به گزارش اخبار اقتصادی؛ بازرس انجمن صنفی صنایع روغن نباتی در نامه مذکور خاطرنشان کرد: تغییرات سود بازرگانی واردات روغن‌های خام از ابتدای سال 1402 باید در نظر گرفته شود، زیرا روغن نباتی دارای قیمت ثابت و در قیمت‌گذاری است. سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در سال 1401 نرخ سود تجارت صفر در نظر گرفت و با توجه به طولانی شدن تعیین نرخ سود تجارت در سال جاری، واردکنندگان این کالا به منظور پاکسازی نفت خام و جلوگیری از رسوب این محصولات در گمرکات، اقدام به انجام این کار کردند. به گفته محمد قجریه، بازرس انجمن صنایع روغن نباتی ایران، از ضمانت‌نامه‌های بانکی استفاده می‌کند که به معضلی جدی برای تولیدکنندگان تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه کالای روغن نباتی قیمت ثابتی دارد و در قیمت گذاری درج شده توسط سازمان حمایت مصرف کننده و تولیدکننده در سال 1401 نرخ سود کسب و کار صفر است، گفت: با توجه به شرکت کارخانجات روغن زی سبزیجات با دولت. سیاست های تنظیم بازار و جلوگیری از تنش های احتمالی و همچنین عدم تغییر قیمت به مصرف کننده در سال 1402 و همچنین با توجه به جلساتی که با مسئولان برگزار شده است، تمامی شرکت های تولیدکننده ضمانت نامه های بانکی به گمرکات کشور برای اعزام اعطا کرده اند. نفت خام که مقرر شده بود پس از اصلاح سود بازرگانی، ضمانت نامه ها به شرکت ها بازگردانده می شد. اما در تعیین سود بازرگانی روغن خام، انجمن صنفی صنایع روغن نباتی طی مکاتبات متعدد با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و گزارش به سازمان ها و نهادهای نظارتی ذیربط، خواستار تعیین نرخ سود بازرگانی کلیه روغن های خام شد. از ابتدای سال محاسبه شده است اما متاسفانه تاکنون پاسخی دریافت نکرده ایم و کارخانه های تولیدی همچنان با نگرانی از عواقب این تصمیم روند تولید را دنبال می کنند.

قاجاریه با اشاره به نامه های فراوان انجمن روغن نباتی به مسئولان دولتی گفت: انجمن روغن نباتی در آخرین نامه خود صراحتاً از معاون اول رئیس جمهور درخواست کرده است تا هماهنگی های لازم را برای اجرای تغییرات در سود تجاری از ابتدا انجام دهد. 1402. .