به گزارش اخبار اقتصادی، ابوذر سروش -معاون نظارت بانک مرکزی- در نشست هم اندیشی با نمایندگان جامعه ارزی کشور، چهار فعالیت اصلی را شامل معاملات اسکناس، شمش و سکه، امکان معامله ابزارهای نوین خدمات مالی در مرکز مبادلات ارزی، انجام عملیات حواله های ارزی و برخی دیگر، انواع فعالیت ها در دست بررسی است و مجوزهای لازم برای انجام هر یک از مفاهیم فوق بر اساس احراز صلاحیت و تعیین وضعیت هر یک از سوی بانک مرکزی صادر خواهد شد. تبادل.

در مجموع از این پس بورس ها بر اساس رتبه کسب شده توسط بانک مرکزی رتبه بندی می شوند و بر این اساس بورس های دارای رتبه بهتر امکان رشد و توسعه بیشتر فعالیت های خود را خواهند داشت. تاسیس شعب و حسابداران

بر اساس اعلام معاونت نظارت بانک مرکزی، رتبه بندی بانک ها و بورس های تعاونی با توجه به سطح و نوع فعالیت متفاوت به تفکیک انجام می شود.

وی در رابطه با اقدامات بانک مرکزی برای افزایش سرمایه صرافی ها گفت: به طور کلی هدف بانک مرکزی تسهیل و تسریع در افزایش سرمایه صرافی ها خواهد بود و از این نظر موضوع. توسط کمیسیون تنظیم مقررات بانک مرکزی و به شبکه صرافی ها ابلاغ شد.

وی با اشاره به اتفاقات اخیر پیرامون اتحادیه صرافان تاکید کرد: ارتباط بانک مرکزی با تشکل های صنفی مانند شورای هماهنگی بانک ها، کانون بانک های خصوصی، اتحادیه لیزینگ و… این یک رابطه سازنده مبتنی بر تعامل دوجانبه است، اما اتحادیه ای که جامعه صرافی را نمایندگی می کند نباید اقدامات خلاف سیاست پولی رسمی کشور انجام دهد.

سروش عدم تصویب اساسنامه صرافی ها و عدم برگزاری انتخابات شورای عالی نظارت بر مرکز با وجود تذکرات متعدد بانک مرکزی را از جدی ترین تخلفات دانست و تاکید کرد: بانک مرکزی آماده هرگونه تعامل است. و در جلسات و بحث های تخصصی بحث و گفتگو کنید و پیشنهادات خود را از جامعه فارکس دریافت کنید.

همچنین در این نشست محمد آرام تاکید کرد: توسعه مدل کسب و کار صرافی ها با استفاده از توانمندی های مرکز مبادلات ارز و طلا در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد.

معاون صرافی بانک مرکزی افزود: با راه اندازی مرکز مبادلات بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار در اسفندماه سال گذشته، معاملات ارزی در حوزه اسکناس اعم از انواع اسکناس و همچنین در حوزه طلا اعم از شمش و فلزات گرانبها به ویژه نقره و ابزارهای مالی نوین مبتنی بر آنها به عنوان یکی از فعالیت های جدید در این مرکز تعریف شد که خوشبختانه با اقدامات خوبی که در این زمینه انجام شد، فعالیت بورس آغاز شد. مرکز به زودی وارد مرحله جدیدی می شود که نیازمند تکمیل مدل کسب و کار جدید مبادلات و تحول و توسعه اقدامات آن است.

این مقام مسئول بانک مرکزی یادآور شد: اعضای مرکز مبادلات بانکی و تعاونی خواهند بود و بانک مرکزی با توجه به عملکرد صرافی ها و نوع مجوز اخذ شده مجوزهای لازم را برای فعالیت صرافی ها در هر یک از حوزه های تعریف شده صادر می کند. حوزه نظارت بانک مرکزی و صادر خواهد شد

آرام گفت: تاکنون فعالیت صرافی‌ها تنها بر روی فیزیک اسکناس متمرکز بوده است، اما مجوز فعالیت در زمینه سکه طلا، شمش طلا و سایر فلزات گرانبها از جمله نقره به زودی به فعالیت اضافه می‌شود. از صرافی هاست و صرافی ها نیز می توانند در این زمینه کسب کنند و شغل جدیدی پیدا کنند. همچنین در محدوده فعالیت هایی که صرافی ها می توانند در صرافی انجام دهند، در حوزه حواله های غیرتجاری در 63 قلم، حواله های کوچک و حواله های بزرگتر فعالیت می شود.

معاون ارزی بانک مرکزی ادامه داد: آماده سازی زیرساخت ها و تدوین مقررات و دستورالعمل های لازم در خصوص توسعه مرکز مبادلات زمان بر بود و در حال حاضر این زیرساخت ها و مقررات در حال نهایی شدن است و تا یکی دو ماه آینده اجرایی می شود. و بازار فارکس به عنوان یک بازار خود تنظیمی وارد مرحله جدیدی می شود.

وی با اشاره به اینکه پیش از این امکان عرضه و معامله انواع اوراق بهادار ارزی در کشور وجود نداشت، افزود: خوشبختانه اولین دستورالعمل انتشار اوراق مبتنی بر ارز (صکوک مرابحه) برای پالایشگاه گاز بیدبلند تحت نمایندگی بانک بود. ملت مورد تایید بانک مرکزی قرار گرفته است برای این اوراق موافقت اصولی صادر شده است که پس از تایید سایر مصوبات در اسرع وقت عرضه خواهد شد.

این مقام مسئول بانک مرکزی گفت: در نتیجه این تغییرات لازم بود در برخی از مقررات و اساسنامه شرکت های صرافی بازنگری هایی صورت گیرد که بررسی های لازم در این زمینه در بانک مرکزی انجام شده و به زودی اجرایی خواهد شد. تصویب در شورای پول و اعتبار.

معاون تغییرات بانک مرکزی به برخی از اقدامات انجام شده در بازار ارز و طلا از تعامل و همفکری با گردانندگان بازار مبادلات به ویژه صرافی ها اشاره کرد و خاطرنشان کرد: شناسایی 63 ارز. خدمات خروج به علاوه تامین حواله درهم، تامین ارز از طریق حساب های بانکی، بررسی مقررات واردات طلا، تامین ارز مسافری بعد از گیت فرودگاه، تسهیل پرداخت ارز دانشجویی و پیگیری بیشتر ثبت سفارش بر اساس تصمیمات تامین و تخصیص ارز. کمیته از جمله آنهاست.

وی با تاکید بر اینکه سیاست بانک مرکزی کاهش نرخ ها در بازار ارز و حرکت به سمت ارز تک نرخی است، گفت: خوشبختانه تعداد نرخ ها کاهش یافته و با اجرای مصوبه مذکور این هدف محقق خواهد شد. ابزار مورد بحث در آینده نزدیک.” او چرخید.

معاون ارزی بانک مرکزی با تاکید بر اینکه مدل کسب و کار صرافی ها باید سودآور باشد، افزود: صرافی ها نقش سازنده و مهمی در بازار ارز و چرخه اقتصادی کشور دارند و باید کمک کنیم تا فعالیت آنها در به شیوه ای منظم

همچنین تعریف ابزارهای جدید سرمایه گذاری و حفظ ارزش سرمایه مانند انواع اوراق صکوک، عرضه سکه و شمش طلا و نقره توسط صرافی ها، افزودن سه یا چهار عنوان جدید برای ارزهای خدماتی و ارائه ارزهای جدید را تعریف کرد. ابزارهای مبتنی بر ارز و طلا از جمله مهمترین اقدامات بانک مرکزی در زمینه ساماندهی بازار ارز عنوان کرد که به زودی اجرایی می شود و صرافی ها می توانند با استفاده از این ابزار دامنه فعالیت خود را در چارچوب از مرکز مبادله

بر اساس اعلام بانک مرکزی، در این جلسه که با حضور نمایندگان بورس های کشور از جمله مدیران عامل بیش از 50 شرکت بانکی و بورس در سراسر کشور با هدف همفکری سازنده با خارجی ها برگزار شد. سیاست گذار بازار ارز و تعاملات، پیشنهادات و موضوعات تخصصی از جمله محاسبه نرخ ارز، چند نرخی شدن، واردات طلا، بازگشت ارز از صادرات، فرآیندهای سامانه نیما، روند افزایش سرمایه بورس ها و موارد دیگر مورد بحث قرار گرفت.