• امروز : یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 12 May - 2024
2

دهقانی فیروزآبادی: اگر می توانید بسم الله دیجی کالا کنید!

  • کد خبر : 38507
  • ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۵
دهقانی فیروزآبادی: اگر می توانید بسم الله دیجی کالا کنید!

اکوایران: معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: کسانی که می گویند روند مدیریت و حکمرانی مثل «دیجی کالا» زاویه دارد، باید از جریانی حمایت کنند که تمایلی به ساختن مثل دیجی کالا ندارد. اگر می توانید به نام خدا اما اگر نمی توانید باید از استارتاپ و کسب و کار فعلی حمایت کنید.

اخبار اقتصادی، روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در نشست خبری خود اعلام کرد که این نگاه غلطی است که برخی فضاسازی می کنند که دولت به دنبال تصاحب سهام این استارت آپ ها باشد یا اینکه این شرکت ها وظیفه شما را انجام می دهند دولت تحت فشار است.

بخشی از سخنان دهقانی فیروزآبادی در این نشست به شرح زیر است:

  • اینکه برخی جوسازی می کنند که دولت به دنبال حفظ سهام این استارت آپ ها باشد یا اینکه این شرکت ها تحت فشار هستند تا سهم خود را به دولت بسپارند، تصور اشتباهی است.

  • از این استارت آپ ها بپرسید که آیا برای فروش سهام خود تحت فشار بوده اند؟ همین تپسی در معاونت با ما مشورت کرد تا سهامش را به گلرنگ بفروشد. تنها شرط رئیس علمی برای پذیرش این فروش، بازگشت سرمایه به حوزه اقتصاد دیجیتال است.

وی در خصوص صحبت های سال گذشته خود در پی رفع مشکلات فیلتر و حجاب برخی استارت آپ ها گفت که باید با حمایت آنها جریان های اصیل و انقلابی برای استارت آپ های رقیب ایجاد شود.

  • گفتم اگر کسی فکر می‌کند که این شرکت‌ها استانداردهای مورد نظرشان را ندارند، به جای تعطیلی، می‌توانند رقیبی با استانداردهای خودشان برایشان ایجاد کنند. اگرچه کشور فقط به چشم انداز و استانداردهای استارتاپی می پردازد که اکثر مدیران آن خارجی هستند، اما گروهی با نگاه انقلابی و اسلامی نیز در کشور وجود دارد و این دو هیچ تناقضی ندارند.

  • هم رئیس جمهور و هم وزیر ارتباطات تاکید کردند که وقتی فردی اشتباه می کند و مشکلی پیش می آید، ما حق نداریم کسب و کار را تعطیل کنیم. بستن کسب و کار راه حل نیست. کسانی که می گویند جریان مدیریت و حاکمیت مثل دیجی کالا زاویه دار است، از جریان غیر زاویه ای حمایت می کنند تا مثل دیجی کالا انجام دهند، اگر می توانید بسم الله، اما اگر نمی توانید، از استارتاپ حمایت کنید. و کسب و کار فعلی

  • وقتی در فضایی صحبت می کردیم که شرکت ها تعطیل نشوند، عده ای کاملا خارج از این حوزه موضع گیری کردند که فضا را کاملا مسموم کرد. مثلاً می گفتند اینها را بگیرید و به دولت بدهید، اما هیچ وقت این را از معاونت علمی نشنیدید.

اپراتور هوش مصنوعی ایجاد شد

  • سال گذشته مذاکرات زیادی با رئیس جمهور و نهادهای مختلف از جمله سازمان برنامه و بودجه برای ایجاد مرکز ملی توسعه هوش مصنوعی و شورای راهبری کشور و در این راستا برنامه ها و مدل ها انجام شد. کشورهای مختلف در زمینه هوش مصنوعی مورد مطالعه قرار گرفتند.

  • سال گذشته تشکیل مرکز ملی هوش مصنوعی و هیات مدیره به تصویب رسید و اعضای هیات مدیره مشخص شدند.

  • همچنین در جلساتی که با سرمایه گذاران بخش دولتی، صندوق توسعه ملی و صندوق نوآوری برگزار کردیم، مقرر شد در اسفند ماه 1402، صندوق تحقیقات فناوری هوش مصنوعی با سرمایه 10 هزار میلیارد تومان راه اندازی شود، از سوی دیگر، ایجاد مرکز ملی هوش مصنوعی، اپراتور هوش مصنوعی، برنامه ریزی شده است.

  • خدمات این اپراتور شامل 3 سرویس اصلی است: مزرعه پردازش بزرگ، مرکز داده بزرگ و کتابخانه های بزرگ زبان و ویدئو.

  • همانطور که اپراتورهای تلفن همراه خدمات اینترنتی ارائه می کنند، اپراتور ملی هوش مصنوعی نیز خدمات پردازشی و خدمات کتابخانه کامپیوتری بزرگی را به دانشگاه ها، شرکت های دانش بنیان و سازمان ها و مؤسسات ارائه می دهد.

  • ایران از نظر دانش فنی و نیروی انسانی وضعیت خوبی در زمینه هوش مصنوعی دارد. در زمینه مقالات و مراجع ایران رتبه 17 یا 18 را داریم اما در حوزه کاربردی رتبه 70 تا 80 را داریم که به دلیل کمبود زیرساخت در کشور است و توسعه خوبی را در زمینه پیش بینی می کنیم. هوش مصنوعی در سال 1403 با ایجاد اپراتور ملی. هوش مصنوعی داشته باشید و زیرسیستم ها را توسعه دهید.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=38507

اخبار مرتبط

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.