• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
4

روند ثابت کاهش قیمت تولید برق در تیرماه

  • کد خبر : 43590
  • ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۱
روند ثابت کاهش قیمت تولید برق در تیرماه

اکوایران: آخرین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که نرخ تورم ماهانه صنعت برق در تیرماه امسال منفی ۰.۱ درصد بوده است که به این معناست که کاهش قیمت‌ها در این ماه نیز مانند خرداد ماه اتفاق افتاده است.

اخبار اقتصادی، بخش برق نقش اساسی در توسعه این صنعت دارد. طبق آمار، صنعت بزرگترین مصرف کننده برق در کشور است و نوسانات قیمت برق می تواند به سرعت صنایع را تحت تاثیر قرار دهد. بعد از صنعت، بخش خانگی بیشترین مصرف برق را دارد. مصرف برق خانگی برای اطمینان از رفاه خانوارها حیاتی است و تغییرات قیمت برق می تواند مستقیماً بر رفاه خانواده ها تأثیر بگذارد.

مرکز آمار ایران از تغییرات ماهانه قیمت نهاده های تولید برق خبر می دهد. از آنجایی که تغییرات در قیمت این نهاده ها می تواند تعیین کننده قیمت نهایی برق مصرفی صنایع و خانوارها باشد، تأثیر مستقیمی بر تولید صنعتی و رفاه اجتماعی کشور دارد.

این مرکز در آخرین آمار خود تورم تیرماه سال جاری را به تولیدکننده بخش برق اعلام کرده است. بر اساس این آمار تورم سالانه و نقطه به نقطه بخش برق در تیرماه سال جاری نسبت به خرداد ماه کاهش یافته است.

همچنین بررسی تورم محرک ماهانه این بخش نشان می دهد که تورم تولید ماهانه در تیرماه منفی 0.1 درصد بوده که نسبت به آمار خردادماه افزایش یافته اما همچنان روند منفی خود را حفظ کرده است.

کاهش 6.6 درصدی تورم سالانه در تیرماه

مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود از تورم بخش برق، تورم سالانه تولید این بخش را در تیرماه امسال به ۲۷.۵ درصد رساند. این در حالی است که تورم تولید سالانه در ژوئن 34.1 درصد بوده است. به عبارت دیگر نرخ تورم سالانه خرداد 1403 نسبت به اردیبهشت 6.6 واحد درصد کاهش یافته است.

تحلیل نقطه به نقطه تورم تولیدکننده در این بخش نیز نشان می دهد که تورم نقطه ای در خرداد ماه سال جاری معادل 5.7 درصد بوده که در تیرماه امسال با 9.4 واحد کاهش به 3.7- درصد رسیده است. یعنی قیمت برق تیرماه امسال نسبت به سال گذشته 3.7 درصد کاهش داشته است.

یکی دیگر از آماری که این مرکز اعلام کرده است تورم ماهانه تیر است. بر اساس آمار، تورم ماهانه تولیدکننده در تیرماه امسال منفی 0.1 درصد بوده که نسبت به تورم ماهانه تولیدکننده در خردادماه 0.5 واحد درصد افزایش داشته است. بر اساس این آمار می توان گفت شدت کاهش قیمت نهاده های برق در تیرماه نسبت به خردادماه کاهش یافته است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=43590

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.