به گزارش اخبار اقتصادی، طبق آمارهای رسمی درحال حاضر میزان صادارت صنعت مبلمان نزدیک به  80 میلیون دلار است. این درحالی که طبق برنامه سیاستگذار  در سال 91، باید حجم صادرات مبلمان در یک دوره سه الی پنج ساله به یک میلیارد دلار می‌رسید. 

در 10 بهمن ماه سال 1391 بود که کیومرث فتح اله کرمانشاهی معاون وقت سازمان توسعه تجارت، همزمان با اعلام سیاست ممنوعیت واردات مبلمان از هدف گذاری صادرات یک میلیارد دلاری طی سال‌های 94 الی 96 خبر می‌دهد. هدفی که به رغم ممنوعیت واردات مبلمان محقق نشد.

با این حال مهره ممنوعیت واردات مبلمان با خروج ترامپ از برجام در سال  97 تمدید شد. البته بهانه سیاستگذار حمایت از تولید داخل بود. این حمایت بیشتر در کلام بود تا عمل به همین دلیل صنعت نتوانست بر سرعت خود بیافزاید. طبق اظهارات فعالان صنعت مبلمان آنها همواره با مشکل نقدینگی و تامین مواد اولیه مواجه بودند. مشکلاتی که کماکان وجود دارد. 

 برهمین اساس حسن احمدیان، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان می گوید: رفع برخی از موانع و مشکلات از جمله تخصیص ارز برای تامین و ترخیص به موقع مواد اولیه مقدمه‌ای برای توسعه صادرات تولیدات مبلمان ایران است. او می افزاید: در صورت تسهیل در فرآیندهای کسب‌و‌کار در این صنعت، بازارهای صادراتی مبلمان ایران از کشورهای عراق، دبی، قطر، جمهوری آذربایجان و ارمنستان و برخی دیگر از کشورهای آسیای میانه، فراتر خواهد رفت.

 عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به اینکه امروز  ارزآوری در این صنعت نزدیک به 80 میلیون دلار است؛ می گوید: صادرات مبلمان اداری و خانگی تولید شده در ایران قابلیت دست‌یابی به رقم 500 میلیون دلار در سال را دارد. 

این درحالی که  اوایل دهه 90 کرمانشاهی معاون وقت سازمان توسعه تجارت از  هدف‌گذاری سازمان برای صادرات یک میلیارد دلاری در یک دوره سه تا پنج ساله سخن گفته بود. هدفی که قرار بود سهم ایران را در تجارت جهانی مبلمان به یک درصد برساند. رویایی که هنوز با آن فاصله زیادی داریم.

مرور داده‌های موجود نشان می‌دهد،  در دوازده ماهه سال 90، حجم صادرات ایران 12 میلیون دلار بود. این رقم  در سال 96 هم  در همان سطح 12 میلیون دلار باقی ماند. 

25 آذر ماه سال 98 بود که محسن منتظری نماینده وقت سازمان توسعه تجارت ایران اعلام می‌کند، ارزش صادرات مبلمان در سال 96 برابر  با 12 میلیون دلار بوده است. 

در واقع برخلاف برنامه اولیه سیاستگذار  طی 5 سال 91 تا 96، رشد صادرات صنعت مبلمان صفر درصد بود.  پس از سال 97 رشد صادرات کمی تسریع پیدا می‌کند. اما این رشد نتوانست کشور را به اهداف پیش بینی شده برساند.