• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
7

رئیس جمهور با هیچ کس تعارف ندارد / چرا مدیرعامل ایران خودرو برکنار شد؟

  • کد خبر : 1703
  • ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۸
رئیس جمهور با هیچ کس تعارف ندارد / چرا مدیرعامل ایران خودرو برکنار شد؟

همزمان با التهاب بازار خودرو در روزهای پایانی دی ماه امسال اخبار و شنیده هایی مبنی بر برخی اقدامات غیرقانونی در شرکت خودروسازی منتشر شد. ایران خودرو این خبر به دفتر رئیس جمهور رسید و آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور دستور تحقیقات فوری را صادر کرد. این پیگیری ها هم از سوی سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت و هم توسط حجت الاسلام والمسلمین درویشیان، بازرس ویژه رئیس جمهور و در نهایت برکناری «مهدی خطیبی» مدیرعامل ایران خودرو انجام شد. .

چرا مدیرعامل ایران خودرو برکنار شد؟

برکناری مدیرعامل یکی از دو شرکت مهم خودروسازی کشور در پی دستور مستقیم و صریح رئیس جمهور مبنی بر برخورد با رانت و فساد قابل تامل است و برای بررسی آن باید به اتفاقات نگاه کرد. دو ماه اخیر در بازار خودرو و نگاه کلی دولت سیزدهم. به صنعت خودرو، پرداخت.

واگذاری خودرو به نهادها و سازمان های مختلف خارج از ضوابط قانونی مهمترین محور گمانه زنی های خبری در روزهای پایانی روز بود که به دستور صریح رئیس جمهور انجامید. آیت الله رئیسی در جلسه 4 دی ماه هیات دولت در خصوص گزارش های دریافتی مبنی بر فروش خودروهای خارج از ضوابط خودرو به برخی دستگاه ها، با تاکید بر اینکه هیچ دستگاهی حق ندارد امتیاز ویژه ای برای خود بگیرد، وزارتخانه را تکلیف کرد. حریم خصوصی و بازرسی ریاست جمهوری برای بررسی تخلفات در فروش خودروهای اجاره ای. .

یک روز پس از این دستور رئیس جمهور، حجت الاسلام درویشیان در تشریح تدابیر ویژه بازرسی و در پاسخ به اینکه دقیقا چه کسی تخلف در این پرونده را مرتکب شده است، توضیح داد: ارزیابی این موضوع مستلزم بررسی دقیق ابعاد و مستندات است، اما متفاوت است. افراد و نهادها امکان پذیر است. اگر درخواست هایی خارج از ضوابط داشته باشند معمولا مجری این درخواست مقصر است اما هنوز نمی توانیم نظر قطعی درباره این موضوع داشته باشیم و منتظر توضیحات مسئولان هستیم. »

واگذاری 34 خودروی هایما به مدیران ایران خودرو

خبر واگذاری خودرو در شرکت خودروسازی ایران خودرو نیز منتشر شد و گمانه زنی ها از واگذاری 34 خودروی هایما به مدیران ایران خودرو بود. تحقیق و تفحص از دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور با همکاری وزارت امنیت طی یک ماه گذشته ادامه داشت و در هفته های گذشته اخبار ضد و نقیضی مبنی بر برکناری برخی مدیران خودرو کشور در محافل خبری منتشر و تکذیب شد. ، و این چرخه تا تخلف در شرکت خودروسازی برای بازرس ویژه. وی ادامه داد و شخص رئیس جمهور تایید شد.

بر اساس تاکید اکید رئیس جمهور، هرگونه واگذاری خودرو به شرکت ها و موسسات دولتی و غیردولتی به صورت رانتی و غیرشفاف، متفاوت از روال معمول فروش خودرو به مردم ممنوع است و هیچ گونه تساهلی وجود نخواهد داشت. برای کسانی که از این ممنوعیت عبور می کنند. این ممنوعیت به طور خاص در مورد واگذاری دستگاه های اجرایی به شخص یا اشخاص حقیقی است و نه واگذاری دستگاه ها به عنوان بیت المال.

8 دستور رئیس جمهور در مورد نحوه عرضه خودرو

اتفاقاتی که در بالا بررسی شد، ریشه ای دیرتر یعنی برکناری در ایران خودرو دارد، اما اگر به دنبال ریشه های اولیه آن هستیم، باید در اسفندماه سال گذشته و بازدید سرزده رئیس جمهور از این مجموعه خودروسازی به دنبال آن باشیم. جایی که آیت الله رئیسی در هشت دستور به ایران خودرو و سایر خودروسازی ها دستور داد: برای ایجاد تعادل بین تقاضا در بازار و عرضه خودرو، افزایش 50 درصدی تولید خودرو را در دستور کار قرار دهند.

تعریف خودروی اقتصادی با ساختار به روز، توقف تولید سه خودروی قدیمی و اضافه شدن سه خودروی جدید با کیفیت، رفع موانع قانونی و اجرایی واردات خودرو و افزایش صادرات قطعات از مهمترین دستورات بود. آیت الله رئیسی در این بازدید. در بند پنج از 8 دستور آیت الله رئیسی، موضوع مهم نحوه عرضه خودرو اعلام و تصمیم گیری شد. در گام اول، دولت ضمن حذف تدریجی روند قرعه کشی با افزایش عرضه، بلافاصله روند فعلی تامین خودرو (از طریق قرعه کشی) را اصلاح و تصریح کرد که در گام دوم و از ابتدای سال 1401 م. خودروسازان موظف شدند پس از پرداخت، خودروهای پیش فروش شده را بدون تاخیر بی مورد به مشتری تحویل دهند و در نهایت در مرحله سوم عرضه خودرو، هرگونه واگذاری خودرو به شرکت ها و موسسات دولتی و غیردولتی را انجام دهند. اجاره و غیرشفاف بودن و متفاوت از روال معمول فروش خودرو به مردم ممنوع خواهد بود.

رئیس جمهور همچنین وزارت دفاع را موظف کرد به منظور نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از باری و مسافری، سالانه حداقل 20 هزار دستگاه خودروی فرسوده (تراکتور، کامیون، وانت، اتوبوس و مینی بوس) را جایگزین کند. کیفیت جایگزین صاحبان مشاغل مربوطه می شود.

همچنین به منظور افزایش کیفیت و ایمنی خودروهای تولید داخل از ابتدای سال 1401 هرگونه استفاده از قطعات بی کیفیت در مونتاژ خودرو ممنوع اعلام شد و دستگاه های متولی موظف به تامین قطعات یدکی تقلبی و قاچاق شدند. به خصوص قطعات پرکاربرد و موثر. همچنین با ایمنی خودرو مقابله کنید. همچنین در همین راستا مقرر شد خودروهای عرضه شده به بازار از ابتدای سال 1401 حداقل 3 سال یا 60 هزار کیلومتر گارانتی داشته باشند.

در نهایت بر اساس دستور رئیس جمهور یکی از مهم ترین واگذاری های تاریخ اقتصاد ایران یعنی واگذاری مدیریت دولتی شرکت های خودروسازی ایران خودرو و سایپا به بخش غیردولتی باید اجرایی شود. در اسرع وقت. با بررسی این دستورات و کندی اجرای برخی از آنها می توان ریشه التهابات بازار خودرو را که تا حدی متاثر از سوء مدیریت است پی برد و دلیل برکناری برخی مدیران این حوزه را درک کرد.

غیر متعارف و تعیین کننده با مدیران دولتی

بازار خودرو ملتهب است و در میانه این التهابات، خبر واگذاری هر نوع خودرو به دستگاه های اجرایی و حتی نظارتی خارج از ضوابط و مقررات است که عده ای بر زخم مردم پاشیدند. دخالت مستقیم و قاطع رئیس جمهور در این امر و کنار گذاشتن مصلحت اندیشی های آغشته به تعارف، همان روشی است که رئیسی سالهاست بر آن تکیه کرده است.

رئیس جمهور با هیچ یک از مسئولان، مدیران و معاونان قوه مجریه تعارف ندارد

مرجع مذکور در برخورد با تخلفات در شرکت خودروسازی نمونه ای از روش دولت سیزدهم است که در دوران طغیان های بازار دارو به نوعی تکرار شد. آیت الله رئیسی در آبان ماه سال جاری در پی برخی کمبودها در تامین داروی مورد نیاز مردم، سوم آبان ماه در جلسه هیات دولت اظهار داشت: چرا شرکت های دارویی که موظف به تولید بودند، تولید نکردند؟ اگر مدیران این دو شرکت تخلف کرده اند، قطعاً باید اخراج شوند. در پی این تاکید شدید، رئیس سازمان غذا و دارو دو روز بعد از سمت خود استعفا داد.

دولت و شخص رئیس جمهور تاکنون نشان داده اند که در راه اداره کشور و تامین نیازهای مردم از هیچ یک از مسئولان، مدیران و معاونان قوه مجریه دل خوشی ندارد و متخلفان را برکنار می کند. مدیر با قاطعیت، صرف نظر از ملاحظات مصلحتی رایج. برکناری یا استعفای این مدیران در هر سطح و هر سازمان و نهادی از یک سو روزنه امیدی برای مردم در شرایط سخت کنونی و از سوی دیگر زنگ خطری برای تک تک افراد و مدیرانی است که در مسئولیت های مختلف و شیوه های حفظ آن مسئولیت حضور دارند و قدرت را نمی شناسند.

ایرنا

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=1703

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.