• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
9

رونق بازار پیش‌فروش متری مسکن

  • کد خبر : 1817
  • ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۱
رونق بازار پیش‌فروش متری مسکن

به گزارش اخبار اقتصادی

با کاهش تعداد متقاضیان، تقاضا برای پیش خرید یک متراژ مشخص از یک آپارتمان به تدریج افزایش یافته است. فروش سهام پروژه های مسکونی توسط تعاونی ها و سازندگان سال ها در کشور اجرا می شد اما تا نوسانات سال های اخیر چندان رونق نداشت. سازندگان با واگذاری مناطق خاصی از پروژه های مسکونی و تجاری خود به افراد مختلف، نقدینگی لازم را برای تکمیل پروژه ها جذب می کنند.

تعداد قابل توجهی از آگهی های فروش مسکن در بین آگهی های منطقه 22 به چشم می خورد که با توجه به متراژ بالای واحدهای مسکونی در این منطقه و عدم تطابق قدرت خرید متقاضیان با نرخ های موجود، برخی از پروژه ها به صورت متری فروخته می شوند. مکانیزم معامله به این صورت است که متراژ مشخصی از واحد مسکونی به صورت سهام عرضه می شود.

به عنوان مثال یک واحد 200 متری برای پیش فروش عرضه می شود و چهار نفر مختلف هر کدام 50 متر از این واحد را به صورت سهام خریداری می کنند. قیمت تعیین شده معمولا کمتر از نرخ های موجود در بازار است که البته به صورت حساب شده تعیین می شود. ممکن است در آینده قیمت آپارتمان مورد نظر با ضرایبی در مورد انتخاب طبقه، انشعاب، مشاع و پارکینگ افزایش یابد و متقاضی باید این تفاوت قیمت را پرداخت کند. با اتمام پروژه هر یک از چهار نفر می توانند سهام آپارتمان مورد نظر خود را به نرخ روز در بازار به فروش برسانند.

گفته می شود با توجه به متقاضیان زیاد، سهام این طرح ها از نقدینگی خوبی برخوردار است. به گفته فعالان صنعت ساختمان، مدت زمان فروش واحدهای نوساز منطقه 22 که به صورت یکجا عرضه می شود، بیشتر از پروژه هایی است که به صورت سهام به فروش می رسد.

اما بررسی های هفته های اخیر از بازار مسکن تهران نشان می دهد که هر دو طرف عرضه و تقاضا با احتیاط وارد روند معاملات می شوند. فروشندگان تحت تاثیر انتظارات تورمی قرار دارند و خریداران ضعیف هستند.

سعید لطفی، عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: سهم معاملات خانه اولی در بازار مسکن شهر تهران کاهش یافته و عمده خرید و فروش ها تبدیلی است. برخی افراد یک متر مسکن را به صورت سهام پروژه می خرند. اما خریداران و فروشندگان به دلیل نوسانات اقتصادی ریسک خرید و فروش در بازار مسکن را کمتر می پذیرند.

وی افزود: با این حال تعداد معاملات مسکن در ماه گذشته از مرز 12 هزار مورد گذشت که نشان از وضعیت نسبتا مطلوب معاملات در پایتخت دارد. بخشی از معاملات حفظ ارزش ملک و بخشی دیگر از نوع تبدیل است.

در آذرماه 1401 متوسط ​​قیمت هر مترمربع خانه در تهران بر اساس میانگین حسابی 52.7 میلیون تومان و بر اساس میانگین موزون 54.9 میلیون تومان اعلام شد. مرکز آمار تورم ماهانه مسکن در تهران را 9.8 درصد و تورم نقطه به نقطه را 66 درصد اعلام کرد. همچنین طی دی ماه امسال 12 هزار و 139 واحد آپارتمان مسکونی در شهر تهران خرید و فروش شد که نسبت به ماه قبل 3.1 درصد افزایش نشان می دهد. با توجه به تجربه بازار در سال های اخیر، این تعداد خرید و فروش نشان از رونق نسبی بازار دارد.

منبع: اخبار جدید

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=1817

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.