• امروز : شنبه, ۱۶ تیر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 6 July - 2024
0

رکورد حباب دلار باعث سردرگمی و حرکت در جهت مخالف در بازارها می شود

  • کد خبر : 41189
  • ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۶
رکورد حباب دلار باعث سردرگمی و حرکت در جهت مخالف در بازارها می شود

در بازار گفتند فروشنده کم شده/ وجوه طلا پول می‌کشید، دلار کاهش و ارز افزایش یافت/ حباب درهم دلار امسال رکورد زد/ نشانه‌های متناقض در بازار ارز چیست و کدام یک باقی می‌ماند؟

بازار در انتخابات کاملاً گیج شده بود، بازار سهام سبز شد، صندوق های طلا تمام شد، دلار و طلای مذاب پایین آمد، درهم و ارز بالا رفت.

قیمت دلار هرات که روز سه شنبه روی 61 هزار و 700 تومان متوقف شده بود، تقریباً به خط حمایتی 61 هزار و 300 تومان سقوط کرد.

قیمت درهم اما چشم انداز بازار دلار حرکت کرد. قیمت درهم 16 هزار و 860 تومان و با 50 تومان افزایش به قیمت 16 هزار و 910 تومان بسته شد. قیمت دلار تهران که روز سه شنبه همراه با روند درهم در معاملات روزانه رو به رشد بود و به مرز کانال 62 هزار تومان رسیده بود، به دلیل افت قیمت دلار هرات از کانال عقب ماند. از 62 هزار تومان.

با این افت قیمت دلار تهران و رسیدن به میانه کانال 61 هزار تومانی، حباب دلار درهم به 600 تومان رسید، رقمی بالا و بی سابقه در سال 1403.

قیمت ارز با اختلاف مثبت از 250 هزار تومان به 42 میلیون و 900 هزار تومان آغاز شد و با افزایش 43 میلیون و 50 هزار تومانی به پایان رسید. با افزایش قیمت سکه و کاهش قیمت دلار در نیمه دوم معاملات روز سه‌شنبه، حباب سکه نیز به بیش از 21 درصد رسید که بالاترین رکورد از 29 می است. در مجموع حباب تمام قطعات سکه و حباب طلای مذاب غلیظ شد.

روز سه‌شنبه شاهد برداشت پول واقعی توسط صندوق‌های طلا بودیم، زیرا این بازار از 27 ژوئن برداشتی نداشت و این اتفاق در روز سه‌شنبه رخ داد.

البته در بازار نیز خبرهایی منتشر شد که در هرات و سلیمانیه مداخله بازارساز دلار با هدف بازگرداندن نرخ ارز به کانال 60 هزار تومانی انجام می شود. این خبر با کاهش قیمت دلار در هرات مطابقت دارد، اما از دید تاجران این مشکل وجود دارد، یعنی یا باید قیمت درهم کاهش یابد تا حباب به حالت استاندارد بازگردد. یا دلار هرات بر اثر جو و سیاه نمایی کاهش یافته است. البته گروهی همچنان بر این باورند که کانال هایی برای دور زدن تحریم به بیرون درز کرده و همین امر باعث شده بازار با کاهش عرضه مواجه شود. جو بازار به گونه ای بود که معامله گران مدعی شدند که فروشنده بازار محدودیت های فعلی را کاهش داده است.

بحث های مربوط به اولین مناظره دور دوم انتخابات دوشنبه شب سه شنبه به بازار سرایت کرد. ویدئویی از ابراهیم شیبانی، رئیس کل بانک مرکزی در دوره خاتمی در بازار دست به دست می شد که به اظهارات پزشکان درباره FATF واکنش شدیدی نشان داد. رئیس سابق بانک مرکزی که اکنون نزدیک به سعید جلیلی است، گفت: برخی از افرادی که درباره FATF صحبت می کنند، نمی دانند چیست. ابراهیم شیبانی گفت: از 41 بند FATF 39 بند را اجرا می کنیم و اینکه فکر کنیم اگر FATF حل شود دیگر تحریمی وجود ندارد، درست نیست و ربطی به هم ندارند.

در رابطه با این گفتگوها، چند تحلیلگر چهار موضع را بیان کردند که مورد توجه بازار بود. اولا هیچکس منکر این نیست که FATF جایگزین تحریم ها نیست، اما اگر تحریم ها برداشته شود و حل نشود مشکل ما هم حل نمی شود. یعنی حل مشکل FATF شرط لازم برای حل مشکلات بانکی است، اما کافی نیست.

موضع دوم در مورد اجرای بندها بود که گفته بودند 39 مورد اجرا شده نه صحت دارد و نه مستند. ثالثاً بانک های دنیا کاری ندارند که ما یک مورد اجرا کرده ایم یا صد مورد. تا زمانی که ما در لیست سیاه و خاکستری هستیم با ما کار نخواهند کرد. و در نهایت در قراردادهای مربوط به مبارزه با تروریسم و ​​پولشویی بحث اینکه چه می دهیم و چه می گیریم به این شکل مطرح نمی شود. مثل پیوستن به کنوانسیون مبارزه با شکنجه است. کشورها نمی توانند بگویند چه امتیازاتی به من می دهند تا من هم قول بدهم شکنجه نکنم.

بازار علاوه بر اخبار مربوط به انتخابات، نگاهی جزئی به تنش اسرائیل و لبنان و مواضع طرفین دارد که هر روز بدتر می شود.

به گفته تحلیلگران فنی، حمایت 61 هزار و 300 تومانی برای دلار هرات حائز اهمیت است و بر خلاف سقف موقت بازار روی 61 هزار و 800 تومان قرار دارد که طی دو روز معاملاتی گذشته قیمت دلار تحت تاثیر قرار گرفته است. و نتوانست بالای آن تثبیت شود.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=41189

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.