• امروز : شنبه, ۱۴ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 5 October - 2024
1

رفع عدم تعادل برق کشور نیازمند 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری است

  • کد خبر : 44648
  • ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۷
رفع عدم تعادل برق کشور نیازمند 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری است

به گزارش اخبار اقتصادی، امروز شنبه 16 مهر 1403 در نشست خبری انجمن انرژی های تجدیدپذیر ایران با موضوع «راهکارهای صنعت تجدیدپذیر برای حل عدم تعادل قدرت آرش نجفی رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی با اشاره به عدم تعادل انرژی در کشور گفت: بر اساس برآوردها ممکن است سال آینده 24 هزار مگاوات کسری برق داشته باشیم.

وی افزود: به غیر از برق، با عدم تعادل گاز نیز مواجه هستیم، به طوری که هر ساله صنایع فولاد و پتروشیمی را به دلیل گازرسانی داخلی 60 تا 70 روز از گاز محروم می کنیم.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی با تاکید بر اینکه اکثر کشورها تا 50 درصد برق مورد نیاز خود را با انرژی های تجدیدپذیر تامین می کنند، تصریح کرد: در ایران 75 هزار مگاوات برق مصرف می کنیم اما تنها 1100 مگاوات از انرژی های تجدیدپذیر تولید می شود. در حالی که اگر با مدل مالی تعریف شده از سوی شورای اسلامی پیش برویم باید 2400 مگاوات به بهره برداری برسد.

نجفی با بیان اینکه پرداخت نشدن قبوض پیمانکاران برق باعث ورشکستگی صنعت برق شده است، گفت: دولت چهاردهم موظف است حداقل 10 هزار مگاوات برق تولید کند؛ این در حالی است که 10 هزار مگاوات برق تولید می کند. باید بپذیریم که شرایط کنونی بحرانی تر از آن چیزی است که فکر می کنیم.

وی با بیان اینکه صنعت انرژی های تجدیدپذیر باید از انحصار خارج شود، گفت: تا زمانی که ساختار خرید انحصاری باشد نمی توان انتظار توسعه انرژی های تجدیدپذیر را داشت.

1875 میلیون دلار برای ساخت 12000 مگاوات نیروگاه انرژی تجدیدپذیر مورد نیاز است.

داود مددی، رئیس هیئت مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر با اشاره به کمبود برق و برنامه انرژی‌های تجدیدپذیر برای توسعه و کمک به این کمبود، اظهار داشت: با توجه به اینکه ارزش‌گذاری پروژه‌های تجدیدپذیر بر اساس برآورد ساتبا 70 درصد است، 1.875 میلیارد دلار منابع مالی لازم برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر در برنامه هفتم توسعه، حدود 1.3 میلیارد دلار منابع باید به واردات پنل های خورشیدی، اینورتر و توربین های بادی اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه حل مشکل تخصیص زمین اولین گام در ساخت نیروگاه است، گفت: از این حیث، انرژی های تجدیدپذیر پیشنهاد ایجاد سازوکار توسعه ای برای شناسایی مناطق مستعد و اخذ مجوزهای مورد نیاز از قبل از شرکت های خصوصی را دارد.

به گفته رئیس هیئت مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر، در شرایط فعلی بسیاری از سرمایه‌گذاران برنده مناقصه‌های خورشیدی و بادی برای دریافت زمین برای ساخت نیروگاه‌ها و اتصال به شبکه با مشکل مواجه شده‌اند، بنابراین منطقه لاس در نظر گرفت. برای احداث نیروگاه ها به طور میانگین بیش از 30 درصد زمین تاکنون ابلاغ نشده است که این موضوع حتی بررسی های اولیه خاک و آماده سازی زمین را مختل کرده و پروژه ها را به بن بست رسانده است.

مددی با بیان اینکه در اوج مصرف در سال 1403 رقم کمبود برق به 17 هزار و 500 مگاوات رسید، تصریح کرد: میزان توان تولید عملی همواره کمتر از ظرفیت اسمی نصب شده است که برای جبران این کمبود نیاز به ساخت 25 هزار مگاوات برق جدید است. نیروگاه ها یعنی نیاز به سرمایه گذاری 15 میلیارد دلاری فقط برای جبران کمبود برق در شرایط فعلی کشور.

به گفته وی، قراردادهای سرمایه گذاری در نیروگاه های خورشیدی و بادی بیش از 10 هزار مگاوات منعقد شده و ضمانت حسن اجرا و ضمانت مالی معادل 77 درصد از کل تسهیلات پرداختی از سوی سرمایه گذاران دریافت شده است. سیستم بانکی برای پروژه های سرمایه ای در سراسر بخش صنعت و معدن.

رئیس هیئت مدیره انجمن انرژی های تجدیدپذیر با بیان اینکه انعقاد قرارداد بیش از 70 درصد از پروژه های تعریف شده برای ساخت و ساز در بخش تجدیدپذیر بر اساس قانون اصلاح الگوی مصرف و ماده 12 این قانون است. رفع موانع تولید رقابت پذیر و بهبود نظام مالی گفت: حل مشکل قراردادهای ماده 12 قانون موانع تولید در اجرای این طرح ها ضروری بوده است در غیر این صورت این طرح ها به بهره برداری نخواهند رسید. . تا به امروز میانگین موزون پیشرفت این پروژه ها کمتر از 5 درصد بوده است.

به گفته وی، برای حل مشکل تامین مالی ماده 12، باید منابع پایدار برای بازپرداخت صرفه جویی سوخت این نیروگاه ها در بودجه سنواتی تعریف شود و بانک مرکزی تضمین کند که در ازای این منابع ریالی را برای پرداخت هزینه پرداخت کند. اقساط ارزی در این شرایط صندوق توسعه ملی نیز زمانی در پروژه های نیروگاهی مشارکت می کند که از بازپرداخت ارزی خود مطمئن باشد.

وی با بیان اینکه پیش فروش گواهی های صرفه جویی در مصرف سوخت نیروگاه های تجدیدپذیر یکی از راهکارهایی است که می تواند مشکل را حل کند، گفت: علاوه بر این، ارائه ضمانت نامه دولتی به پروژه های قابل توجیه بخش خصوصی همانطور که در قانون تامین مالی ذکر شده است. تولید و زیرساخت های توانمندی های قانونی آن از جمله راهکارهایی است که امکان اخذ فاینانس خارجی و تامین مالی پروژه های نیروگاهی را فراهم می کند.

به گفته رئیس هیئت مدیره انجمن انرژی های تجدیدپذیر، در دو سال گذشته توانسته ایم 8.5 میلیارد تومب سوخت ذخیره شده را از محل دریافت کنیم. اکنون تقاضایی وجود ندارد اما جنایات از سال 1396 پرداخت نشده است و اگر ستبا زیر بار او بیفتد بسیاری از مشکلات حل می شود.

اگر تدبیری اندیشیده نشود، عدم تعادل برق کشور به 30 هزار مگاوات می رسد.

محمدامین زنگنه دبیر انجمن انرژی های تجدیدپذیر درباره نقش انرژی های تجدیدپذیر در رفع عدم تعادل برق در سال آینده گفت: امسال 18 هزار مگاوات عدم تعادل برق در کشور وجود داشت و پیش بینی می شود اگر تولید و توزیع برق رشد نمی کند، عدم تعادل افزایش خواهد یافت. برق به 30000 مگاوات می رسد. این در حالی است که ظرفیت فعلی تولید حدود 70 هزار مگاوات است و اگر قرار نیست به این رقم برسیم باید تا 20 سال آینده تولید را 2.5 برابر کنیم.

وی با اشاره به عدم تعادل گاز در کشور تصریح کرد: حداکثر نیروگاه حرارتی قابل بهره برداری تنها 20 هزار مگاوات است بنابراین باید نیروگاه های تجدیدپذیر داشته باشیم.

به گفته وی، چین روزانه 1000 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر را به بهره برداری می رساند و این یعنی عدم تعادل ایران در 18 روز حل می شود، زیرا این نیروگاه ها به سرعت به بهره برداری می رسند. چین با وجود داشتن ظرفیت خورشیدی و زمینی تاکنون 81000 مگاوات نیروگاه ساخته است.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به پتانسیل های موجود در حوزه انرژی های تجدیدپذیر، پیش بینی می شود دولت بخش بزرگی از تامین انرژی خود را از طریق انرژی های تجدیدپذیر تامین کند، گفت: بخش خصوصی می تواند سرمایه گذاری مردم را جذب کند، کافی است. که دولت میانجیگری خود را کاهش دهد.

وی در خصوص صادرات برق از طریق انرژی های تجدیدپذیر گفت: مراکز صادراتی متعددی برای صادرات برق وجود دارد تا ایران بتواند با کشورهای ترکیه، عراق، پاکستان و افغانستان برق مبادله کند و با توجه به اینکه بزرگترین کریدورهای بادی جهان در این کشور وجود دارد. شرق ایران، ایران می تواند در بخش صادرات کارهای خوبی انجام دهد.

به گفته وی، ظرفیت و پتانسیل زیادی در این بخش وجود دارد. بخش خصوصی نیز مایل به ورود به این حوزه ها است، اما خواسته ها باید اجرا شود. در شرایط کنونی، پتانسیل بخش خصوصی را می توان تا حد زیادی برشمرد.

دبیر انجمن انرژی های تجدیدپذیر عدم تعادل 18 هزار مگاواتی را معادل برق سه کشور همسایه عنوان کرد و اظهار داشت: برای رفع این عدم تعادل به 20 میلیارد دلار منابع مالی نیاز داریم و این در شرایط رشد سالانه است. نیازهای مصرفی.” پنج تا هفت درصد را در نظر نگیرید.

زنگنه افزود: منابع کافی برای این موضوع وجود ندارد، بنابراین دولت باید برای تامین منابع مالی برای احداث نیروگاه ها تلاش کند. همچنین نیازمند واردات تجهیزات نیروگاهی هستیم که با توجه به کاهش ارز دولتی باید ارز مورد نیاز این بخش را نیز تامین کند.

به گفته وی، بر اساس برنامه هفتم توسعه سالانه نیاز به احداث 2400 مگاوات نیروگاه است که نیاز به سرمایه گذاری 1.5 میلیارد دلاری دارد که یک میلیارد دلار آن باید ارزی باشد.

دبیر انجمن انرژی های تجدیدپذیر یکی دیگر از مشکلات پیش روی صنعت برق را بحث چند بعدی بودن دولت عنوان کرد و گفت: برای توسعه صنعت برق باید یک تصمیم واحد گرفته شود و دولت از اقدام منزوی خودداری کند. .

وی با تاکید بر اینکه دولت باید سالانه منابع پایداری را تامین کند تا بتواند هزینه برق خریداری شده از نیروگاه های تجدیدپذیر را تامین کند، گفت: سال گذشته اتفاق خوبی در حوزه انرژی های تجدیدپذیر افتاد که نتیجه آن ایجاد تابلو سبز بود. در بازار سهام

زنگنه ادامه داد: با این اتفاق دولت دیگر واسطه بین خریدار و فروشنده نبود و بخش تجدیدپذیر عمدتاً برق تولیدی را به صنایع بزرگ می فروخت. دولت باید این رویکرد را اتخاذ کند و نقش خود را به عنوان واسطه حذف کند.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=44648

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.