به گزارش اخبار اقتصادی، کاغذ سفید بیت کوین به ما نشان می دهد که هدف نهایی از ایجاد این شبکه ایجاد یک سیستم پرداخت غیرمتمرکز همتا به همتا بوده است. اما چگونه یک شرکت می تواند روش پرداختی را که ارز آن می تواند در مدت زمان کوتاهی نوسانات زیادی داشته باشد را تضمین کند؟ آیا فکر می کنید «ارزش» بیت کوین با نوسانات «قیمت» دلالان بزرگ از بین می رود؟

با این حال، طبق کاغذ سفید بیت کوین، بیت کوین ابزاری برای گسترش شبکه پرداخت سریع و غیرمتمرکز است و ابزاری برای حفظ ارزش دارایی ها در برابر تورم نیست. اما به دلیل توسعه ناکافی و استفاده ناکافی از قابلیت های این فناوری، اغلب از آن به عنوان طلای دیجیتال یاد می شود تا ابزار پرداخت. پس بیایید با فهرست کردن این حقایق برای درک بهتر ارزش بیت کوین، طلا را در ذهن خود تداعی کنیم.

تفاوت بین قیمت و ارزش بیت کوین

ارزش و قیمت بیت کوین دو مفهوم متفاوت هستند. ارزش بیت کوین به سودمندی ذاتی آن و میزان کار مورد نیاز برای به دست آوردن آن بستگی دارد، اما قیمت آن بر اساس عرضه و تقاضا در بازارهای مالی تعیین می شود. بلاک چین بیت کوین به 15 دلیل اصلی ارزشمند است و این شبکه نسبت به ارزهای فیات مانند دلار و یورو، طلا، نقره و غیره مزایای بیشتری دارد:

1) کمبود 2) عرضه قابل پیش بینی (حجم و زمان) 3) قابلیت حمل 4) سرعت، هزینه کم و سهولت انتقال 5) تقسیم پذیری بالا 6) شفافیت معاملات 7) عدم نیاز به اعتماد 8) استقلال از برنامه های دولتی 9) امنیت و جلوگیری از انواع تقلب ها 10) تمرکززدایی 11) همتا به همتا و حذف واسطه ها 12) هوشمند و قابل برنامه ریزی 13) دوستدار محیط زیست 14) هزینه های نگهداری امنیت کمتر 15) احترام بیشتر به حریم خصوصی

می بینیم که بیت کوین از همه فلزات گرانبها و ارزهای فیات توانایی بیشتری برای تبدیل شدن به یک ارز جهانی دارد، اما به دلیل نوسانات بالای قیمت، نتوانسته است برای عموم مردم به عنوان یک روش پرداخت استفاده شود. در میان مدت، این امر باعث می شود که جامعه و توسعه دهندگان بیت کوین به دلیل عدم استقبال عمومی، تمایلی به گسترش زیرساخت ها و روش های پرداخت بیت کوین (مانند شبکه لایتنینگ) نداشته باشند.

بنابراین، “ارزش” بیت کوین را نمی توان با استفاده از “قیمت” آن اندازه گیری کرد، بلکه با استفاده از سهم بازار آن، چرا! اگر توسعه دهندگان نتوانند بیت کوین در حال بلوغ را در مسیر اصلی اراده پدرش ساتوشی ناکاموتو قرار دهند، در نهایت سهم بازار بیت کوین به دست رقبای انعطاف پذیرتر، کارآمدتر و کم نوسان تر خواهد رفت و قطعا قیمت آن کاهش زیادی پیدا می کند و حتی عملکرد آنها به عنوان یک “ابزار” برای ذخیره “ارزش خود را از دست می دهد”.

بررسی وضعیت فعالیت در شبکه بیت کوین

از زمان چالش های پس از کرونا و تورم جهانی، افزایش مداوم نرخ بهره برای فدرال رزرو و پیامدهای جنگ اوکراین قبلاً احساسات معامله‌گران را در منطقه ترس نگه می‌داشت و اخیراً با بهبودی خنثی، سقوط پنجشنبه شب به سقف 25300 دلار بار دیگر بسیاری از دوستداران بیت‌کوین را در مورد آینده بازار ارزهای دیجیتال متعجب کرده است. . مدت و پس از آن او نگران داشتن بود. دلایل کاهش اخیر بیت کوین عبارتند از افزایش نرخ بازده اوراق قرضه دولتی ایالات متحده، ورشکستگی غول املاک و مستغلات چینی Evergrande، و کاهش ارزش یوان چین به ضعیف ترین سطح خود از سال 2007. با این حال، دانستن وضعیت فعالیت شبکه می تواند بسیار مهم باشد. استخراج کنندگان، توسعه دهندگان، صرافی ها، شرکت های سرمایه گذاری و در نهایت معامله گران هنگام تخمین آینده.

ابتدا نگاهی به وضعیت دارندگان بیت کوین خواهیم داشت. این نمودار تعداد آدرس‌هایی را نشان می‌دهد که مقدار معینی بیت کوین را در سال نگه می‌دارند:

مشاهده می شود که طی 13 سال، تمایل به نگهداری بیت کوین برای مقادیر بیشتر از 1 واحد، 17.5 برابر، برای مقادیر بزرگتر از 0.1 واحد، 74.5 برابر، و برای مقادیر بیشتر از 0، 01، 182 برابر افزایش یافته است. واحدها . به طور خلاصه، استقبال از بیت کوین بسیار بیشتر از سال های اولیه است، اما به دلیل “ذخیره ارزش” و نه به دلیل اصلی بودن آن، که دریافت و پرداخت است. البته باید به خاطر داشت که خوشبختانه توزیع مقادیر زیر 1 واحد بیت کوین با سرعت بیشتری در حال رشد است که به تمرکززدایی بیشتر و سلامت شبکه کمک می کند. اکنون به نمودارهای توزیع ثروت در زیر نگاه کنید:

به نمودارهای بیت کوین نگاه کنید

این شاخص ها تعداد آدرس های منحصر به فردی را نشان می دهد که حداقل شامل 0.01 – 0.1 – 1 – 10 – 100 – 1000 بیت کوین است. برای مثال در اینجا می بینیم که شاخص آدرس هایی با موجودی بیش از 0.01 بیت کوین به شدت صعودی، بیش از 1 بیت کوین صعودی، بیش از 100 بیت کوین خنثی و تقریبا نزولی و بیش از 1000 بیت کوین نزولی است. که به طور جداگانه می تواند همزمان با افزایش قیمت، افزایش پذیرش عمومی را نشان دهد و در عین حال باعث کاهش سرعت تجمیع مقادیر زیاد و افزایش سرعت توزیع مقادیر کم شود.

برای درک بهتر تاثیر فعالیت های زنجیره ای، بیایید نموداری را بررسی کنیم که قیمت بیت کوین (نارنجی) را با شاخص آدرس فعال (سبز) و شاخص آدرس جدید (آبی) مقایسه می کند:

glassnode_studio_btc_active_addresses_btc_new_addresses_btc_price

مشاهده می شود که از ابتدای شروع شبکه بیت کوین، همیشه بین شاخص آدرس های فعال و آدرس های جدید همگرایی وجود دارد. دو نکته در این نمودار مهم است: اول) تا زمانی که خط روند صعودی شاخص فعالیت و آدرس های جدید شکسته نشده باشد، روند صعودی کلی بیت کوین حفظ می شود. 2) هر بار که خط روند صعودی شاخص فعالیت و جهت های جدید شکسته شده است، یک روند نزولی قوی با فاصله زمانی کوتاه چند ماهه آغاز شده است.

با در نظر گرفتن این دو نکته و تایید نمودار 13 ساله، دو سناریو محتمل تر است:

1- در صورت تشدید فشارها، با افزایش انتظارات نزولی، حمایت جامعه بیت کوین از بین خواهد رفت و روند صعودی ضعیف دو شاخص مذکور شکسته خواهد شد. در نتیجه مانند گذشته شاهد کاهش شدید قیمت بیت کوین در بازه زمانی کوتاه چند ماهه خواهیم بود.

2- در صورت تضعیف فشارها، با کاهش انتظارات نزولی، جامعه بیت کوین شاهد حمایت مجدد خواهد بود و روند ضعیف صعودی دو شاخص فوق تقویت می شود. در نتیجه، بیت کوین به بالای محدوده 30000 دلار بازگشت.

حداکثر قیمت ممکن قبل از نصف شدن سال 2024

با در نظر گرفتن شرایط اقتصاد کلان جهانی، چالش های پیش روی توسعه بیت کوین و فناوری بلاک چین از منظر قانونی در سال جاری، ورشکستگی چندین شرکت بزرگ ارزهای دیجیتال در دو سال اخیر، مسائل مهمی مانند حملات هکرها و راهکارهای بازیابی . سکه های گمشده، به نظر می رسد روند بیت کوین به این صورت است که با سابقه هاوینگ های قبلی، با شیب بسیار ملایمی بالا رفته و در اکثر مواقع خنثی است و در کانال های افقی تا سقف 35000 تا 40000 دلار حرکت می کند.

glassnode-studio_btc-price-edited