• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
9

درهم، سرعت‌گیر دلار/ اوراق گواهی خاص آرام‌بخش‌ موقت بازار ارز

  • کد خبر : 35538
  • ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۳
درهم، سرعت‌گیر دلار/ اوراق گواهی خاص آرام‌بخش‌ موقت بازار ارز

اکوایران: در صورت آرام شدن اوضاع سیاسی منطقه، انتظار می‌رود بازارساز از اهرم درهم برای پایین آوردن بازار ارز استفاده کند، اما اگر بازار ارز از وضعیت رنج‌آور خارج شده و سیگنال صعودی بدهد، درهم افزایش می‌یابد. سریع ترین در بازار ارز باشد.

بازار سکه و سکه این هفته تحت تاثیر صدور گواهینامه های ویژه و همچنین ثبت نام خودروهای وارداتی قرار گرفت و رکود داشت اما معامله گران معتقدند آینده بازار سکه و سکه تا حد زیادی به تنش ها و ایجاد منطقه ای بستگی دارد. آتش بس و بازگشت صلح به منطقه، ممکن است باعث کاهش مداوم در بازار ارز شود.

چرا بازار فارکس سنگین شد؟

یکی از مواردی که فضای معاملات را در بازار ارز سنگین کرد، صدور گواهی سپرده ویژه بود. بر اساس اعلام بانک مرکزی، انتشار این اوراق که با سود سالانه 30 درصد منتشر می شد، با هدف تامین سرمایه شرکت ها بود، اما منتقدان این نوع بر این باورند که این رویکرد تاثیر منفی بر اقتصاد و تولید خواهد داشت. . اگر بازار سرمایه شفاف ترین بازار محسوب می شود، نگاهی به کشور بیندازیم، نسبت قیمت به سود شرکت ها برای پوشش نرخ سود گواهی های ویژه کافی نیست و تعداد انگشت شماری از شرکت ها هستند که نسبت P/E آنها برابر است. قابلیت رقابت با نرخ سود گواهی سپرده ویژه را دارد. از سوی دیگر، باید به خاطر داشت که دوره بازگشت سرمایه گذاری در شرکت ها اغلب یک سال نیست و ممکن است مدت زمان بیشتری طول بکشد تا بازده سرمایه و شرکت بهبود یابد. پس از سرمایه گذاری زمان به سوددهی تبدیل شود و به همین دلیل این اقدام بانک مرکزی در هفته جاری سوال برانگیزترین طرح این هفته این سازمان بوده است. اگرچه این اوراق به بهانه تامین سرمایه شرکت ها و تولید منتشر شد، اما واکنش بازار سرمایه به عنوان دماسنج تولید و اقتصاد کشور در مقابل این تصمیم مثبت نبود و ارزش معاملات خرد سرمایه. بازار سقوط کرد و شاخص کل بورس از حمایت مهم دو میلیون و 100 هزار واحدی برخوردار شد.

تحلیلگران بر این باورند که این سیاست‌ها مسکن‌های کوتاه‌مدتی هستند که ادامه آن در بلندمدت به شدت به اقتصاد آسیب می‌زند، اما در کوتاه‌مدت مؤثر خواهد بود. برخی تحلیلگران معتقدند از آنجایی که بازار ارز تحت تاثیر عوامل خارجی و پارامترهای غیراقتصادی قرار گرفته است، بازار ارز وزن بیشتری به تنش های منطقه ای می دهد تا آتش بس در غزه و بازگشت صلح کاهش یابد.

حباب درهم منفی شد

حباب درهم دماسنج احساسات بازار ارز است. نوسانات اخیر بازار ارز با همکاری افزایش تقاضا برای تسویه درهم در آستانه سال نو چینی و تنش های سیاسی با چراغ سبز درهم آغاز شد اما در نهایت با آغاز سال نو چینی به پایان رسید. تعطیلات. درهم یک اهرم بازارساز در بازار ارز است و بانک مرکزی اغلب با اهرم درهم بازار ارز را کنترل می کند.

در گذشته با افزایش قیمت دلار، حباب درهم افزایش یافت، اما تحلیل روند حباب درهم در هفته گذشته تناقض را نشان می دهد: برای اولین بار میانگین هفتگی حباب درهم در این هفته منفی شده است. . اتفاقی که در هجده ماه گذشته رخ نداده و نشان می دهد که دست بازارساز در بازار درهم بازتر شده است و همین امر باعث شده تا میانگین حباب درهم برای یک هفته متوالی منفی شود.

در صورت آرام شدن اوضاع سیاسی منطقه، انتظار می رود بازارساز از اهرم درهم برای پایین آوردن بازار ارز استفاده کند.

جلو و عقب حباب سکه

خبر پیش فروش سکه امامی چندی پیش از سوی رئیس کل بانک مرکزی اعلام شد، این اتفاق باعث کاهش قیمت سکه و کاهش حباب آن شد: 14 درصد کاهش یافت. پیش از این کف حباب ارز در کانال 16 درصد بود اما با این خبر حباب ارز کف جدیدی را برای امسال ثبت کرد.

IMG_20240216_111802_097

از زمان اعلام عرضه سکه از سوی بانک مرکزی تاکنون سکه جدیدی به بازار عرضه نشده است و همین مشکل باعث افزایش مجدد حباب ارز شده است. حباب سکه امامی در پایان این هفته تا کانال 19 درصدی صعود کرد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=35538

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.