• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
3

روزنامه دولت علیه خودروسازان دولتی: سایپا و ایران خودرو در حال کاهش تولید و دپوی خودرو هستند.

  • کد خبر : 27857
  • ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۶:۵۵
روزنامه دولت علیه خودروسازان دولتی: سایپا و ایران خودرو در حال کاهش تولید و دپوی خودرو هستند.

ایران نوشت: گروه خودروسازی سایپا نیز دست به چنین اقدامی زده است، تنها در یک مورد (پارکینگ اتحاد) 2 هزار خودرو به زمین افتاد که این خودروها دارای تاییدیه استاندارد بوده و هیچ ایرادی نداشتند.

جلوگیری از عرضه خودرو از طریق ایران خودرو و سایپا باعث گران شدن قیمت انواع خودرو در بازار در هفته گذشته شد; خوشبختانه با ورود به موقع دستگاه های نظارتی، خودروسازان مجبور به عرضه خودروهای انبار شده شدند. به همین دلیل شاهد هستیم که از روز شنبه قیمت خودرو در بازار کاهش یافته است. اما شنیده ها حاکی از آن است که پس از مشخص شدن احتکار خودروسازان، ایران خودرو و سایپا به دنبال پارکینگ هایی هستند که دستگاه های نظارتی به راحتی به آن دسترسی نداشته باشند.

موضوع مهم دیگری که منابع آگاه به روزنامه ایران گفته اند، کاهش تولید خودرو توسط خودروسازان است. از آنجایی که احتکار خودرو نمی توانست (به منظور تحت فشار قرار دادن شورای رقابت برای پذیرش افزایش قیمت) خودروسازان را مجبور به افزایش قیمت کند، خودروسازان تصمیم به کاهش تولید گرفتند تا با کاهش عرضه خودرو، بازار دچار سردرگمی شود و در نهایت خودروسازان مجبورند در آب های تیره ماهی بگیرند.

بر این اساس باید گفت احتکار هماهنگ خودروسازان در حالی است که شورای رقابت با درخواست افزایش قیمت خودروسازان و مونتاژکاران مخالفت کرده است.

در دو هفته گذشته یکی از روزنامه های ایران گزارش های متعددی درباره احتکار خودرو توسط سایپا نوشته است. در آن گزارش ها و به نقل از کدال مشخص شد که سایپا بخشی از محصولات تولید شده را تحویل مردم نداده است. تصاویر ماهواره ای نیز نشان می داد سایپا محصولات خود را در پارکینگ های کفش ملی و اتکا احتکار کرده است. با فاش شدن این موضوع، سایپا اعلام کرد خودروها در انتظار تایید و شماره گذاری استاندارد هستند، اما سازمان استاندارد و راهور ادعای سایپا را تکذیب کردند.

بررسی میزان تولید و فروش ایران خودرو طی شهریور ماه سال جاری و سال مالی منتهی به 10 شهریور نشان می دهد که محصولات تولیدی به متقاضیان و ثبت نام کنندگان عرضه نشده است.

مدیران ایران خودرو و سایپا وعده های خود را فراموش کرده اند

زمانی که مدیران ایران خودرو و سایپا منصوب شدند تاکید کردند که برای نزدیک شدن قیمت کارخانه و بازار و کاهش التهاب بازار برنامه دارند و می خواهند در تولید رکورد بزنند. اما به نظر می رسد این صحبت ها در ماه های اول فعالیت صورت می گیرد و پس از آن مسئولان خودروسازان فراموش می کنند که چه مسئولیتی دارند. متولیان خودروسازی به جای افزایش تولید و ارتقای کیفیت محصولات خود، به ساخت و ساز، تسهیل شرایط حضور شرکت های خصوصی در مجموعه های خود و… می پردازند.

بد نیست مدیرعامل سایپا و ایران خودرو بار دیگر پرونده کاری خود را بررسی کرده و به جای ارسال پاسخ و توجیه عملکرد، برای افزایش تولید خودرو و عدم ایجاد مانع در عرضه خودرو به مردم برنامه ریزی کنند. به خصوص که سال جاری از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال کاهش تورم و رشد تولید نامگذاری شده است.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=27857

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.