• امروز : جمعه, ۴ آبان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 25 October - 2024
0

روسیه به دنبال ایجاد بورس غلات در برجام است

  • کد خبر : 45662
  • ۰۴ آبان ۱۴۰۳ - ۴:۲۱
روسیه به دنبال ایجاد بورس غلات در برجام است

اکوایران: روسیه با هدف ایجاد بورس کالای جامع، تلاش‌هایی را برای راه‌اندازی بورس غلات در میان کشورهای بریکس آغاز کرده است.

اخبار اقتصادی؛ مسائل آب و هوایی، از جمله خشکسالی و یخبندان در روسیه، بزرگترین صادرکننده گندم جهان، کاهش تولید گندم را در سال های 2024-2025 پیش بینی کرده است. سقوطی که باعث شد این کشور راه اندازی بورس غلات را در دستور کار خود قرار دهد.

بر اساس گزارش انجمن غلات ایران، پیش‌بینی‌ها برای کاهش تولید گندم انجام می‌شود، در حالی که دولت روسیه همچنان تولید 86 میلیون تن گندم و در مجموع 132 میلیون تن غلات را هدف قرار داده است.

علاوه بر گندم، محصولات غذایی اصلی روسیه مانند جو، ذرت، چاودار، جو دوسر، ارزن، گندم سیاه، برنج و حبوبات نیز در این کاهش تولید قرار دارند. بر اساس گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، زمین های کشاورزی روسیه حدود 88 میلیون هکتار وسعت دارد و 25 درصد از تولید خالص اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری این کشور را تامین می کند.

طی دو سال گذشته، صادرات غلات روسیه به رکورد 60 میلیون تن (شامل 54 میلیون تن گندم) در سال های 2023-2024 رسید. علاوه بر این، خروج شرکت های غربی مانند کارگیل، ویترا و لوئیس دریفوس از بازار غلات روسیه باعث شده است که شرکت های داخلی بیش از 70 درصد صادرات را به خود اختصاص دهند.

روسیه همچنین در تلاش است تا یک مبادله غلات بین کشورهای بریکس ایجاد کند که برخی معتقدند می تواند منجر به تشکیل یک کارتل مشابه اوپک شود.

شورای بین المللی غلات گزارش داد که برداشت گندم روسیه تقریباً کامل شده است و علیرغم کاهش کاشت، عملکرد محصول بهتر از پیش بینی های بدبینانه بوده است. وزارت کشاورزی روسیه در 23 سپتامبر اعلام کرد که 78 درصد از سطح زیر کشت برداشت شده و کل تولید غلات به 105.9 میلیون تن رسیده است که 77.7 میلیون تن گندم است.

از نظر تولید ذرت، وزارت کشاورزی ایالات متحده تولید را 13.3 میلیون تن تخمین زد که نسبت به 16.6 میلیون تن در سال گذشته کاهش داشت. همچنین انتظار می رود تولید جو با کاهش 9 درصدی به 18.3 میلیون تن برسد.

روسیه دارای 280 کارخانه بزرگ آرد است که ظرفیت تولید بیش از 15 میلیون تن آرد در سال را دارند. صادرات آرد روسیه در سال 2022 بیش از 350 درصد افزایش یافت و در هشت ماهه نخست سال جاری بیش از 830 هزار تن آرد صادر شد که افغانستان، چین و عراق بزرگترین واردکنندگان آن بودند.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=45662

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.