• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
3

دماسنج قیمت سبد «غیرغذایی» خانوارها در چاله تبستان

  • کد خبر : 43851
  • ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۱
دماسنج قیمت سبد «غیرغذایی» خانوارها در چاله تبستان

اکوایران: نقشه تورم ایران نشان می دهد که قزوینی ها بیشترین تورم سالانه اقلام «غیرخوراکی و خدماتی» را در مرداد ماه سال 1403 تجربه کرده اند که این تورم کمتر از سایرین بر ساکنان سیستان و بلوچستان تأثیر گذاشته است.

اخبار اقتصادی، به نظر می رسد پدیده تورم قیمتی که سال هاست به درد مزمن اقتصاد ایران تبدیل شده، به تدریج در حال آرام شدن است و به محدوده کم ریسک نزدیک می شود. تورم ماهانه از 2.2 درصد در تیرماه به 2 درصد کاهش یافت و تورم نقطه به نقطه پشت کانال 32 درصد قرار گرفت و به 31.6 درصد رسید. نرخ سالانه این شاخص نیز از بیش از 35 درصد به 34.8 درصد کاهش یافته است.

بنابراین، در نگاه اول به نظر می رسد که تورم در حال دور شدن از نرخ های نجومی است. البته این بچه ها هنوز در منطقه خطر هستند و از آرامش کامل دور هستند.

این ارقام مربوط به میانگین سبد مصرفی کل خانوارها در سراسر کشور است و وضعیت سبد «غذایی» با سبد «خدمات» در هر استان کشور متفاوت است. داده های مرکز آمار حاکی از آن است که تورم سالانه محصولات غیرخوراکی در کل کشور به 37.3 درصد رسیده و در مقایسه با تایر در سطح پایین تری قرار دارد. این میزان در استان قزوین بیشترین و در استان سیستان و بلوچستان کمترین میزان را تجربه کرده است.

تورم «خدمات» در یک استان از 42 درصد گذشت

در بین 31 استان کشور، بیشترین تورم سالانه کالاها و خدمات غیرخوراکی در استان قزوین با نرخ 42.9 درصد به ثبت رسیده است. خراسان جنوبی با تورم غیرخوراکی سالانه 42.5 درصد در رتبه دوم قرار دارد. این نرخ نشان می دهد که ساکنان این استان مردادماه امسال 42.5 درصد بیشتر از سال گذشته برای خرید اقلام و خدمات غیرخوراکی هزینه کرده اند.

کالاهای غیرخوراکی شامل مواردی مانند اجاره مسکن، کفش و لباس، خرید وسایل نقلیه و خدماتی مانند هتل ها و رستوران ها است.

در میانه این طیف استان هایی مانند کرمانشاه و اردبیل قرار دارند که این میزان بین 40 تا 39 درصد متغیر است. در سوی دیگر این طیف استان سیستان و بلوچستان است که تورم سالانه اقلام و خدمات غیرخوراکی کمتر از سایر استان ها و معادل 27.7 درصد بوده است. این استان تنها استانی است که تورم سالانه اقلام غیرخوراکی به کمتر از 30 درصد رسیده است. به طور کلی این میزان در 12 استان از 40 درصد و در سایر استان ها بین 39 تا 27 درصد گذشت.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=43851

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.