• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
5

رئیس کل بانک مرکزی: نرخ مرکز مبادله ارز و طلا مرجع قیمت گذاری خواهد شد

  • کد خبر : 1005
  • ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۶
رئیس کل بانک مرکزی: نرخ مرکز مبادله ارز و طلا مرجع قیمت گذاری خواهد شد

به گزارش اخبار اقتصادی، دکتر محمدرضا فرزین در گفتگوی زنده تلویزیونی از افتتاحیه خبر داد مرکز مبادلات ارز و طلای ایران وی روز سه شنبه 11 اسفندماه گفت: بانک مرکزی طی ماه های اخیر تلاش کرده است تا ارز کافی برای تمام نیازهای واقعی کشور تامین کند، بر این اساس در سال جاری ارز ارائه شده در سامانه نیما برای واردات کلیه کالاهای مورد نیاز کشور نسبت به سال گذشته 48 درصد رشد داشته است در حالی که نرخ آن در این مدت تنها 17 درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه با توجه به نیاز مردم به اسکناس، تلاش کرده ایم در 600 صرافی و 150 شعبه بانک، تمامی نیاز مردم به اسکناس تامین شود، افزود: همانطور که قبلا اعلام شده بود، مرکز جدیدی با نام راه اندازی کنیم. «مرکز مبادلات ارز و طلا» و دلیل این امر این است که قصد داریم تمامی نیازهای واقعی مردم را در این مرکز با ارز تامین کنیم.

مدیر عامل بانک مرکزی وی با بیان اینکه متاسفانه نرخ فعلی در بازار به دلیل مسائل انتظاری، نرخ مورد قبول ما در بانک مرکزی نیست، گفت: نرخی که در مرکز مبادلات ارز و طلا کشف و اعلام می شود، نرخ پایه و قیمت مرجع خواهد بود. در بازار.

وی افزود: به همین منظور اقدام به راه اندازی مرکز مبادلات ارز و طلا کرده ایم که طبق برنامه ریزی انجام شده فردا ساعت 11 شاهد افتتاح این مرکز خواهیم بود، البته ساختمان جدید نیز ساخته شده است. برای آن خریداری شده است و قبل از عید به این مکان منتقل می شود. واگذار می شود اما اکنون به صورت موقت در بازار یکپارچه ارز شروع به فعالیت می کند.

فرزین با بیان اینکه تالار حواله را در مرکز مبادلات طلا و ارز راه اندازی خواهیم کرد، گفت: در تالار حواله بخشی از فروش ارز صنایع مختلف اعم از پتروشیمی، فولاد و صنایع غذایی در بورس عرضه می شود. مرکز و به نیازهای مختلف اختصاص یافته است.

عالی ترین مقام بانک مرکزی در خصوص نرخ ارز و طلا نیز گفت: نرخی که در مرکز مبادلات ارز و طلا شکل می گیرد بر اساس منابع و مصارف ارزی و متغیرهای بنیادی اقتصاد کلان خواهد بود. و سعی داریم این نرخ را قطعا مناسب و خارجی کنیم. این یک حباب و توقع است که هم تامین کننده و هم متقاضی از منابع ارزی کشور استفاده کنند.

وی افزود: تامین ارز کالاهای اساسی، تجهیزات پزشکی و سایر نیازها را با نرخ 28 هزار و 500 تومان ادامه می دهیم و از محل فروش نفت و نفت و میعانات گازی ارز تامین می کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص عرضه ارز به صورت قبوض خدماتی نیز گفت: همانطور که قبلا تاکید کردیم نحوه عرضه ارز برای خدمات باید اندکی متفاوت باشد و در این مدت تلاش زیادی می شود. در بانک مرکزی ساخته شد که به 68 مورد نیاز داشت. مشخص شد خدمات مسافرتی، درمانی و ارز دانشجویی در این مرکز ارائه شود.

وی افزود: سامانه هایی برای ارائه ارز خدماتی طراحی شده است که مردم می توانند به آن مراجعه کرده و نیازهای ارزی خود را ثبت کنند و مستندات آنها توسط نهادهای ذیربط بررسی می شود، به عنوان مثال برای ارز دانشجویی وزارت علوم و برای وزارت پزشکی. بهداشت و درمان و آموزش پزشکی مدارک لازم را بررسی می کند و در صورت تایید مدارک، ارز و سایر نیازهای واقعی ارزی آنها توسط بانک مرکزی در این سامانه ارائه می شود.

فرزین با بیان اینکه در شرایط کنونی بانک مرکزی تلاش خواهد کرد تا از تمام تجربیات و آموزه های گذشته کشور در حوزه ارز استفاده کند، تاکید کرد: استفاده از تجربیات گذشته برای به حداقل رساندن نوسانات ارزی است و انشاالله این کار را انجام خواهیم داد. شاهد ثبات در بازار ارز باشیم. بود.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=1005

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.