• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
3

دیوار به دیوار با غریبه ها/ تهران شهر خانه های مشترک!

  • کد خبر : 42849
  • ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۰
دیوار به دیوار با غریبه ها/ تهران شهر خانه های مشترک!

به گزارش اخبار اقتصادی، افزایش چشمگیر قیمت خانه و اجاره طی چند سال گذشته آثار بسیار مخربی بر اقتصاد و جامعه ایران بر جای گذاشته است. بررسی لیست های اجاره نشان می دهد که لیست های اشتراک خانه در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری در حال افزایش است. این موج اکنون از مستاجران گذشته و به صاحبخانه هایی رسیده است که به دنبال هم اتاقی هستند تا با اخذ اجاره بها بخشی از هزینه های زندگی خود را بپردازند.

به گزارش تجارت نیوز، بحران تورم مسکن در ایران طی چند سال گذشته هر روز به شکلی جدید خود را نشان داده است. یک روز مهاجرت معکوس به نظر می رسد و سال بعد تبدیل به سوئیت های اجاره ای می شود که اندازه آنها برای زندگی یک نفر مناسب نیست.

بررسی آگهی‌های مربوط به اجاره آپارتمان نشان می‌دهد که بحث اشتراک خانه اکنون بیش از هر زمان دیگری مطرح شده است. برخی از این خانه‌ها سوئیت‌های کوچکی هستند که مستاجران سابقشان دیگر نمی‌توانند هزینه‌های مسکن خود را در قرارداد سال جدید بپردازند، در حالی که برخی آگهی‌ها ماجرای دیگری را نشان می‌دهند.

این بار داستان درباره مستاجری نیست که به دنبال مستاجر دیگری برای هماهنگی دخل و خرج خود باشد. در عوض، آگهی مربوط به مالکی است که توانایی پرداخت هزینه های ملک خود را ندارد و به دنبال مستاجری است که با او در خانه خود زندگی کند و اجاره بها پرداخت کند.

او در آگهی خود اشاره می کند که به دنبال سه هم اتاقی است که بتوانند 120 میلیون تومان وام مسکن بپردازند. درآمد ماهیانه معادل پنج میلیون و پانصد هزار تومان در نظر گرفته شده است.

فایل زیر مربوط به مستاجر یک آپارتمان 40 متری در شرق تهران می باشد که به دنبال هم اتاقی می گردد تا بتواند 50 میلیون تومان رهن و ماهانه پنج میلیون تومان اجاره بها پرداخت کند.

او می گوید: «هزینه و درآمدم دیگر به هم نمی خورد، برای من کارگر عملاً نمی توان اجاره 10 میلیون تومانی را پرداخت کرد و با کمتر از آن نمی توان خانه پیدا کرد، زندگی با آن سخت است. یک غریبه در خانه 40 متری، اما چاره دیگری ندارم که باید بسوزانم و بسازم و معلوم نیست سال آینده حتی با این مبالغ هم بتوانم خانه مشترک بخرم.

تورم ملموس اجاره بها به 70 درصد رسید

گزارش بانک مرکزی از توسعه بازار املاک و مستغلات تهران در فروردین 1403 حاکی از آن است که رشد نقطه به نقطه شاخص اجاره بها در تهران 45.2 درصد بوده است.

این در حالی است که برخی مستاجران از سال گذشته در زمان تمدید قرارداد با تورم بیش از 70 درصدی مواجه شده اند.

یک مستأجر دیگر در منطقه امام خمینی نیز شرایط مشابهی دارد. او می گوید: پارسال وقتی قراردادم تمام شد، فهمیدم توان مالی ندارم، حالا دنبال هم اتاقی می گردم تا حداقل بتوانم اینجا بمانم، با این قیمت ها پیدا کردن خانه جدید آسان نیست. خانه اش یک واحد 40 متری است و ساختمانش هیچ امکاناتی ندارد. بدون انباری، بدون آسانسور و بدون پارکینگ.

اجاره روزانه سوئیت مشترک.

در این بین پرونده هایی نیز وجود دارد که متقاضیان آنها نیاز به رهن و اجاره ثابت ندارند و خانه خود را به صورت روزانه اجاره می کنند.

مستاجر بعدی به دنبال شریکی برای تامین هزینه های سوئیت 45 متری خود می گردد. او حاضر است بابت تحویل اثاثیه و سوئیت خود به مستاجر دیگری روزانه مبلغ 100 هزار تومان دریافت کند.

نمودار منتشر شده توسط بانک مرکزی در مورد روند بازار اجاره از فروردین 1400 تا 1403 نشان می دهد که بازار اجاره در مقاطعی از بازار املاک جدا شده است.

در این دوره سه ساله گاه شاخص قیمت مسکن و اجاره بها به موازات یکدیگر حرکت کرده اند، اما در ماه های اخیر نرخ رشد این دو شاخص از یکدیگر فاصله نسبی داشته است. به این ترتیب رشد شاخص اجاره بها بیش از شاخص قیمت مسکن در تهران شتاب گرفته است.

خانه های مشترک تنها به محله های فقیر نشین تهران محدود نمی شود!

البته آگهی های مربوط به خانه های مشترک تنها محدود به محله های جنوبی و شرقی تهران نیست و با جست و جو در این آرشیوها می توانید خانه های واقع در محله های گران قیمت تهران را پیدا کنید. این خانه ها حتی با اجاره مشترک هم مبالغ کمی ندارند.

اکنون مستأجر یک سوئیت 60 متری در محله سعادت آباد می گوید: با پولی که دارم می توانم در محله های دیگر خانه پیدا کنم اما محل کارم در سعادت آباد است، نمی توانم هر روز تمام وقتم را در ترافیک بگذرانم. روز”. . تصمیم گرفتم امسال با 200 میلیون تومان رهن و اجاره ماهیانه 8 میلیون تومان خانه ام را با شخصی تقسیم کنم و می دانم که امسال ممکن است مجبور شوم به طور کامل از این محله بروم.

برخی از مالکان نیز خانه و سوئیت خود را با چند نفر به قصد اجاره از همان لحظه اول به اشتراک می گذارند. به عنوان مثال مالک یک سوئیت 30 متری در سعادت آباد اجاره واحد خود را 6 میلیون تومان در ماه تعیین کرده و مستاجران باید معادل 200 میلیون تومان وام مسکن پرداخت کنند.

در توضیحات این آگهی ذکر شده است که این سوئیت برای دو یا سه نفر قابل اجاره است و قبلا به همین صورت اجاره شده است.

زمان برای مستاجران گنج است!

زمان برای مستاجران پول است. اکثر آنها سال گذشته خانه مورد نظر خود را پیدا کرده بودند و امسال باید به فکر تقسیم فضای کوچک خود باشند و سال آینده مشخص نیست تورم آنها را به کجا خواهد برد.

مدت هاست که اجاره بها در تهران از تورم پیشی گرفته است. سال 1402 سال افزایش تورم اجاره بها بود و زندگی برای مستاجران هر روز سخت تر می شود.

در عین حال، کارشناسان مسکن همچنان چشم انداز افزایش اجاره بها را مد نظر دارند و معتقدند بحران های مسکن بسیاری در پیش است. اما جامعه و بازار بحران های اجتماعی و اقتصادی زیادی را پشت سر نگذاشته است.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=42849

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.