صرف واردات خودروهای چینی شود، گفت: مخالف واردات نیستیم اما به شرط حمایت از صنعت داخلی. دولت 40 درصد از پول صنعت خودرو را برای هزینه های مختلف از جمله مالیات و سود بانکی می گیرد.

تسنیم

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=30268

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.